Ook flexitariers vinden hun gading bij slagerij michels
inspelen op trends en lokale partners is sterkte
Bijna 25 jaar geleden openden als prille twintigers Chris en Geraldine hun eigen slagerij. In die tijd zijn ze er niet alleen in geslaagd om een succesvolle zaak uit te bouwen, Chris Michels heeft ook een voortrekkersrol genomen met zijn vegetarisch aanbod. Zo speelt hij naadloos in op de dalende vleesconsumptie en het groeiend aantal vegetariërs en flexitariërs. “Toch ben ik niet bang voor de toekomst. Er zal altijd vraag zijn naar kwalitatief vlees”, duidt Chris.
Droom gerealiseerd
Chris: “Als zoon van een landbouwer kwam ik al snel in contact met dieren en het slachten ervan. Ik merkte dat ik daarin meer geïnteresseerd was dan in het werken op de hoeve. Vanaf ik zo’n 8 jaar was, wist ik dat ik slager wou worden en droomde toen al van een eigen winkel. Die droom is dan ook nooit meer veranderd en uiteindelijk werkelijkheid geworden. Na de lagere school ben ik naar de slagersschool in Diksmuide getrokken, dat was toen dé referentie om een opleiding te volgen. Uiteindelijk heb ik nog altijd de link met de ouderlijke hoeve in mijn zaak. Mijn vader kweekt het blauw-wit rund enkel voor mij.”
Jonge ondernemers
Geraldine: “Toen ik 16 jaar was, leerde ik Chris kennen en werkte in een rusthuis. Vier jaar later, toen we nog prille twintigers waren, hebben we onze eigen slagerij geopend.”
Chris: “Klopt, we waren nog maar 20 en 21 jaar, maar toen ik zag dat er een pand vrijkwam op een kilometer van mijn ouderlijke thuis en in mijn dorp, dan voelde dat als een kans die ik moest grijpen. Hoewel het enorm zwaar was, zijn we wel altijd zeer trots geweest op wat we aan het doen waren. En nog steeds.”
Geraldine: “Als je daar nu over nadenkt, waren we eigenlijk veel te jong om een eigen zaak te openen. Ik had geen ervaring, en Chris had nog maar een jaar gewerkt bij een slager. Maar dankzij veel passie en doorzettingsvermogen zijn we er wel in geslaagd om een succesvolle slagerij uit te bouwen die intussen bijna 25 jaar bestaat.”
Evolutie vleesconsumptie
Geraldine: “Doorheen de jaren heb ik een duidelijke evolutie opgemerkt waarbij men toch minder vlees koopt. Vroeger kochten de klanten al snel 250 gram van het ene en 400 gram van het andere. Nu spreekt men eerder over enkele schelletjes en in veel kleinere porties. Maar men blijft wel naar een beenhouwerij gaan omdat ze kwaliteit willen, en daar dan ook iets meer voor willen betalen.”
Chris: “Nu is de slagerij ook meer een verkooppunt voor een maaltijd of snelle snack geworden. Dagschotels en pizza’s verkopen ook zeer goed. Ik heb nu ook een kok in dienst. Samen werken we dergelijke gerechten uit. We hebben ons aanbod telkens uitgebreid door in te spelen op trends.”
Voorloper in vegetarisch aanbod
Chris: “Eerst begon ik met het verkopen van zelfgemaakte veggieburgers met ingrediënten die onze kruidenleveranciers voorstelden. Dus zijn we daarmee beginnen experimenteren in de keuken. Vorige zomer stelde een fabrikant zijn bereide veggieburgers aan ons voor om die ook in ons aanbod op te nemen. Uiteraard zitten zij ook niet stil en willen ze mee met de stijgende trend. Intussen heb ik al een mooi aanbod aan vegetarische alternatieven in mijn koeltoog liggen: dagelijks verkoop ik een 3-tal soorten veggieburgers (heb een 15-tal soorten zelfgemaakte veggieburgers en 4 aangekochte in mijn gamma), vegetarische balletjes en een veggie vleesbroodje. Ik zie mezelf dan ook als slager een pionier in het veggieverhaal. Bovendien voel ik dat er nog heel wat groeipotentieel zit in dit segment. Het zal nooit een hoofdartikel worden, maar het aandeel zal wel groter worden in de toekomst. Ik heb hier als vakman ook geen enkel probleem mee omdat ik sterk geloof dat er altijd vraag zal zijn naar vlees.”
Geraldine: “Wij krijgen ook heel veel feedback over de veggieburgers en dat doet heel veel deugd. Met de verschillende opmerkingen gaan we aan de slag om het assortiment op punt te stellen. We hebben enkele fijnproevers onder onze klanten en hun eerlijke mening stellen we enorm op prijs!”
Aantrekken flexitariërs
Chris: “Met ons vegetarisch aanbod richten we ons voornamelijk op de flexitariërs. Steeds meer mensen kiezen ervoor om 1 à 2 keer per week vegetarisch te koken. Dan zijn ze bij ons aan het juiste adres.”
