naar top
Menu
Logo Print
16/02/2017 - NIELS CHEYNS

KLEDINGDETAILS ZORGEN VOOR AMBACHTELIJK GEVOEL

Slagers spelen in op trends en kiezen voor jeans of lederen accenten

De kleren maken de man of vrouw, dat is in uw onderneming zeker niet anders. De kledij die gedragen wordt in de slagerij of delicatessenzaak, bepaalt mee het imago. Doordat bedrijfskleding een serieuze investering is, is deze minder onderhevig aan seizoensmode, al wil dat niet zeggen dat er geen trends spelen. Jarenlang waren felle kleuren dé trend, die moeten nu plaatsmaken voor een ambachtelijke uitstraling. Jeans en leder zijn hot in de slagerij.

STIJLVOLLE BEDRIJFSMODE

Bedrijfskleding wordt bedrijfsmode, de kleding mag er wel modieus en trendy uitzien, het blijft werkkledij waarbij gebruiksgemak, duurzaamheid en gemak in onderhoud primeren. De kledij die gedragen wordt in het winkelgedeelte van de slagerij of de delicatessenzaak, bepaalt voor een groot deel het imago van de zaak. Het is dan ook belangrijk om er de nodige aandacht aan te schenken en ruimte te maken voor een investering. Er wordt voornamelijk gekozen voor katoen, polyester of een combinatie van beiden. Dit, omdat deze stoffen gemakkelijk te onderhouden zijn en quasi kreukvrij zijn, waardoor een strijkbeurt overbodig is. Voor het onderhoud ervan is het belangrijk de instructies van de leverancier strikt op te volgen.

Verschil atelier met winkelruimte

De kledingvoorschriften voor het atelier waar vlees verwerkt wordt en de winkelruimte verschilt (zie kader). Zo kunnen zakken in de kledij handig zijn in de winkelruimte, maar worden die beter gemeden in het atelier. Daar bestaat de kans dat er vleesresten in de zakken terecht komen. Bij zowat alle leveranciers kan er gekozen worden waar de zakken geplaatst worden.

INVESTERING VOOR DE ONDERNEMING

Bedrijfskledij is en blijft een serieuze investering voor een onderneming. Rekening houdende met het verloop in personeel, moet er steeds een serieuze bestelling geplaatst worden. Wat een flink prijskaartje heeft, al proberen de leveranciers hun kledij scherp te prijzen. Net daarom is het belangrijk om doordacht te werk te gaan. Anders dan bij de vrijetijdskledij verandert de bedrijfsmode niet per seizoen. Daarom kan er steeds gesproken worden van trends. Lange tijd was het in om voor felle kleuren te kiezen, waarbij rood en groen de meest populaire kleuren waren.

AMBACHTELIJKE UITSTRALING

Deze trend moet nu plaatsmaken voor een ambachtelijke look. Slagers zijn een van die beroepen die nog steeds geassocieerd worden met ambacht, dit willen steeds meer slagers terugvinden in de kledingkeuze van het personeel in zowel de winkelruimte als het atelier. Momenteel spelen er twee ambachtelijke trends. Enerzijds die van 'boucherie parisienne', waarbij er gefocust wordt op geruite hemden en schorten in combinatie met een petje. Deze Franse uitstraling zorgt meteen voor een gezellige sfeer in de slagerij. Anderzijds zijn leder en jeans erg in trek. Leder is een levend product: hoe vaker het gebruikt wordt, hoe authentieker en mooier het zal ogen. Er wordt vaak voor de combinatie met jeans gekozen voor een ruwe look.

WAT SCHRIJFT DE WET VOOR?

  1. Voor de werkzaamheden wordt de persoonlijke bovenkleding in de kleedruimte omgeruild met de werkkledij. Beide soorten kledij mogen niet met elkaar in contact komen.
  2. De werkkledij moet schoon zijn en aangepast aan de aard van de werkzaamheden, zo is er een verschil als er gewerkt wordt in het atelier of in de verkoopruimte. 
  3. De gebruikte stof is bij voorkeur licht van kleur, zodat een eventuele bevuiling snel opvalt.
  4. De werkkledij wordt dagelijks (en telkens wanneer nodig) gewassen.
  5. Bij het dragen van karkassen of deelstukken moet er een vleeskap worden gedragen.

VIER TRENDS

1. KLEUR

De trend van de felle kleuren is voorbij. De vraag naar blitse kleuren is er nog, maar daalt jaar na jaar. De meest gevraagde kleur blijft klassiek wit. Zonder twijfel straalt wit klasse uit en is het makkelijk te combineren met een accentkleur. Een bijkomend voordeel van witte werkkledij is dat vuil makkelijk zichtbaar is en er dan ook snel gewisseld kan worden. Classic but classy!

2. MODELLEN VOOR VROUWEN EN MANNEN

Alle bedrijfskledij is beschikbaar in een mannen- en vrouwenversie. Door met verschillende tailleringen te werken, is er voor ieder type persoon een passend kledingstuk. Doorgaans zijn er drie opties qua sluitingen: drukknoppen, middensluitingen of blinde sluitingen waarbij de drukknoppen onzichtbaar zijn. Zo komt iedereen elegant voor de dag, zowel in de winkel als in het atelier.

3. VRAAG NAAR AUTHENTICITEIT

De huidige trend is om te focussen op het ambachtelijke, vele slagerijen en delicatessenzaken kiezen dan ook voor authentieke details. Schorten in jeans of leder zijn heel erg in trek, deze stoffen kunnen ook als detail gebruikt worden. Ook geruite kledij, meestal een hemd of blouse, blijft eigen aan de slagerij.

4. PERSONALISERING

Voor veel klanten is het belangrijk om de kledij te kunnen personaliseren met het logo of de naam van de zaak. Hier kan er gekozen worden voor een print, dit kan echter snel afgewassen raken. Het is duurzamer om het logo te borduren, zo blijft het kleurvast en het oogt ook stukken mooier.