naar top
Menu
Logo Print

Voeding van de toekomst

Winnaars FEVIA Innovatiewedstrijden gaan voor gezonde keuzes en verrassende smaken
magazine

Vijfendertig teams van studenten uit het secundair en hoger onderwijs namen eind april deel aan de FEVIA Innovatiewedstrijden. Ze kregen de opdracht hun zelfontwikkelde, eco-innovatief voedingsproduct voor te stellen voor een jury van wetenschappelijke en industriële experten. De deelnemers kozen daarbij opvallend vaak voor voeding die verrassend smaakt en past binnen een trend naar gezonde keuzes.“De Belgische voedingsindustrie investeert veel in innovatie en blijft groeien. Om dat succesverhaal mogelijk te maken, moeten onze bedrijven competitief blijven en de juiste geschoolde medewerkers kunnen aantrekken. De FEVIA Innovatiewedstrijden zijn de ideale gelegenheid om jongeren zelf te laten voelen welke toekomstperspectieven de voedingsindustrie hen kan bieden. Het is dan ook een zeer positief signaal dat er jaar na jaar meer teams deelnemen en dat de producten die de teams voorstellen morgen misschien in de winkel zullen liggen”, aldus Jean Eylenbosch, voorzitter van FEVIA.Bij de ontwikkeling moesten de jongeren rekening houden met de actuele voedingstrends, de verwachtingen van de consument en de technische en wettelijke aspecten. Ze onderbouwden hun project met een business- en marketingplan. De jury beoordeelde de projecten op basis van duurzaamheid, marktpotentieel en aantrekkelijkheid voor de consument. Uit de vijfendertig ingezonden producten werd uiteindelijk in drie categorieën een winnaar en een tweede prijs gekozen. De eerste prijs voor studenten van het hoger onderwijs gaat naar ‘TM'S Food Factory’ van Thomas More Kempen University College uit Geel (foto) met hun product: ‘Tagliavena’. Dat is een glutenvrije havermoutpasta, verrijkt met wei eiwit. Het team overtuigde de jury met vier originele variaties op pasta, waarvan sommige zelfs als ontbijt geserveerd kunnen worden. De tweede prijs ging naar 'Lifood' van de Université Libre de Bruxelles met hun product ‘Cha'pluchure’: een mix van gedroogde vruchten en groenten om als chapelure of als smaakmaker te gebruiken in gerechten. 'Cha’pluchure' overtuigde de jury niet alleen met een aantrekkelijke smaak, maar ook door bijproducten uit de voedselproductie te (her)gebruiken.De eerste prijs voor de Trofee FEVIA Vlaanderen voor scholieren uit het Nederlandstalig secundair onderwijs ging naar het team ‘Kaztaar’ van het Koninklijk Atheneum Zottegem met het product ‘Kaztaar’. Dat is een glutenvrij bier met een lekkere smaak, ondersteund door een sterk marketingplan. De tweede prijs was voor ‘Pandalicious’ van Ter Groene Poorte uit Brugge met ‘De gezonde boterham’: een gezonde en vezelrijke boterham, gecombineerd met innovatief kippenwit dat een grote hoeveelheid groenten bevat. Dit originele product past perfect in een gezond dieet en is aantrekkelijk voor kinderen.Tot slot was de eerste prijs voor de Trophée FEVIA Wallonie voor scholieren uit het Franstalig secundair onderwijs voor het team ‘Ecobrain’ van Collège des Etoiles uit Haren, met hun product ‘Chocodat’. Zij gingen voor een verrassende combinatie van dadels, amandels en chocolade in een heerlijke zoete snack. De tweede prijs ging naar ‘Team Artem’ van het Athénée Royal Thomas Edison de Mouscron, met het product ‘The Green Secret’. Dat is een smeerpasta zonder kleur- of smaakstoffen, op basis van pistachenoten en appelen.De winnaars houden elk een cheque van 1.000 euro over aan hun deelname.

FEVIA

FEVIA

+3225501740
+3225501759