Nu al klaar voor de komende twintig jaar
Familiebakkerij herrijst als totaalconcept Atelier Buntinx

In de uiterste hoeken van Limburg worden het verleden en de toekomst van het bakkersvak verweven. Sinds 1945 al bakt de familie Buntinx er brood en banket, maar onlangs besloten de derde en vierde generatie samen de familiebakkerij heruit te vinden. Dat gebeurde onder de naam Atelier Buntinx, met gepaste eerbied voor ambacht en vakmanschap, maar tevens met bewust ondernemerschap en een duidelijke blik op de toekomst.
Familiebakkerij
Vier jaar nadat hij de deuren van zijn vier vestigingen in en rond Maaseik moest sluiten, en zeventig jaar nadat zijn grootvader Bakkerij Buntinx voor het eerst in het leven riep, nam Guido Buntinx in 2015 opnieuw plaats aan zijn oven. Ditmaal niet alleen met echtgenote Lydia Withofs aan zijn zijde, maar ook zijn twee kinderen Philippe en Michelle. Als een volwaardige vier-eenheid staan zij vandaag aan het roer van Atelier Buntinx.
Communicatie
“Onze kracht ligt in de duidelijke rolverdeling”, zegt dochter en voormalig studente vastgoed Michelle (28). “Mijn vader staat in voor alles wat brood en banket betreft, mijn broer werd na zijn opleiding aan Ter Groene Poorte verantwoordelijk voor de patisserie, mijn moeder overziet de winkel en ik doe de coördinatie en administratie. Ieder kan zo zijn eigen sterktes uitspelen, terwijl we door middel van een wekelijks overleg wel allemaal nauw betrokken blijven. Het is belangrijk dat we elkaar de ruimte geven om ideeën aan te brengen en dingen te proberen, maar ook om na afloop samen na te gaan welke meerwaarde het voor de zaak kan betekenen.”
100% eigen productie
De afgebakende posities op de werkvloer, en in het bijzonder in het atelier, onderstrepen verder de waarde die de familie sinds jaar en dag aan vakmanschap toeschrijft. “Net als in de vorige Buntinx-bakkerijen staan we erop dat alles in huis gemaakt wordt, van brood en banket tot de fijne patisserie, ijs en zelfs chocolade holgoed. Dankzij zijn jarenlange ervaring heeft mijn vader de broodlijn intussen zodanig efficiënt georganiseerd dat hij dagelijks een erg uitgebreid aanbod artisanaal brood kan voorleggen, terwijl mijn broer zich voor de volle 100% kan toeleggen op taarten, cakes en patisserie. Hij voegt regelmatig nieuwe recepten toe en blijft zich bijscholen met opleidingen aan onder meer de Ecole Bellouet Conseil in Parijs. Op die manier houden we de kwaliteit hoog en blijven we de klant boeien.”


Bakkerij van de toekomst
Dat de formule van familie Buntinx werkt, blijkt alvast uit de snelle groei die ook de nieuwe bakkerij mocht meemaken. Slechts enkele jaren na de heropening botste de productie alweer tegen de muren van het oorspronkelijke pand aan. “Op dat moment was het vooral belangrijk om stil te staan bij onze doelstellingen voor de bakkerij. We kregen het aanbod om een andere bakkerij over te nemen, maar dat voelde niet juist. Evenmin waren we ervoor gewonnen om opnieuw extra vestigingen te openen. De wisselwerking die we ervaren door samen op één locatie te werken is deel van ons succes en wilden we dus niet zomaar laten versnipperen. Anderzijds wisten we ook dat Philippe en ik hier nog de rest van ons professioneel leven willen doorbrengen. We moesten de toekomst dus wel duidelijk voor ogen houden.”

