naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 18/11/2016

BROOD AANBIEDEN MUST VOOR SLAGERS

Onestopshopping en tekort bakkers belangrijkste argumenten

Er zijn steeds meer slagers die ook brood aanbieden in hun zaak. De redenen waarom zij dit doen, zijn vaak gelijkaardig. Ze willen extra service bieden naar de klant toe, brood vervolledigt het assortiment … De voornaamste reden die naar voren komt echter is dat er te weinig bakkers werkzaam zijn in de nabije omgeving van de slager. Brood bij de slager is bijna een noodzaak geworden. Zo willen zij vermijden klanten te verliezen die in de supermarkt aan onestopshopping doen, waar ze wel alle artikelen op een enkele plaats kunnen vinden. Vier slagers getuigen.

SLAGERIJ FILIEP DE VALCK

Filiep De Valck uit Wolvertem biedt enkel brood aan op maandag. “In deze gemeente was er op maandag geen enkele bakker open. Daaruit is het idee ontsproten om op die bepaalde dag mijn klanten te voorzien van hun dagelijkse brood. Dat doe ik nu sinds een jaar. Heel wat consumenten doen aan onestopshopping in de supermarkt, maar je moet proberen de mensen naar het dorp te lokken en hier inkopen te laten doen. Dat probeer ik dus door ook brood te verkopen. Ik bied enkel op maandag brood aan omdat het niet de bedoeling is om te concurreren met de plaatselijke bakkers. Ondertussen heeft een nieuwe bakker de deuren geopend die op maandag open is, maar omdat hij ook charcuterie verkoopt, zie ik niet in waarom ik geen brood zou kunnen aanbieden."De prijs die de klanten hier betalen, is exact dezelfde als de prijs in een bakkerij. “Wij krijgen van onze leverancier, een semi-industriële bakker uit de streek, 30% korting op de aankopen, wat voor ons een winstmarge van hetzelfde percentage betekent." De broden worden bij deze slagerij gepresenteerd op een karretje nabij de ingang. “Ik verkoop een vijftigtal broden op maandag." Eventuele overschotten worden in bereide gerechten gebruikt. “Dit concept kost me weinig tot geen moeite, want het brood wordt gesneden en in zakjes geleverd. De klanten appreciëren deze service, en in de meeste gevallen nemen ze vaak nog iets anders mee uit de winkel."

VLEESHANDEL VAN DE CASTEELE
DE MUNTER

Deze slagerij uit Gent begon met de verkoop van brood door een groot tekort aan bakkers in de streek. Vanessa De Munter: “Hier kun je nog maar één bakker terugvinden. Daarnaast zijn er enkele Turkse bakkers. Er was een grote vraag van buurtbewoners naar Belgisch brood. Zes jaar geleden besloten we om op de kar te springen."In deze zaak kan de consument dagelijks brood terugvinden. “Wij werken samen met een ambachtelijke bakker, met uitzondering van de zondag. Op die dag werken we samen met een industriële bakker. Zo kunnen we onze klanten steeds voorzien van brood, en hebben ze de keuze tussen ambachtelijk en industrieel brood."Het brood komt ongesneden toe en wordt met een broodmachine in eigen beheer versneden. De broden worden bovendien verpakt in eigen zakken met het logo van de slager. “De meeste broden verkopen we tijdens de week. Dagelijks gaan er een honderdtal de deur uit." Overschotten gebruiken ze als paneermeel of voor bloedworst. Bruin brood dat over is, wordt in de diepvries bewaard. “Daarvan verkopen we soms brood als we een tekort hebben, maar voornamelijk dient het voor eigen gebruik. De zondag hebben we een achttal taarten. Daar leggen we ons niet op toe wegens onder andere plaatsgebrek. We willen de klanten wel enige service bieden, maar het is niet de bedoeling om de volledige functie van een bakker over te nemen."

KLASSE CLUBSLAGER HAVERMANS

Ook Klasse Clubslager Havermans uit Beerse begon met de verkoop van brood, omdat er in de nabije omgeving, Beerse, geen enkele bakker meer terug te vinden was. Eric Havermans: “Het begon als service, maar we ondervonden al snel een positief neveneffect. Door brood aan te bieden, een dagdagelijks product, merkte ik dat we daardoor een meerverkoop creëerden van vleeswaren." De overige bakkers in de streek werden op voorhand op de hoogte gebracht van het plan om brood te verkopen. “Gelukkig had geen enkele bakker hier problemen mee." Bij deze slager kunnen klanten 24/7 brood kopen. Er wordt namelijk gebruikgemaakt van een broodautomaat. “Nadat het brood 's morgens geleverd wordt, stallen we het brood uit in de winkel, maar vullen we ook de broodautomaat aan." Brood uit de automaat kost 20 cent meer dan wanneer een brood binnen wordt aangekocht. Daar heeft slagerij Havermans een goede reden voor. "Wie de winkel binnenkomt, neemt vaak ook andere producten mee. Daarom kost een brood in de winkel € 1,80, dezelfde prijs als bij een bakkerij. Buiten kost een brood € 2. De broden worden door de leverancier, een semi-ambachtelijke bakker, verpakt in zakken met het logo van de slager zelf. “Op die manier onderscheiden we ons van de anderen."

SLAGERIJ/VERSMARKT SCHEPERS

Bij deze slagerij vind je zowel vlees, brood als groenten terug.De slagerij is als het ware geëvouleerd naar een versmarkt. Ook hier komt opnieuw dezelfde reden naar voren. Guy Schepers: "Onze zaak is niet in het centrum van Zonhoven gevestigd. Wij bieden meerdere producten aan, zodat onze klanten bij ons komen kopen en niet in het centrum. Het idee kwam van mijn vader. Toen we ons eigen zaak zeventien jaar terug oprichtten, heb ik hetzelfde principe gehanteerd."Wat hier onmiddellijk opvalt, is de ruimte die voorzien is voor het brood, 15 m². Ook patisserie wordt ruimschoots aangeboden. “Het is klein begonnen met een viertal soorten brood bij mijn vader. Nu bieden we per dag een zestiental verschillende broden aan. Het type brood wisselt geregeld. Hetzelfde geldt voor de patisserie."Vroeger had slagerij Schepers een broodautomaat die goed opleverde, maar die werd toen verwijderd door de grote overlast voor de buren. “Sommige klanten kwamen met groot lawaai midden in de nacht hun brood halen. Dat was niet de bedoeling."Brood is bij deze slager goed voor 15% van de totale omzet. “Bij de laatste verbouwing heb ik eraan gedacht om geen brood meer te verkopen omdat de winstmarges vrij laag zijn en de personeelskosten net zeer hoog, maar ik vrees dat we te veel klanten zouden verliezen."