naar top
Menu
Logo Print

Verse vis deed het goed in 2016

Ondanks prijsstijging toch meer aankopen
magazine

De bestedingen van vis, week- en schaaldieren stegen vorig jaar met 2%. Deze trend volgt daarmee de lichte stijging van de algemene voedingsbestedingen. Verse mosselen waren vorig jaar goedkoper en konden zowel het aantal kopers als het volume op peil houden. Gepelde grijze garnalen waren echter fors duurder en halveerden in volume. De twee klassiekers, zalm en kabeljauw, zorgden samen voor de helft van de verkoop van verse vis en dit aandeel blijft, vooral dankzij de impuls van de zalm, groeien. In totaal kocht de Belg vorig jaar iets meer dan 8 kg vis, week- en schaaldieren voor een waarde van 97 euro. De helft van het aangekochte volume van vis, week- en schaaldieren wordt als vers gekocht. ‘DIS 1’ behoudt met zo’n 43% marktaandeel zijn positie als marktleider. Hard Discount groeide en vormde het tweede belangrijkste kanaal voor de verkoop van verse vis, week- en schaaldieren in België. In Vlaanderen is de visspeciaalzaak en de openbare markt voor verse vis belangrijker. Samen zijn deze visspecialisten goed voor bijna 40% van de markt. Dit zijn de belangrijkste bevindingen van GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM de aankopen voor thuisverbruik continu opvolgt bij 5.000 Belgische gezinnen.

VLAM

VLAM

+3225528011
+3225528015