Ruimte voor productie
Uiteindelijk nam Atelier Buntinx intrek in een voormalige schoenwinkel op wandelafstand van de oorspronkelijke bakkerij. Het pand werd volledig gestript en ingericht met een ruime winkel, verbruikszaal en open atelier. “We kozen er heel bewust voor om onze klanten vanuit de winkel inkijk te bieden in het atelier waar patisserie, ijs en chocolade gemaakt worden. Zo benadrukken we niet alleen de versheid en ambacht van onze producten, maar bieden we de klant ook tijdens het wachten een zekere beleving.”
De broodbakkerij bleef dan weer op het oude adres achter. “Het capaciteitsprobleem in de voormalige bakkerij was in grote mate toe te schrijven aan ons uitgebreid aanbod broodproducten. Aangezien we alles zelf maken, nemen onze opslag en brood- en pistoletlijn nu eenmaal heel wat plaats in. Hoewel het nieuwe pand aanzienlijk groter is, konden we daar nooit voldoende ruimte voor de broodbakkerij vrijwaren. Nu winkel en patisserie verhuisd zijn, echter, biedt net het oude gebouw de nodige (uitbreidings)mogelijkheden.”
Inspelen op veranderend consumptiepatroon
Om niet alleen de productie maar bovenal de nieuwe winkel klaar te stomen voor de toekomst, werd een totaalconcept uitgewerkt. “De zaak die we vandaag neerzetten moet ook de komende generatie standhouden”, aldus Michelle. “Daarom hebben we ze heel bewust op de consument van de toekomst gericht. Mensen gaan niet meer naar de bakker voor een brood en vervolgens naar de slager voor een stuk vlees. Alles moet snel gaan en ze willen alles in één keer kunnen meenemen.”

One-stop-shop
Naast de klassieke bakkerijproducten vindt de klant in Atelier Buntinx dan ook een selectie salades, sapjes en voorverpakte kaas en charcuterie. Aan een aparte toog worden à la minute belegde broodjes gemaakt en centraal in de winkel staat een shop-in-shop met chocolade en pralines.
Zaak van dienstverlening
Meer nog dan een kwestie van aanbod, lijkt de toekomst volgens de bakkersfamilie overigens een zaak van dienstverlening. Met een webshop en een apart pick-up point aan de zijkant van het gebouw speelt de bakkerij in op de steile opmars van onlineaankopen, terwijl een stijlvolle koffiebar nieuw leven blaast in het eerder teloorgegane idee van de verbruiksruimte en soelaas biedt voor zij die net op zoek zijn naar beleving. Dit is volgens Michelle de toekomst van de bakkerij. “Overal zien we dat bakkers die vooruitdenken veel ruimer invulling geven aan hun concept. Wie stilstaat, gaat achteruit.”
Duurzaamheid en ecologie
Een investering in koelingen op CO2, tot slot, maakt de vooruitziendheid in het nieuwe concept compleet. “De ervaring met dit type koelsystemen in de detailhandel is beperkt, maar we stonden erop dat onze nieuwe winkel ermee werd uitgerust. De klassieke koelvloeistoffen zullen in de toekomst enkel duurder en strenger gereguleerd worden, en later omschakelen is niet eenvoudig. Je kan dus maar beter meteen een goed alternatief zoeken. Bovendien zijn de risico’s bij een lek met CO2 kleiner én kan het eenvoudiger verholpen worden.”
En dan zijn er ook op kleinere schaal nog ecologische verbeteringen mogelijk. “In Limburg wordt brood bijvoorbeeld nog veel in plastic zakken verkocht. Daar wil ik vanaf, bijvoorbeeld door over te stappen naar katoenen zakken. Al is dat ten tijde van corona uiteraard niet aan de orde.”

Leerschool corona
Corona tekende de start van Atelier Buntinx, dat (her)opende in december 2019, quasi van bij aanvang. Zij het niet noodzakelijk in negatieve zin. “De verbruikszaal bleef vier maanden gesloten, maar andere nieuwigheden konden zich meteen bewijzen. Het duidelijk parcours in de winkel, de automatische schuifdeuren, het aparte pick-up point, de betaalautomaten voor cash geld … allemaal zorgden ze ervoor dat de winkelervaring van onze klant vlot en veilig kon verlopen.”
Voor het Buntinx team creëerden de coronamaatregelen bovendien een ideale leerschool. “Tijdens de lockdown hadden onze jobstudenten erg veel tijd om te komen werken”, legt Michelle uit “Door hen flexibel in te zetten, kregen we de kans om de werking van het nieuwe concept, met verschillende extra posten, echt goed te leren kennen. Inmiddels weten we perfect welke bezetting we waar en wanneer nodig hebben.”
Blijven verwonderen
Hoewel de uitbreiding en heropening nog vers in het geheugen liggen, blijft de blik van familie Buntinx duidelijk vooruit gericht. “Onze grootste uitdaging op dit moment is uiteraard om alles goed draaiende te houden. Maar vernieuwing, in het bijzonder in ons aanbod, speelt daarin een belangrijke rol. De salades van afgelopen zomer moeten plaats ruimen voor meer winterse alternatieven en ook de patisserie moet mee evolueren met de seizoenen. Het is essentieel dat we onze klant blijven verwonderen.”