naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

DRIE VIERDE VAN CONSUMPTIE GEVOGELTE VINDT THUIS PLAATS

Kip blijft met een aandeel van 85% dominant in deze categorie

Algemeen gezien daalt de aankoopfrequentie van vlees, maar gevogelte houdt stand. In deze categorie blijft kip met een aandeel van 85% dominant met een stijgende voorkeur voor verwerkte en versneden kip. Voor de slager is er nog heel wat potentieel met kip, denk maar aan bereidingen zoals kippengehakt. Ook gevogeltecharcuterie zit in de lift.

STIJGEND VOLUMEAANDEEL GEVOGELTE

320px

Marktonderzoeksbureau GfK Belgium onderzocht in opdracht van VLAM het aankoopgedrag van verse producten bij 5.000 Belgische gezinnen. Uit dit onderzoek blijkt dat de algemene aankoop van vlees de voorbije tien jaar stelselmatig afneemt, terwijl de cijfers van gevogelte stabiel blijven. Verhoudingsgewijs is er dus sprake van een stijgend volumeaandeel van gevogelte binnen het vleessegment.

“Het is een bekend gegeven dat de vleesconsumptie achteruitgaat, en daar zijn verschillende oorzaken voor", weet Leen Guffens (VLAM). “Het aantal vegetariërs groeit, maar zeker ook de mensen die hun vleesconsumptie willen beperken. Dat kan uit gezondheidsoverwegingen zijn, maar ook uit ecologische motieven en uit bezorgdheid voor het dierenwelzijn. De mensen zijn in het algemeen veel bewuster met voeding bezig en de vleesindustrie is om allerlei redenen niet altijd positief in het nieuws geweest."

“KIP IS GEZOND"

640px

Leen Guffens: “Het aandeel kip binnen de categorie gevogelte steeg in 2016 tot boven de 85%. In 2016 kocht de Belg gemiddeld 8 kg kip, 1 kg kalkoen en 0,260 g ander gevogelte. Die gunstige cijfers zijn zeker te danken aan de perceptie bij de consument dat kip gezond is. Voor veel Belgen blijft vlees, en zeker kip, een onmisbaar deel van ons voedingspatroon, bij het ontbijt, als volwaardig onderdeel van de maaltijd of als snack. Kip kan je eindeloos variëren zonder het gevoel te hebben dat het eentonig wordt."

THUISCONSUMPTIE WORDT DE NORM

De gemakstrend zet zich voort in het kippenrayon. “Het aandeel van verwerkte en versneden kip stijgt tot 82% van het volume en zelfs 88% van de bestedingen. Opmerkelijk is dat de braadkip op haar retour is met een daling van het aandeel binnen de kipconsumptie van 26% in 2008 naar 17% vorig jaar. De soepkip is trouwens bijna volledig uit het rayon verdwenen."

Thuisconsumptie wordt steeds meer de norm. “Dat geldt voor vlees in het algemeen, en gevogelte in het bijzonder. Drie vierde van de consumptie van gevogelte vindt thuis plaats, tegenover 8% in de horeca. Rundvlees, bijvoorbeeld, is veel meer een horecaproduct. Dit betekent dat gevogelte, en zeker kip, voor de slager en de traiteur een erg interessant product is. Het is een duidelijke vraag van de consument, zeker als je ook een keuze aan verwerkte producten biedt en hierbij het gezondheidsaspect uitspeelt."

GROEIMARKT MET POTENTIEEL

Ook kip in bereidingen in de lift

Sales manager bij Chicken Masters of Belgium, Bart Vandekerckhove: “Binnen de verkoop van kip merk ik een duidelijke verschuiving. Tien jaar geleden zaten de mensen niet te wachten op bereidingen met kip zoals worst, burgers en gehakt, maar dit segment biedt ten opzichte van varken en rund een duidelijke groeimarkt met een groot potentieel. Anderzijds zijn de moslims grote afnemers van kip, en ook hier zit nog een mooie groeimarge.

Een andere belangrijke verklaring voor de stijgende verkoop van gevogelte is de duurzaamheid. Wie op een bewuste manier vlees wil eten, koopt het best gevogelte, want dit heeft de kleinste ecologische voetafdruk. Wij als producent kunnen de nieuwe gezondheidsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven alleen maar toejuichen. De nieuwe driehoek zet gevogelte op dezelfde hoogte als vis en zuivel als gezonde aanvulling van groenten en fruit, en ik verwacht dat dit de belangstelling voor gevogelte nog een boost zal geven. Kip is trouwens, voor mensen die overwegen om minder of zelfs geen vlees te eten, de ideale tussenstap.

Gevogeltecharcuterie in opmars

De consumptie van gevogeltecharcuterie is bij ons duidelijk in opmars. Voor slagers en traiteurs liggen hier zeker interessante mogelijkheden, al kunnen de producenten ook een toegevoegde waarde bieden. Je mag niet vergeten dat charcuterie en bereidingen van gevogelte specifieke technische en gezondheidseisen stellen, en de slager is daar niet altijd voor uitgerust. Ook ligt er voor gevogelte nog een potentiële nieuwe markt open. Bij ons is er een dubbele houding tegenover kip. Enerzijds leeft de perceptie dat het een goedkoop product moet zijn, en anderzijds hebben sommige kwaliteitslabels de naam duur te zijn. Het is mijn overtuiging dat producenten die zich op het tussensegment richten, zoals het Franse 'Label Rouge', hun markt gevoelig kunnen uitbreiden."

TROEVEN VAN KIP MEER UITSPELEN

“Op het vlak van de verkoop van gevogelte is er zeker geen achteruitgang te noteren", constateert Carla Van Osselaer, medezaakvoerder van Eurokip. “Wel is er een duidelijke verschuiving waar te nemen. De kleine beenhouwerijen krijgen het steeds moeilijker. Vroeger had je in een dorp soms tien, nu nog hooguit een of twee slagerijen, en ook de klassieke poelier heeft het moeilijk. Toch zijn er zeker nog mogelijkheden. Enerzijds is het aanbod van vooral kip in de supermarkt groot, anderzijds kan ook de slager met gevogelte scoren. Misschien moeten de troeven van kip nog meer uitgespeeld worden. Kip heeft meer dan ooit de reputatie mager, gezond en goedkoop te zijn, en steeds meer mensen dringen hun verbruik van rood vlees terug. De media spelen hier een erg grote rol in en voor een groeiende groep van consumenten wordt het de eerste vleeskeuze.

Gevogelte in het algemeen, en kip in het bijzonder, is trouwens een erg dankbaar product dat de hele dag en het hele jaar door tal van toepassingsmogelijkheden biedt. Van kipcharcuterie als broodbeleg bij het ontbijt tot een van de hoofdrolspelers in de dagelijkse warme maaltijd of bij feestelijkheden zoals de klassieke kerstkalkoen of parelhoen, eend, om de talloze kipvarianten tijdens de zomerse barbecue niet te vergeten: met gevogelte kan je alle richtingen uit. Puur als filet, in de vorm van een saté, in blokjes voor de wok, gevuld: voor de thuiskok is gevogelte een dankbaar product, en de slager kan hier zeker de nodige nuttige tips en ideeën bij geven."