Blijven leren
Chris: “Hoewel ik mezelf al behoorlijk verdiept heb in het vegetarische verhaal, wil ik me blijven bijscholen. Zo zal ik binnenkort nog drie lessen volgen om nog meer bij te leren. Het is als vakman zo cruciaal om je te blijven bijscholen over nieuwe technieken en trends, alleen zo kan je overleven. Ik wil mijn pioniersrol die ik de afgelopen tien jaar heb opgebouwd dan ook behouden.”
Grote equipe
Geraldine: “Doorheen de jaren is het team waarmee we werken ook sterk uitgebreid en bestaat het uit zo’n 20 mensen (4 vaste werknemers, 2 zelfstandige slagers en de rest is flexi- en studentenjobs). Zo’n grote equipe is vandaag de dag zeker nodig om een goede planning te kunnen opstellen. Onze werknemers hebben ook kinderen en willen een betere balans tussen werk en privé behouden. Voor hen zijn hobby's en vrije tijd in vergelijking met vroeger veel belangrijker geworden. Wij, als zelfstandige werkgevers zijn altijd de eersten en de laatsten op de werkvloer maar op zondag trekken we ook graag eens onze wandelschoenen aan. ”
“Ik voel dat er nog heel wat groeipotentieel zit in dit vegetarische segment. Het zal nooit een hoofdartikel worden, maar het aandeel zal wel groter worden in de toekomst“
Sterktes en specialiteiten
Chris: “Wij werken niet met voorverpakt vlees en charcuterie. Hier kan de klant zelf nog kiezen hoe dik zijn biefstuk moet zijn en hoeveel schelletjes hesp hij wil. Die persoonlijke service weten de klanten echt wel te appreciëren.”
Lokale partners
Chris: “Bovendien is ons eigen gekweekt rundvlees een echte topper in ons aanbod. Ook voor onze andere vleessoorten kiezen we ervoor om met lokale partners samen te werken. Zo werken we voor ons varkensvlees samen met Brasvar en voor ons kippenvlees met Gallux.”
Negatief imago
Chris: “De laatste jaren is vlees nogal negatief in de media gekomen. Slachthuizen waar dieren niet gerespecteerd worden, de gezondheidsgevaren van rood vlees, het ecologische aspect, enzovoort. Dat is niet altijd makkelijk om dat als vakman aan te horen. Ik geef dan ook graag mee aan mijn klanten dat ze er zeker van mogen zijn dat het vlees dat ze hier kopen, met veel zorg gekweekt is en met respect voor dier en natuur. De consument beseft ook niet altijd dat ze de vleesindustrie hoe die nu is, voor een stuk zelf in de hand gewerkt hebben. Vlees mocht niet te vettig zijn en vooral niet te duur. Gelukkig merk ik een evolutie op waar men toch bewuster wordt en terug voor ambacht en kwaliteit begint te kiezen.”
Klanten
Geraldine: “Wij hebben een gemengde leeftijd aan klanten maar we merken wel dat de jongere generatie moeilijker te lokken is. Supermarkten hebben alles onder 1 dak en dat bespaart hen ook veel tijd. Gelukkig kunnen ze bij ons ook online bestellen en bij afhaling worden ze direct bediend zonder te moeten wachten. We merken wel dat we die generatie kunnen lokken met ons veggie-aanbod en traiteurgerechten, omdat ze het toch lekkerder vinden dan het aanbod in de supermarkt Bovendien is het een generatie die steeds meer bezig is met uit te zoeken waar hun eten vandaan komt en op zoek gaan naar lokale aanbieders.”
Verpakking
Geraldine: “De hele verpakkingskwestie vind ik geen makkelijk verhaal. Zo ben ik niet te vinden voor het feit dat mensen hun eigen doosjes zouden meepakken om hun vlees en charcuterie mee te nemen. Ik vind dat niet hygiënisch. Als je bijvoorbeeld preparé in een potje moet doen, maar je hebt een beetje te veel genomen, dan moet je er terug wat uithalen. Maar intussen is die preparé al met het potje in contact gekomen en moet dat terug in onze schaal. Dat is wel een heel ander verhaal dan als je met steriele potjes werkt. Het verwondert mij dan ook enorm dat de Volksgezondheid hier niets op zegt.”
Toekomst voor vlees
Chris: “Ik geloof dat er in de toekomst zeker nog een plek voor kwaliteitsvol vlees is. Ik maak me dan ook geen zorgen als slager voor wat de toekomst zal brengen. Ik ben er wel van overtuigd dat het aandeel flexitariërs en vegetariërs groter zal worden. Maar ook die groep consumenten bedienen we nu en in de toekomst graag met kwalitatieve vegetarische producten. Hopelijk blijft de instroom van jonge, gepassioneerde en gemotiveerde slagers gegarandeerd!”
Prijzen
Chris: “Vanaf ik op de schoolbanken zat, was ik al gedreven om mee te doen aan wedstrijden en erkenningen. Zo heb ik al een en ander in de wacht kunnen slepen. Daardoor krijg ik ook de nodige aandacht in de media, maar ik doe het vooral om erkenning te krijgen voor mijn passie. Ook mijn klanten hechten hier veel belang aan. Dan krijgen ze nog eens een bevestiging dat hun slager niet slecht bezig is. Waar ik nu mee bezig ben, is alles in het werk te stellen dat ik het HIB-label kan verkrijgen.”

