4 voedingstrends voor 2022 uitgelicht
De wereld van voeding is constant in beweging en is eveneens weergave van maatschappelijke ontwikkelingen en voorkeuren van de consument. De covidpandemie zorgde de voorbije jaren bovendien voor een versnelling van heel wat evoluties. Met het oog op 2022 pogen we uit de stroom van evoluties vier belangrijke voedingstrends voor u uit te lichten.
online voeding shoppen
Volgens de Market Monitor van BeCommerce blijft online shopping groeien. Tijdens de eerste helft van 2021 spendeerden de Belgen 5,56 miljard euro aan e-commerce. Dat is een pak meer dan dezelfde periode vorig jaar toen er 5,1 miljard euro werd uitgegeven. Het gemak van thuis te bestellen, blijft de belangrijkste reden om online te shoppen. De verzendkosten blijven wel de belangrijkste drempel om online te shoppen en dat voor maar liefst de helft van de consumenten. De sterkste stijger in online aandeel voor uitgaven tijdens het tweede kwartaal van 2021 is de categorie Food/Nearfood met een stijging van 51% vergeleken met diezelfde periode vorig jaar. Ondanks die groei blijft het aandeel wel nog steeds beperkt met 4% van alle uitgaven in kwartaal 2 2021.
Tijdens kwartaal 2 van 2021 zijn de online uitgaven voor Food/Nearfood met 51% gestegen
Er zit dus veel potentieel in de online verkoop van verse voeding en het belang zal in 2022 alleen maar toenemen. Uiteraard zijn hier heel wat uitdagingen aan verbonden. Zo moeten de bestellingen hun versheid behouden en in de juiste klimatologische omstandigheden worden vervoerd. Om een antwoord te bieden op de ideale aanpak, hebben Flanders' FOOD en het Vlaams Instituut voor Logistiek het Cool & Fresh Delivery project opgestart. Doel is om te onderzoeken hoe verse voeding het best kan worden vervoerd met het oog voedselveiligheid, duurzaamheid en betaalbaarheid.
slimme VENDINGmachines
Tijdens Horeca Expo wordt er speciale aandacht besteed aan o.a. vending. Het aantal automaten met (verse) voedingsproducten schiet als paddenstoelen uit de grond en biedt zowel voor winkeliers, horeca en cateraars extra mogelijkheden om in spelen op de consument die op ieder moment toegang wil hebben tot maaltijden en voedingsproducten. Naast een toenemend aantal exposanten binnen deze categorie kan u voor extra informatie ook terecht op de Grootkeukenstudiedag tijdens Horeca Expo. Het thema is 'Grootkeuken en vending: een perfect koppel?' Hoe de evolutie en de technologie is versneld in de voorbije jaren, alsook wat de voordelen zijn om deze service als een essentieel onderdeel te gaan beschouwen binnen de klantenservice in de grootkeukens wordt belicht door verschillende sprekers.
Een voorbeeld van een bedrijf dat hier actief op inspeelt, is de jonge start-up Tasties uit Schelle. Zij ontwikkelden een nieuw concept waardoor bedrijven hun werknemers een flexibele en duurzame lunch of avondeten kunnen aanbieden: een intelligente koelkast gevuld met gezonde en verse maaltijden en drankjes. De koelkast weet automatisch wanneer ze moet bijgevuld worden en wanneer welke maaltijden de versheidsdatum zullen overschrijden. Klanten krijgen dan een korting of een gratis drankje of dessert. Maaltijden die niet worden geconsumeerd, worden door afvalspecialist Renewi opgehaald voor biofermentatie. Voor de leveringen worden 'nestors' ingeschakeld, mensen die nog niet pensioengerechtigd zijn en moeilijk aan een job geraken.
meer Verantwoord eten
Onderzoek door HelloFresh toont aan dat 7 op de 10 Belgen in de toekomst meer verantwoord willen eten. Het grootste aantal geeft aan dat gezondheidsoverwegingen voor hen hierin een belangrijke rol spelen. Daarnaast schuiven ze als tweede argument naar voor dat ze het goed voorhebben met de planeet en dierenwelzijn is de derde vaakst geciteerde reden.
De grootste uitdaging is het veranderen van eetgewoontes en eens wat anders op tafel zetten. Daarnaast worden maaltijden zonder vlees of vis vaak als minder smaakvol ervaren en blijkt het aankopen van de juiste hoeveelheden voor een gerecht een lastige opgave. Ook het prijskaartje speelt een rol. Niet iedereen, maar wel een meerderheid van 6 Belgen op de 10 willen meer geld spenderen om tot meer verantwoord eetgedrag te komen. Alleen heeft 35 procent er maar 1 tot 5 procent aan extra budget voor over. 1 Belg op de 5 wil 6 tot 10 procent extra spenderen om anders te gaan eten.
Als mogelijke oplossing gaf 22 procent aan vaker seizoensgebonden producten te gaan kopen en 14 procent wil vaker lokaal kopen om maaltijden te bereiden. Zo moeten er minder producten ingevoerd worden, wat voor een kleinere ecologische voetafdruk zorgt. Minder voedsel verspillen en zo milieubewuster omgaan met eten, is voor 1 Belg op de 5 een gepaste aanpak.
Voeding op maat
Tijdens de internationale voedingsbeurs Anuga in Keulen vond reeds voor de 3e keer De NEWTRITION X. Innovation Summit plaats. Het thema Personalised Nutrition is niet alleen meer bekend in de wetenschap, maar vind ook in de bredere foodservice zijn toegang. Het uitgangspunt is om alle wetenschappelijke kennis over voeding via algoritmes aan biologische data koppelen en op basis daarvan een voedingsadvies op maat te krijgen. In de toekomst zal dit heel wat mogelijkheden openen om meer gepersonaliseerde maaltijden aan te bieden.
