Partnercontent

Voedingssector breidt engagement voor verantwoorde reclame naar kinderen uit

Vrijwillig initiatief 'Belgian pledge' toont aan dat zelfregulering werkt

Met drie vernieuwingen gaan de ondertekenaars van de Belgian Pledge nu nog een stapje verder in hun engagement
Met drie vernieuwingen gaan de ondertekenaars van de Belgian Pledge nu nog een stapje verder in hun engagement

De Belgian Pledge is een initiatief van de Belgische voedingssector, waarbij 52 voedingsbedrijven, handelaars, restaurantketens en cateraars zich vrijwillig engageren om hun marketing naar kinderen jonger dan 12 jaar te beperken en aan strikte criteria te onderwerpen. Fevia, Comeos en UBA lanceren nu de Belgian Pledge 3.0: een vernieuwd engagement dat de lat opnieuw hoger legt, met verstrengde voedingskundige criteria om te mogen adverteren naar kinderen, een uitbreiding naar online influencers en een test met een klachtensysteem. Hiermee zet de voedingssector op eigen initiatief stappen vooruit en toont ze zich een verantwoordelijke partner in het streven naar gezondere voedingskeuzes.

Omdat kinderen jonger dan 12 jaar nog niet voldoende kritisch kunnen omgaan met reclame en marketing, lanceerden Fevia, Comeos en UBA in 2012 het vrijwillig initiatief de Belgian Pledge. De initiële engagementen gingen over reclame op tv, op scholen en op de website van de bedrijven. In juni 2017 kwam er een uitbreiding naar 9 bijkomende kanalen, waaronder bedrijfsprofielen op sociale media, interactieve spelletjes en mobile en SMS marketing. Het overgrote deel van de bedrijven die marketing voor voeding en dranken naar kinderen voorzien, ondertekenden intussen de belofte. De monitoringrapporten op www.belgianpledge.be tonen daarbij aan dat die leden hun engagementen zeer goed nakomen.

Met de drie vernieuwingen gaan ze nu nog een stapje verder. Zo is er voortaan enkel marketing en reclame naar kinderen jonger dan 12 jaar toegelaten voor producten die voldoen aan specifieke voedingskundige criteria: minder vetten, suikers of zout. Zo motiveert men bedrijven om te investeren in innovatie en helpt men kinderen en ouders om keuzes te maken die passen in een gezonde, evenwichtige levensstijl.

De Belgian Pledge had al betrekking op de websites en de sociale media kanalen van de bedrijven zelf. Nu worden ook de online influencers gecontroleerd. Ook zij zullen voortaan dus enkel producten mogen aanprijzen die voldoen aan de strengere criteria. Er gelden daarbij twee voorwaarden. Vooreerst moet de online influencer een vergoeding ontvangen van de onderneming en daarnaast moet de onderneming controle hebben over de communicatie.

Tot slot test men vanaf januari 2021 een klachtensysteem, als aanvulling op de bestaande monitoring door onafhankelijke partners. De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) wordt aangesteld als onafhankelijke experts om de gegrondheid van de klachten te beoordelen. De JEP zal haar uitspraken publiceren op haar eigen website (www.jep.be) en op die van de Belgian Pledge.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Wouter Verheecke19 november 2020
company corner

FEVIA

WETENSCHAPSSTRAAT 14, BRUSSEL 1040Meer info
Chocolade afgewerkte productenChocolade grondstoffenChocolade halffabrikatenChocolaterieConfiserieVerpakking & labelGroothandel bakkerijproductenGroothandel confiserie & chocolaterieGroothandel zuivelwarenPatisserieLezers verpakking & label
Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine