naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 21/10/2016

VOORZIE GEMAKKELIJKE BEREIDING VOOR KLANTEN BIJ EINDEJAARSMENU

Zorg voor elk wat wils

 

Het einde van het jaar staat al te lonken achter de deur. Tijd om de eindejaarsmenu's op punt te stellen en die te communiceren naar uw klanten toe. “Voor het opstellen van een eindejaarsmenu staat of valt alles met een goede planning", aldus Mario Creteur, docent Verkoopklare Gerechten bij Syntra West. Opvallendis dat klassiekers zoals fondue en gourmet nog steeds dé favorieten zijn, maar dat trends zoals een winterbarbecue niet vergeten mogen worden. De sleutel tot succes is om het uw klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken, zodat ze optimaal kunnen genieten tijdens de feestdagen.

EINDEJAARSMENU

Lijsten

Creteur: "Het traditionele eindejaarsmenu, waarbij de slager of traiteur op voorhand een aantal vaste menu's samenstelt, is niet meer van deze tijd. Steeds meer wordt er een lijst voorgesteld met tal van hapjes, voorgerechten, hoofdgerechten en desserts, waaruit de klant kan kiezen en zelf een menu kan samenstellen. Heel belangrijk is om te kijken naar je klanten en op basis daarvan je aanbod samen te stellen."

Planning

Creteur: “Bij het opstellen van een eindejaarsmenu staat of valt alles met een goede planning. Tegen ten laatste half oktober moetende gerechten op punt staan, om vervolgens het drukwerk te laten opmaken. Later kun je dan de mailings opstellen zodat die klaar staan. Tegen eind oktober, begin november is het opportuun om flyers in de winkel te leggen en de vaste klanten te informeren. De mensen beslissen wel steeds later, maar ze wensen toch graag al geïnformeerd te zijn, zodat ook zij goed kunnen plannen."

MENU SAMENSTELLEN

Ingrediënten

Creteur: “Bij het samenstellen van een eindejaarsmenu of -lijst is het belangrijk om enkele details of ingrediënten te kiezen om er een feestelijke toets aan te geven. Wat van een menu nu specifiek een eindejaarsmenu maakt: dat kan eenvoudigweg al door de presentatie of door een meer ongewone combinatie zijn. Er kan ook worden gekozen voor een feestelijker garnituurtje. Ook betere ingrediënten zoals truffels of foie gras brengen een feestelijk aspect met zich mee. Voorts zijn seizoensproducten zoals wild ook zeer goed om in een eindejaarsmenu te verwerken."

Balans vlees vis

 

Creteur: “Ook hierbij is het belangrijk om je klanten goed te kennen, om hierop het aanbodaf te kunnen stemmen. Ook allergenen zijn hier van groot belang. Voorts is het belangrijk om een beetje van alles aan te bieden. Als je bijvoorbeeld vijf voorgerechten op je menu zet, kies dan voor twee vleesgerechten, twee visgerechten en één vegetarisch gerecht."

Dessert

Creteur: “Als de klant ook nog eens een dessert kan krijgen bij zijn eindejaarsmenu, zal je zeker scoren. Als hij meteen alles in één winkel kan kopen, bespaart hij opnieuw tijd, en is de kans groot dat hij het jaar erop opnieuw bij jou zijn eindejaarsmenu zal aankopen."

Gemakkelijke bereiding

Creteur: “Hou er rekening mee dat je het je klanten bij de samenstelling van het eindejaarsmenu zo gemakkelijk mogelijk maakt. Hoe kan hij het menu het best opwarmen? Geef je het vlees mee in de saus zodat het niet te droog wordt of doe je het liever apart? Dan zijn er nog een aantal belangrijke elementen die niet over het hoofd gezien mogen worden. Het is dan ook aan te raden om bij de gerechten een kleine handleiding mee te geven, zodat de klant het gerecht op de correcte wijze opwarmt. Want als hij het verkeerd doet, is het gerecht naar de vaantjes en zal de klant niet geneigd zijn om terug naar jou te komen."

