Bereide gerechtenPremium

4 voedingstrends voor 2022 uitgelicht

Food Delivery
Het Cool & Fresh Delivery project zal onderzoeken hoe verse voeding het best kan worden vervoerd met het oog op voedselveiligheid, duurzaamheid en betaalbaarheid

De wereld van voeding is constant in beweging en is eveneens weergave van maatschappelijke ontwikkelingen en voorkeuren van de consument. De covidpandemie zorgde de voorbije jaren bovendien voor een versnelling van heel wat evoluties. Met het oog op 2022 pogen we uit de stroom van evoluties vier belangrijke voedingstrends voor u uit te lichten.

online voeding shoppen

Volgens de Market Monitor van BeCommerce blijft online shopping groeien. Tijdens de eerste helft van 2021 spendeerden de Belgen 5,56 miljard euro aan e-commerce. Dat is een pak meer dan dezelfde periode vorig jaar toen er 5,1 miljard euro werd uitgegeven. Het gemak van thuis te bestellen, blijft de belangrijkste reden om online te shoppen. De verzendkosten blijven wel de belangrijkste drempel om online te shoppen en dat voor maar liefst de helft van de consumenten. De sterkste stijger in online aandeel voor uitgaven tijdens het tweede kwartaal van 2021 is de categorie Food/Nearfood met een stijging van 51% vergeleken met diezelfde periode vorig jaar. Ondanks die groei blijft het aandeel wel nog steeds beperkt met 4% van alle uitgaven in kwartaal 2 2021.

Tijdens kwartaal 2 van 2021 zijn de online uitgaven voor Food/Nearfood met 51% gestegen 

Er zit dus veel potentieel in de online verkoop van verse voeding en het belang zal in 2022 alleen maar toenemen. Uiteraard zijn hier heel wat uitdagingen aan verbonden. Zo moeten de bestellingen hun versheid behouden en in de juiste klimatologische omstandigheden worden vervoerd. Om een antwoord te bieden op de ideale aanpak, hebben Flanders' FOOD en het Vlaams Instituut voor Logistiek het Cool & Fresh Delivery project opgestart. Doel is om te onderzoeken hoe verse voeding het best kan worden vervoerd met het oog voedselveiligheid, duurzaamheid en betaalbaarheid.

slimme VENDINGmachines

Tijdens Horeca Expo wordt er speciale aandacht besteed aan o.a. vending. Het aantal automaten met (verse) voedingsproducten schiet als paddenstoelen uit de grond en biedt zowel voor winkeliers, horeca en cateraars extra mogelijkheden om in spelen op de consument die op ieder moment toegang wil hebben tot maaltijden en voedingsproducten. Naast een toenemend aantal exposanten binnen deze categorie kan u voor extra informatie ook terecht op de Grootkeukenstudiedag tijdens Horeca Expo. Het thema is 'Grootkeuken en vending: een perfect koppel?' Hoe de evolutie en de technologie is versneld in de voorbije jaren, alsook wat de voordelen zijn om deze service als een essentieel onderdeel te gaan beschouwen binnen de klantenservice in de grootkeukens wordt belicht door verschillende sprekers.

Een voorbeeld van een bedrijf dat hier actief op inspeelt, is de jonge start-up Tasties uit Schelle. Zij ontwikkelden een nieuw concept waardoor bedrijven hun werknemers een flexibele en duurzame lunch of avondeten kunnen aanbieden: een intelligente koelkast gevuld met gezonde en verse maaltijden en drankjes. De koelkast weet automatisch wanneer ze moet bijgevuld worden en wanneer welke maaltijden de versheidsdatum zullen overschrijden. Klanten krijgen dan een korting of een gratis drankje of dessert. Maaltijden die niet worden geconsumeerd, worden door afvalspecialist Renewi opgehaald voor biofermentatie. Voor de leveringen worden 'nestors' ingeschakeld, mensen die nog niet pensioengerechtigd zijn en moeilijk aan een job geraken.

Slimme vending
Tasties ontwikkelde een nieuw concept waardoor bedrijven hun werknemers een flexibele lunch of avondeten kunnen aanbieden

meer Verantwoord eten

Onderzoek door HelloFresh toont aan dat 7 op de 10 Belgen in de toekomst meer verantwoord willen eten. Het grootste aantal geeft aan dat gezondheidsoverwegingen voor hen hierin een belangrijke rol spelen. Daarnaast schuiven ze als tweede argument naar voor dat ze het goed voorhebben met de planeet en dierenwelzijn is de derde vaakst geciteerde reden.

De grootste uitdaging is het veranderen van eetgewoontes en eens wat anders op tafel zetten. Daarnaast worden maaltijden zonder vlees of vis vaak als minder smaakvol ervaren en blijkt het aankopen van de juiste hoeveelheden voor een gerecht een lastige opgave. Ook het prijskaartje speelt een rol. Niet iedereen, maar wel een meerderheid van 6 Belgen op de 10 willen meer geld spenderen om tot meer verantwoord eetgedrag te komen. Alleen heeft 35 procent er maar 1 tot 5 procent aan extra budget voor over. 1 Belg op de 5 wil 6 tot 10 procent extra spenderen om anders te gaan eten.

Als mogelijke oplossing gaf 22 procent aan vaker seizoensgebonden producten te gaan kopen en 14 procent wil vaker lokaal kopen om maaltijden te bereiden. Zo moeten er minder producten ingevoerd worden, wat voor een kleinere ecologische voetafdruk zorgt. Minder voedsel verspillen en zo milieubewuster omgaan met eten, is voor 1 Belg op de 5 een gepaste aanpak.

Local food
22 procent wil vaker seizoensgebonden producten kopen en 14 procent wil vaker lokaal kopen om maaltijden te bereiden

Voeding op maat

Tijdens de internationale voedingsbeurs Anuga in Keulen vond reeds voor de 3e keer De NEWTRITION X. Innovation Summit plaats. Het thema Personalised Nutrition is niet alleen meer bekend in de wetenschap, maar vind ook in de bredere foodservice zijn toegang. Het uitgangspunt is om alle wetenschappelijke kennis over voeding via algoritmes aan biologische data koppelen en op basis daarvan een voedingsadvies op maat te krijgen. In de toekomst zal dit heel wat mogelijkheden openen om meer gepersonaliseerde maaltijden aan te bieden.

Gepersonaliseerde voeding
Wanneer men wetenschappelijke kennis over voeding via algoritmes aan biologische data koppelt, kan men op basis daarvan een voedingsadvies op maat te krijgen

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Tom D'Halluin8 juli 2021

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine