naar top
Menu
Logo Print

Belgische groente- en fruitconsumptie

Tomaat en appel populairste groente en fruit
magazine

Het thuisgebruik van verse groenten voor de gemiddelde Belg blijft al een aantal jaren op ongeveer hetzelfde peil. Het thuisverbruik van fruit daalde na een stabiel jaar echter licht waardoor de dalende trend van de laatste jaar opnieuw verder gezet wordt. Ondanks de hogere gemiddelde prijs van groenten en fruit steeg de besteding voor beide productgroepen. Binnen de groenterayon zijn tomaten de koploper, met kerstomaten als stijgend segment, gevolgd door wortelen en ajuinen. Nagenoeg alle Belgische gezinnen kopen verse groenten. Daarnaast merken we ook een stijging van voorverpakte verwerkte groenten. Bij fruit zijn appelen de meest gekochte soort, gevolgd door bananen en sinaasappelen. Jonagold blijft de belangrijkste appelsoort, maar verliest wel jaarlijks aandeel. Qua distributiekanalen blijven de hypermarkten en grotere supermarkten (DIS 1) de belangrijkste spelers met een gezamenlijk volumeaandeel van bijna 50%. Hard discount kon de groei van de voorbije jaren niet voortzetten en bleef hangen op een aandeel van 24%. De groente- en fruitwinkels, de openbare markt en de rechtstreeks aankoop op de hoeve blijven verder terrein verliezen. Dat alles leert VLAM uit de cijfers die het marktonderzoeksbureau GfK Belgium via zijn panel van 5.000 Belgische gezinnen verzamelde.

VLAM

VLAM

+3225528011
+3225528015