naar top
Menu
Logo Print
29/11/2017 - MIEKE MASYN

MAAK VAN UW WINKEL ONE-STOP-SHOP MET GROENTEN EN FRUIT

Overschotten verwerkt u gemakkelijk in uw bereidingen

Uw klanten zijn vaak drukbezet en u helpt hen door in uw winkel ook een assortiment van groenten en fruit aan te bieden. Zeker in regio's waar er weinig andere winkels in de buurt zijn, kan dit een echte meerwaarde zijn. Overschotten zijn er niet. Wat niet verkocht is, kunt u makkelijk verwerken in uw bereide gerechten. Kiezen voor bulk of voorverpakt is een keuze die u voor uw eigen zaak en cliënteel moet maken.

EXTRA SERVICE VOOR DE KLANT

Klasse Clubslager Moenske in Bentille (Sint-Laureins) bestaat sinds 2009 en van in het begin behoorden groenten en fruit tot het assortiment. Dimitri Moens: “Het is een meerwaarde voor de klant en je hebt er zelf zoveel van nodig. Wij hebben sowieso heel wat groenten nodig voor onze bereide gerechten, belegde broodjes, groenteschotels … Tot vorig jaar was er bij ons een bakkerij in de buurt, die ook een kleine superette was. We merken dat we, sinds die winkel er niet meer is, wel meer groenten en fruit verkopen." Slagerij Frank in Oostakker startte bij de opstart van de zaak meteen ook met een aanbod van groenten en fruit. Frank De Craene: “Het is een service naar de klant toe. De mensen hebben niet veel tijd en nemen dan snel nog iets mee. In het dorp zelf is er enkel een Carrefour, voor de rest moeten ze naar Lochristi. We merken vooral een piek in de zomer, als het barbecueseizoen loopt." Bij Jacobs-De Roover in Puivelde kadert het opnemen van groenten en fruit in het assortiment in de wijziging van het winkelconcept. Anne-Marie De Roover: “In ons dorp is er al jaren geen aanbod. Mensen moeten al tot in Sinaai of Belsele rijden om een supermarkt te vinden. Klanten vroegen ons vaak of we geen sla of tomaten hadden, die moesten we dan van ons eigen ingrediënten voor bereidingen nemen. Twee jaar terug hebben we de zaak verhuisd en uitgebreid. Bij de vernieuwing hoorde ook een nieuw concept, met een veel ruimer aanbod. Mensen willen meer dan vlees bij hun slager kopen, ze willen ook groenten, brood, delicatessen ..."

IN BULK OF VOORVERPAKT?

Bij Klasse Clubslager Moenske kiezen ze voor een voorverpakt assortiment“Wij bieden vooral voorverpakt aan", vertelt Dimitri. “Vroeger deden we dit in bulk, in grote rieten manden, maar door met voorverpakkingen te werken, kunnen we makkelijker presenteren en ook een ruimer aanbod aanbieden. We hebben daarnaast ook groenten als geraspte wortels of gewassen sla, die we zelf voorverpakken."


Anne-Marie: “Wij bieden bijna geen voorverpakt aan. Onze klanten vinden dit te duur. We hebben een wat ouder cliënteel en zij kiezen liever zelf en komen ook graag twee of drie keer terug per week. Wij hebben wel een klein assortiment van voorverpakte producten, 
zoals wokgroenten en kerstomaten, die we plaatsen in onze meeneemkoeltoog. Zo plaatsen we de druiven bij de kazen."

Het fruit wordt bij Slagerij Frank in bulk aangeboden en gepresenteerd in rieten mandenOok bij Slagerij Frank verkiezen ze bulk. “Klanten betalen per stuk of in het gewicht. We hebben nog voorverpakt aangeboden, maar we zijn hiervan afgestapt. Zes appels in één keer is te veel voor onze klanten."


GEEN OVERSCHOTTEN

De slagers aan het woord geven aan geen overschotten te hebben van hun aanbod groenten en fruit. “We hebben er zelf ook veel van nodig voor onze bereide gerechten en groentenschotels", vertelt Dimitri.
Anne-Marie: “Als we iets overhebben, verwerken we het in soepen of salades. Heb ik wat fruit op overschot, dan maak ik al eens een verse fruitsla."

INKOOP

“Wij kopen onze groenten in via een lokale groothandelaar, die ons elke dag belevert. Zo kunnen we garanderen dat alles vers is", vertelt Frank. Bij Klasse Clubslager Moenske en Slagerij Jacobs-De Roover wordt er een beroep gedaan op groothandelaars uit de buurt, de voorverpakte zaken worden ingekocht bij de firma Yzewyn & Co.

SPECIALITEITEN

Klassiekers als sla, tomaten en komkommers zijn bij de bevraagde slagers veruit de meest verkochte producten. “We bieden vooral de courante zaken aan", vertelt Frank. “Zoals sla en tomaten. We gaan geen zaken zoals granaatappel aanbieden, de gewone dingen zijn het meest gevraagd door onze klanten."

Anne-Marie: “Ik probeer toch steeds minstens twee variëteiten per soort aan de bieden. Zo hebben de klanten de keuze uit een Pink Lady of jonagold en uit een Conference-peer of Durondeau. Ook op het vlak van sla zijn er meestal verschillende soorten in het aanbod."

Bij Slagerij Moenske bieden ze wel enkele specialiteiten aan, zoals coeur de boeuf-tomaten. Dit doen we vooral om eens iets anders aan te bieden, maar het zijn toch vooral de klassiekers die goed verkopen", aldus Dimitri.

VARIEREN VOLGENS SEIZOENEN

Bij Jacobs-De Roover proberen ze steeds enkele variëteiten aan te biedenBij Jacobs-De Roover is het aanbod in de zomer een stuk uitgebreider. “Na Pasen verdwijnt onze koeltoog met chocolade en komt er een volledig assortiment rauwkost in de plaats. Die wordt à la minute geschept en gewogen. Dit blijft zo tot september. Met de feestdagen bieden we ook meer speciaal fruit aan, in het seizoen verkopen we ook geschilde asperges", vertelt Anne-Marie. 

Frank: “Bij ons kiezen de klanten in de winter eerder voor conserven. Ook typische wintergroenten, zoals kool, zijn te groot om te verkopen."

Dimitri: “In de winter verkopen we meer kolen, pastinaak, raapjes … We bieden geen groentepakketten aan, zoals voor hutsepot. Dat zou dan in een zelfbedieningstoog moeten liggen. Naar de toekomst toe willen we dit integreren in de winkel."