ArtikelsNieuwsZoekertjes
Thema's
  • chevron_right Vers vlees
  • chevron_right Vleeswaren
  • chevron_right Vleesvervangers
  • chevron_right Vis & schelpdieren
  • chevron_right Bereide gerechten
  • chevron_right Sauzen & specerijen
  • chevron_right Zuivel
  • chevron_right Brood
  • chevron_right Dranken
  • chevron_right Groenten & fruit
  • chevron_right Droge voeding
    • Snacks
    • Confiserie
    • Chocolaterie
    • Biscuiterie
    • Bioproducten
    • Diepvries aardappelproducten
    • Diepvries hapjes & snacks
    • Diepvries producten
  • chevron_right Machinepark
  • chevron_right Materialen
  • chevron_right Winkel
  • chevron_right Atelierinrichting
  • chevron_right Marketing
  • chevron_right Streekproducten
Chocolaterie

Engagement is een voet tussen de deur van elk bedrijf

19/10/2025

De jonge zesdejaars van de afdeling Brood- en Banketbakkerij en Confiserie van MSKA Roeselare kregen met de medeoprichter van Chocolaterie Carré uit Moen een onderneemster voor de klas die fictie omzette in realiteit.

Vegan chocolade: van niche naar snelgroeiend segment

4/8/2025

In welke mate is vegan chocolade vandaag ingeburgerd, wat zijn de voordelen als je het aanbiedt, welke uitdagingen zijn er en hoe spelen de leveranciers hierop in?

  • Premium

5 tips om mee te nemen richting valentijn

6/11/2023

"Liefde is alles wat je nodig hebt. Maar zo nu en dan wat chocolade kan geen kwaad", zei de Amerikaanse striptekenaar Charles Schulz. En hij had gelijk. Op valentijn komen beide werelden samen.

  • Premium

Beurstrio in Kortrijk Xpo

2/8/2023

Ambacht en passie zijn van 24 t.e.m. 27 september dé kernwoorden in Kortrijk Xpo. De beursterreinen bundelen er 4 dagen lang niet 1, niet 2 maar wel liefst 3 beurzen. Op Broodway vinden bakker, banketbakker, chocolatier en ijsbereider hun gading, terwijl Meat Expo de slagers en traiteurs kan boeien. Taste of Tavola is dan weer de nationale (Belgische) variant van de internationale delicatessenbeurs Tavola. In 5 beurshallen zullen zo maar liefst 350 exposanten hun nieuwigheden tonen, inspireren en passioneren.

  • Premium

Aan de slag met alternatieve zoetstoffen

17/4/2023

Zeer veel mensen zijn vandaag bezig met een gezonde levensstijl. Steeds vaker schrappen ze hierbij bepaalde ingrediënten uit hun voedingspatroon. Denk aan koolhydraten, verzadigd vet of kunstmatige toevoegingen.

  • Premium

In gesprek met bean-to-barspecialist Mario Vandeneede

10/3/2023

De onwetendheid over de term bean-to-bar is tot op heden nog flagrant, waardoor chocolade nog te weinig als een luxeproduct wordt beschouwd. Vijf vragen, vijf antwoorden. Mario Vandeneede licht ons in over het nationale- en internationale ...

  • Premium

Binnenkijken bij Chocolaterie Darcis

8/3/2023

Wanneer je Verviers binnenrijdt, kan je niet naast het impostante witte gebouw ‘Chocolaterie Darcis’ kijken. Het gebouw herbergt de chocolade- en patisserie-ateliers, de (desem)broodbakkerij, een uitgelezen trainingsacademie en last but not least,...

  • Premium

Sugar-Art illustreert suikerkunst van a tot z

12/1/2023

Suikerkunst is een stiel apart, waar je zonder jarenlange kennis en het nodige materiaal maar beter je handen niet aan verbrandt. Letterlijk dan. Martin Bos, oprichter van Sugar-Art, is zich daar heel bewust van en startte daarom enkele jaren terug zijn eigen merk op met workshops voor hobbyisten.