Aantal menu's

 

Creteur: “De hoeveelheid menu's of gerechten die je aanbiedt hangt volledig af van zaak tot zaak. Als je er ruim op tijd aan begint en over toestellen beschikt die dat toelaten, zoals een vacuümapparaat , dan kun je langer op voorhand alles voorbereiden en dus een groter aantal gerechten aanbieden. Wil je het liever op het moment zelf bereiden, dan heb je een beperkter assortiment. Het geheim zit erin om met zo weinig mogelijk ingrediënten zo veel mogelijk klaar te maken. Zo kun je eenzelfde basissaus gaan herwerken, om er drie afleidingen mee te maken bijvoorbeeld. Zo heb je onmiddellijk een mooie variatie."

POPULAIRSTE FORMULES

Creteur: “Ik denk dat de populairste formules nog steeds de schotels en bereidingen zijn waar de mensen niet veel werk aan hebben, en ze gewoon gezellig mee aan tafel kunnen schuiven. Daarom kiezen ze ook voor de formule om iets te gaan halen bij een traiteur. Ze willen niet op restaurant gaan omdat het toch iets te duur is, maar ze willen thuis ook niet de hele dag aan het fornuis staan. Funcooking blijft dan ook de populairste formule, denk maar aan fondue of gourmet."

Creatief

Creteur: “Probeer om die typische schotels voor gourmet of fondue op een creatieve manier aan te bieden. Varieer in de presentatie door bijvoorbeeld niet dezelfde soorten vlees bij elkaar te plaatsen, of door het nonchalanter te presenteren. We zien dat men ook meer en meer de streetfoodstyle opgaat, het mag er dus allemaal wat minder netjes uitzien, zonder in te boeten aan aantrekkelijkheid echter."

COMMUNICATIE

Creteur: “De communicatie naar uw klanten toe over uw eindejaarsmenu kan via alle kanalen. Gebruik uw website, de sociale media, de flyers in de winkel en nieuwsbrieven. Begin eerst met de flyers in de winkel. Hoe meer kanalen je inschakelt, hoe beter dat natuurlijk is voor de verkoop."

INSPIRATIE

 

Creteur: “Bij het samenstellen van uw eindejaarsmenu's kun je op heel veel plaatsen inspiratie opdoen. Zo kun je eens gaan polsen bij enkele collega's of vakverenigingen. Ook uw leveranciers kunnen met creatieve ideeën komen. Dan is het maar een kwestie om er nog je eigen toets aan te geven, en dan sta je al heel ver."

PRIJS

Creteur: “Als je werkt met een gerechtenlijst waaruit de klanten kunnen kiezen, dan heeft de klant eigenlijk de volledige controle over de prijs, en kan hij dus niet voor verrassingen komen te staan."

KLASSIEKERS EN TRENDS

Wat je zeker niet mag vergeten bij het samenstellen van een eindejaarsmenu, dat zijn de klassiekers. Er zijn nog heel veel mensen die graag kalkoen eten met Kerstmis. De echte klassiekers mogen dus zeker niet ontbreken. Deze kun je ook wat pimpen in een hedendaags jasje, om zowel voor jezelf als voor de klant een iets uitdagender gerecht op tafel te toveren. Een fenomeen dat de laatste jaren erg populair is geworden, zijn de winterbarbecues. Hier kun je ook op inspelen door barbecuevlees aan te bieden. Ook hier kun je met seizoensproducten werken en een stukje wild op de barbecue bereiden.

TIP

 

Steeds meer mensen beschikken over professionelere apparatuur, zoals een vacuümgaarmachine. Hou hier ook rekening mee bij de samenstelling van de gerechten. Zo kun je deze gerechten vacuümverpakken en aan de klant meegeven, en die brengt zo restaurantniveau op tafel.