naar top
Menu
Logo Print

Verantwoorde kinderreclame

Belgian Pledge: 21 nieuwe ondertekenaars en uitbreiding naar sociale media
magazine

De Belgian Pledge, het zelfregulerend initiatief van de voedingssector om reclame naar kinderen jonger dan 12 jaar te beperken tot producten die voldoen aan specifieke voedingskundige criteria, breidt uit naar 9 nieuwe communicatiekanalen, waaronder sociale media. De Belgian Pledge verwelkomt bovendien 21 nieuwe leden. Voor de initiatiefnemers is deze uitbreiding het bewijs dat de sector met de Belgian Pledge een krachtig antwoord geeft op de terechte vraag naar verantwoorde reclame voor kinderen.De Belgian Pledge is een initiatief dat FEVIA (de federatie van de voedingsindustrie), COMEOS (vertegenwoordiger van de Belgische handelaars, restaurantketens en cateraars) en UBA (de Unie van de Belgische Adverteerders) lanceerden in 2012. Met dit initiatief nemen de deelnemende bedrijven duidelijke engagementen inzake verantwoorde marketing naar kinderen toe. Met name: geen reclame voor voeding en dranken naar kinderen jonger dan twaalf jaar – behalve voor producten die voldoen aan voedingskundige criteria voor calorieën, suikers, zout, verzadigd vet en nutriënten die zorgen voor een verbeterde samenstelling, zoals vezels – en geen communicatie in basisscholen, behalve met akkoord van de directie.Als zelfregulerend initiatief kan de Belgian Pledge blijven evolueren en snel inspelen op het veranderende mediagebruik van kinderen. De vernieuwde Belgian Pledge die 55 bedrijven ondertekenden, blijft de basisprincipes behouden maar is in navolging van Europese evenknie EU Pledge nu ook van toepassing op 9 bijkomende kanalen: bedrijfsprofielen op sociale media, mobile en sms marketing, direct marketing, product placement, interactieve spelletjes, outdoor marketing, radio, bioscoop en DVD/CD-ROM. De Belgian Pledge blijft ook van toepassing op tv-reclame, in drukwerk, op bedrijfswebsites en in basisscholen.De Belgian Pledge gebruikt de criteria van de EU Pledge om te bepalen voor welke producten ondertekenaars nog reclame mogen maken. Zo stimuleert ze die bedrijven om hun producten te herfomuleren, zodat deze voldoen aan de voedingskundige criteria. Daarmee sluit het initiatief naadloos aan op het Convenant Evenwichtige Voeding dat FEVIA en COMEOS vorig jaar afsloten met minister van Volksgezondheid Maggie De Block. Naast het herformuleren van voedingsproducten en het aanbieden van kleinere porties, is ook verantwoorde reclame een onderdeel van de puzzel om de strijd aan te gaan met overgewicht, obesitas en onevenwichtige voedingspatronen.Benieuwd naar de 55 bedrijven die de Belgian Pledge ondertekenden? U ontdekt ze op www.belgianpledge.be.

FEVIA

FEVIA

+3225501740
+3225501759