naar top
Menu
Logo Print

VOOROORDELEN PATES EN MOUSSES KLOPPEN NIET

Zijn helemaal niet seizoengebonden, vet, ouderwets of moeilijk te presenteren

In het najaar staan patés en mousses opnieuw stevig in de spotlights. Maar ook de rest van het jaar blijken deze producten vlotjes over de toonbank te gaan. Bovendien zijn niet alle patés en mousses 'zwaar' of traditioneel. Dat blijkt uit de antwoorden van enkele gerenommeerde fabrikanten op volgende vier stellingen over patés en mousses ...

1. PATES EN MOUSSES ZIJN NAJAARSPRODUCTEN

“Het is inderdaad zo dat er meer patés en mousses gegeten worden in het najaar, aangezien deze producten meer passen bij koud en guur weer", begint Elise Vanhee, sales export & key account manager van De Beauvoorder. “Vooral wildpatés en -mousses doen het dan uitstekend. Maar door in te spelen op verschillende thema's (denk maar aan Valentijnsdag, Pasen …) en de verschillende seizoenen worden onze patés en mousses het hele jaar door goed verkocht."

"Dat de belangrijkste periodevoor patés en mousses het najaar is, klopt", dat vertelt Joris Missiaen, medezaakvoerder van De Veurn'Ambachtse. “Maar dat komt niet zozeer doordat deze fijne vleeswaren echte najaarsproducten zijn, wel omdat het aanbod dan veel uitgebreider is. Zo wordt ons reguliere assortiment aangevuld met eindejaarspatés en -mousses, wildpatés. Bovendien draaien winkels, traiteurs en horecazaken die periode voluit, terwijl er in de zomer bijvoorbeeld al eens meer op vakantie wordt gegaan. En zo lijkt het dus dat patés en mousses eerder najaarsproducten zijn."

“Ook bij ons wordt het assortiment in de herfst en winter uitgebreid met typische herfstpatés (bijvoorbeeld met pruimen of met noten) en wildpatés", vult Jos Ghesquière aan, zaakvoerder van Fag Creative Foods. “Maar daarnaast stel ik tot mijn grote vreugde vast dat deze producten veel meer zijn dan puur broodbeleg. Mousses worden bv. als amuse gebruikt, paté wordt een waardig voorgerecht of belandt op een koud buffet, in een lekkere salade folle . En aangezien de lente en zomer traditioneel de periodes zijn voor familiebijeenkomsten, feestjes, tuinparty's, barbecues, recepties en heel wat andere evenementen, gaan mousses en patés dus ook in die maanden vlotjes over de toonbank."

2. PATES EN MOUSSES ZIJN 'ZWAAR' EN VETRIJK

“Het aanbod patés en mousses is zodanig groot dat er naast de traditionele producten ook zeker patés zijn met een lichtere smaak en textuur", benadrukt Joris Missiaen. “En een beetje vetter is daarom niet slechter. Meer nog, het komt de smaak zelfs ten goede!" Jos Ghesquière: “Een kwaliteitspaté bevat ook veel gezonde vitaminen die we allemaal goed kunnen gebruiken. Bovendien waren vroeger porties van meer dan 100 g per persoon geen uitzondering voor een voorgerecht. Vandaag is het eerder gebruikelijk om kleinere porties van 50 tot 80 g te serveren."

“Uiteraard wordt paté sowieso bereid met ingrediënten die vet bevatten. Die vetten heb je immers nodig om de smeuïge structuur van een paté te bekomen", verduidelijkt Elise Vanhee. “Toch houden wij het vetgehalte van onze producten zo laag mogelijk. Verder hebben we bijvoorbeeld ook een kalkoenpaté met ananas in ons assortiment. En zoals iedereen wel weet, is kalkoen mager vlees."

3. PATES EN MOUSSES ZIJN TRADITIONELE PRODUCTEN

“De tijd dat de slager boerenpaté maakte om zijn overschot aan vlees en lever te verwerken, ligt al lang achter ons", stelt Jos Ghesquière.“Vandaag is paté een product dat zich perfect leent om er een geslaagd (voor)gerecht mee te creëren. Denk maar aan paté met streekbier, een parfait van eendenlever met vijgen en pistaches, een terrine van gegrilde groenten, mousse van Breydelham . Ook wij bij Fag Creative Foods hebben enkele nieuwe creatieve terrines ontwikkeld voor de komende donkere wintermaanden."

Joris Missiaen: “Patés en terrines zijn producten die elke trend kunnen volgen. Waarschijnlijk zijn het zelfs de enige producten waarmee men zo creatief kan omspringen als het gaat over smaken en tendensen. Daarnaast is het in dit segment belangrijk om mee te evolueren met de tijd en het hedendaagse smakenpalet. En daarom bieden we fijnere gerechtjes aan die de klanten nog meer aanspreken. Ook in onze horecazaak proberen we trouwens verrassend uit te hoek te komen met eenvoudige producten in een modern jasje. En tot slot spelen we hier ook op in met onze website, waarop regelmatig nieuwe gerechten verschijnen."

“Toch kunnen we niet echt spreken van duidelijke trends bij patés en mousses", vervolgt Elise Vanhee. “De best verkochte producten bij De Beauvoorder hebben nog steeds een meer traditionele smaak, denk maar aan boerenpaté, crèmepaté . Het grote publiek houdt dus duidelijk vast aan het vertrouwde gamma en net daarom hebben nieuwe smaken hun tijd nodig om zich te ontwikkelen. Maar dat houdt ons natuurlijk niet tegen om toch nieuwe en innovatieve smaken te ontwikkelen."

4. PATES EN MOUSSES ZIJN MOEILIJK TE PRESENTEREN

Elise Vanhee: “Integendeel, deze producten zijn net heel makkelijk te presenteren. Het zijn immers eenvoudige producten die om een eenvoudige presentatie vragen. Zo kan men bijvoorbeeld verschillende plakjes paté of mousse op een bord presenteren of ze combineren met bijpassende konfijt. Bovendien staat De Beauvoorder niet alleen bekend om zijn hoogstaande productkwaliteit maar ook om zijn verzorgde garnituur op de patés. En daardoor wordt iedere paté vanzelf een blikvanger in de toonbank of op een buffet."

Joris Missiaen: “Afhankelijk van het soort paté of mousse kan men er qua presentatie echte kunstwerkjes van maken. Zo vragen boeren- en crèmepatés geen garnituur, terwijl andere garnituren dan weer echte blikvangers worden in de toonbank." “De mousses van Fag Creative Foods in een spuitzak zijn dan weer handig om te presenteren op een amuselepel, in een aperitiefglaasje, op een toastje, in zakoeski of in een vidé. Mousses decoreren kan met snippers ham, nootjes, peterselie of gedroogd fruit. Of wat dacht u van een lepeltje bosbessenkonfijt als decoratie bij een heerlijke terrine met appels en calvados? Ideeën genoeg dus! Bovendien leren de vele kookprogramma's op tv ons talrijke mogelijkheden om op een eenvoudige manier een product en/of gerecht te presenteren. 'Keep it simple' is hierbij een mooi devies", besluit Jos Ghesquière.