naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

SCHAP SUPPLEMENTAIRE PRODUCTEN VERGT WEINIG INSPANNING

Zich onderscheiden met kwaliteitsproducten

Het aanbieden van supplementaire producten is in de eerste plaats een service naar de klanten toe. Zij nemen producten als pasta, sauzen of conserven mee uit de slagerij op het moment dat ze die nodig hebben. Om competitief te zijn met het aanbod in de supermarkt, kiest u het best voor producten die daar niet zijn vertegenwoordigd. Zich onderscheiden doet u m.a.w. met kwaliteit, niet op het vlak van prijs. Aan het woord komen drie slagers die een succesvol schap met supplementaire producten hebben uitgebouwd.

ZICH ONDERSCHEIDEN VAN SUPERMARKT

Kris Derycker van Keurslager Derycker uit Oostende: “We kunnen niet concurreren met de supermarkten op het vlak van prijs, wel op dat van service en kwaliteit. Daarom kiezen we voor producten die niet in de supermarkt verkrijgbaar zijn. Als Keurslager bieden wede conserven van Keurslager zelf aan, we verkopen ook veel wijnen die we inkopen via een wijnhandelaar en we hebben een shop-in-shop van Weyn's Honing. Andere delicatessen kopen we onder meer aan bij de firma Depuydt."

“Bij ons bevindt de supermarkt zich net naast de deur, dus we moeten ons onderscheiden", vertelt Jeroen Decock van Slagerij-traiteur Decock uit Veldegem. “Dat doen we met al onze producten. Ook daarom kiezen we voor Slagersgroenten in plaats van voor supermarktmerken en voor de sauzen van Delino. Onze pasta en toastjes kopen we via Franky."

Bij Kwaliteitsslagerij Alain & Inge in Moorsel kiest men ook voor Slagersgroenten. Inge Van den Bulcke: “Ze zijn echt lekker. Een andere topper is de Zeisner Schaschlik saus, die vind je bijna nergens anders terug. Klanten komen van ver voor die saus, er is zelfs iemand uit Oostende die deze bij ons komt halen!"

HERVERPAKKEN

Bij Keurslager Derycker verkopen ze sauzen meer in de zomer, dan vooral in het koelvak. “Het zijn bestaande sauzen die we in onze eigen verpakking herverpakken", vertelt Kris. Ook bij Decock gebruikt men deze aanpak. Zo staan de tapas en de konfijten in de toonbank, en kunnen deze in het gewicht gekocht worden.

GEEN PROMOTIES, WEL LATEN PROEVEN

Opvallend is dat de slagers die aan het woord zijn, voor hun schap met supplementaire business niet met promoties werken. “Promoties werken hier niet echt", vertelt Inge. “Onze klanten hebben dit niet graag. We bieden wel een spaarkaart aan."

Kris: “Promoties uitwerken kost vaak veel tijd en moeite, en de return is miniem. Onze klanten komen naar ons voor de kwaliteit, niet voor de prijs." Een andere manier om deze producten te laten renderen, is door die te laten proeven. Bij Slagerij-traiteur Decock gebruikt men de supplementaire producten ook in de bereide gerechten. “Zo verwerk ik de zongedroogde tomaatjes van Deldiche in onze hamburger van het huis of de vinaigrettes van Delinoin pastasalades. De klant proeft dit, en wil zo ook het product apart aankopen", vertelt Jeroen. “De klanten krijgen bovendien vaak de mogelijkheid om de producten te proeven." Inge: “Zowat elke zaterdag valt er bij ons iets te proeven. Dan bieden we ook eens een glaasje wijn aan bijvoorbeeld."

ADVIES VIA LEVERANCIERS

De zoektocht naar producten voor het supplementaire schap begint bij uw leveranciers, die u graag adviseren. Kris: “Voor de wijnen bijvoorbeeld, laten we ons door de wijnhandelaar adviseren. Die kent ons publiek. We proberen steeds wijnen in verschillende prijsklassen aan te bieden.De klanten nemen wel meestal de wijn uitde middelste prijsklasse: ze willen de goedkoopste niet nemen en de duurste ook niet."

VARIEREN VOLGENS SEIZOENEN

Jeroen: “Onze supplementaire producten verkopen het best in de zomer, zoals vinaigrettes en barbecuesauzen. Ook in de winter zorgen we voor bijverkoop echter. Zo hadden we onlangs een actie waarbij elke klant die een stukje rundvlees aankocht een potje peper- of bearnaisesaus mocht kiezen. Bij de wildpaté geven we dan weer een potje konfijt." 

Bij Keurslager Derycker vullen ze naar het eindejaar toe meer geschenkmanden. “Die variëren met een inhoud van 10 tot 50 euro", aldus Kris.


“Wij passen ons aanbod conserven ook aan naargelang van het seizoen", vertelt Inge. “Groenten zoals erwtjes blijven het hele jaar door vlot verkopen, in de winter zetten we vooral in op wintergroenten zoals rode kool en schorseneren. In de zomer gaan de perziken, fruitcocktails en zilveruitjes dan weer vlotter over de toonbank."

MINIMALE INVESTERING

De supplementaire producten vormen een schap waarin je als slager zelf weinig moeite moet steken. De producten worden vaak als extra meegenomen als de klanten de zaak bezoeken voor hun verse producten. Het is vaak ook een service: door deze producten in de slagerij aan te bieden, hoeft de klant niet meer elders te gaan winkelen. 


Jeroen: “Zo bieden we ook confituren en wijn aan, dit vooral om ons assortiment te vervolledigen, het zijn niet de grote omzetstoppers. Ook hier kiezen we dan voor producten die je niet in de supermarkt vindt."


Kris: “Wij proberen vaak een product uit, en als het niet goed loopt, gaat het weer uit het assortiment. Met het assortiment van Weyn's Honing merken we dat klanten speciaal hiervoor naar de winkel komen, en dan meteen ook nog andere zaken aankopen. Het schap zorgt dus voor kruisbestuiving met andere producten."