  • Premium

Van passie naar praline, met oog voor kwaliteit en lokale producten

8/12/2022

Gekend voor zijn creatieve en eigentijdse pralines, weet Pieter Demey al acht jaar lang naam te maken in Oostkamp. Vanuit een vurige passie voor zijn vak, tracht deze West-Vlaamse chocolatier steeds vernieuwend uit de hoek te komen, zoals met zijn gloednieuwe Oostkampse praline op basis van lokaal geoogste aardbeien.

  • Premium

Chocolatiers tonen hun paascreaties voor 2023

8/11/2022

Feestelijke aangelegenheden als Pasen vormen het summum van het jaar voor chocolatiers en patissiers. Specifieke creaties vloeien op die momenten rijkelijk uit hun mouwen waarmee ze de consument trachten te overtuigen van hun stiel en vakmanschap.

  • Premium

Vlamingen kopen steeds vaker bio

11/7/2022

In 2021 werd in heel België 992 miljoen euro aan bio gespendeerd, en dat betekent dat de bioverkoop er met 4% op vooruit gaat. De groei van bio in Vlaanderen gaat sneller dan in heel België.

  • Premium

56,3% van onze respondenten maakt bean-to-bar chocolade

14/6/2022

Wij polsen bij de lezers van Chocolaterie in hoeverre bean-to-bar is ingeburgerd, welke obstakels u ervan weerhouden en uit welke cacaoproducerende landen de ingrediënten afkomstig zijn.

  • Premium

Paastrends in 2022

9/11/2021

Aan de iconische en populaire paasfiguren valt niet te tornen, maar met een focus op kwaliteit en een oog voor bijzondere smaakcombinaties en kunstzinnige versieringen kan men weldegelijk het verschil maken.

survey valentijn

4/8/2021

survey valentijn

  • Premium

Duaal leren en werken, hoe werkt het?

21/5/2021

Vaktechnische kennis die je leert op school combineren met competenties en vaardigheden die je in de vingers krijgt op de werkvloer, het is de best mogelijk combinatie om jongeren een beroep aan te leren.

  • Premium

Sinterklaas en chocolade, een gouden combinatie

11/5/2021

Sinterklaas is een van de belangrijkste periodes voor elke chocolatier. Chocolaterie Magazine deed vorig jaar een eigen onderzoek in het kader van Sinterklaas. Dit jaar schotelen we de belangrijkste bevindingen voor aan een aantal gerenomeerde namen in de chocoladewereld.

  • Premium

Dutch pastry award winnaar is … een belg

27/4/2021

Onze landgenoot Joeri Vandekerkhove (27) slaagde er dit jaar in om zijn vijf Nederlandse tegenstanders af te troeven en de prestigieuze Dutch Pastry Award in de wacht te slepen. “Ik heb getracht om klassieke smaakcombinaties opnieuw uit te vinden en er een hedendaagse twist aan te geven”, aldus Joeri.

  • Premium

Impact EK voetbal op de winkelvloer

23/3/2021

Wij polsten gedurende januari en februari naar de verwachtingen in het kader van het EK voetbal bij de lezers van Retail magazine. Hieruit blijkt o.a. dat zoute snacks het grootste verkoopspotentieel hebben in die periode.

  • Premium

Vanille

14/12/2020

Vanille is een van de meest verfijnde parfums. Voor velen is het dan ook het ultieme ingrediënt om creaties en gerechten tot een hoger niveau te tillen. Alternatieven kunnen een oplossing zijn om de produtiekost onder controle te houden.

  • Premium

Verkoop streekproducten brengt nieuwe klanten naar uw winkel

10/8/2020

Een artisanaal product hoort in de zaak van een traditionele vakman. De bakker weet hoe hij met ambachtelijke streekproducten moet omgaan. Veel producenten willen het ambachtelijke karakter van (een deel van) hun producten hooghouden en hebben daarom baat bij de verdeling via het ambachtelijke circuit. En dat is ook voor de bakker een slimme zet. Zij krijgen vaak de exclusiviteit van het product en kunnen zo de authenticiteit van het streekproduct bewaren.