naar top
Menu
Logo Print

speciaalzaken: omzet blijft dalen

In de laatste twintig jaar daalde de verkoop met 40%.
magazine

De verkoop in speciaalzaken zoals slagers, bakkers en fruithandelaars blijft dalen. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie. Behalve in november en december werd het voorbije anderhalf jaar elke maand minder verkocht dan het jaar voordien. De omzet daalde met 5,4%. In de laatste twintig jaar daalde de verkoop zelfs al met 40%. Dat zorgt ervoor dat steeds meer speciaalzaken de deuren sluiten. In vijf jaar zouden al 10% van de slagers verdwenen zijn. “We zien op alle domeinen een verschuiving naar de supermarkt, meer bepaald naar de buurtsupermarkt”, verklaart Luc Ardies,retailexpert bij ondernemersorganisatie Unizo. Dat blijkt ook uit cijfers van zijn organisatie, Buurtsuper.be. Vlaanderen telde in 2015 maar liefst 150 extra buurtsupermarkten in vergelijking met 2005. Het gaat daarbij steeds vaker om franchisewinkels die aangesloten zijn bij een grote retailgroep zoals Delhaize of Carrefour. Consumenten gaan bovendien minder naar de winkel omdat ze vaker naar de supermarkt gaan, waar ze in één keer al hun boodschappen doen. Twintig jaar geleden bezocht een Belgisch gezin nog 200 keer per jaar de winkel. Intussen is dat gedaald naar 154 winkelbezoeken. Volgens Unizo zal dat aantal blijven dalen, maar gaat het vaak om natuurlijke sanering. Ardies verwacht dan ook dat de betere handelaar nog steeds een plaats zal hebben in het retaillandschap.

DÉLICATESSE

PM REGIE

+3250240404
+3250240445