“VAPEN IS DE IDEALE TUSSENSTAP TUSSEN ROKEN EN STOPPEN MET ROKEN”
The vaporium begeleidt mensen om te stoppen met roken
The Vaporium heeft een heel duidelijke visie: het wil mensen begeleiden om te stoppen met roken. In amper drie en een half jaar tijd is zaakvoerder Ben Rogiers erin geslaagd om zijn zaak uit te breiden naar drie winkels. “Ik droom van een vierde of zelfs vijfde winkel”, aldus Ben Rogiers. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. “Het is absurd dat vapeproducten en tabaksproducten onder dezelfde wetgevende noemer vallen. Er moet dringend duidelijkheid komen in de wet.”
VLIEGENDE START
Ingestapt op perfecte moment
The Vaporium zag drie en een half jaar terug het levenslicht in Aartselaar. Zaakvoerder Ben Rogiers en zijn toenmalige vrouw zetten de zaak op poten en het werd van meet af aan een succesverhaal. “Mijn ex-vrouw wou graag weer aan de slag en een klein, plezant winkeltje uitbaten. We begonnen met een vapeshop op kleine schaal, maar dat hebben we indertijd toch serieus onderschat. De verkoop liep ontzettend goed, waardoor ik na twee maand al parttime moest beginnen werken en na zes maand mijn job uiteindelijk heb moeten opzeggen om fulltime met The Vaporium bezig te kunnen zijn”, steekt Ben Rogiers van wal. “Mijn toenmalige vrouw is na verloop van tijd uit de zaak gestapt. In onze begindagen hebben we kunnen meesurfen op de hype die werd gecreëerd rond het vapen, we waren een van de eerste winkels die alleen maar vapeproducten verkochten. Zo hebben we wel wat naamsbekendheid opgebouwd. The Vaporium wil zich niet zozeer fixeren op de echte hobbyisten, maar we willen vooral de mensen mee begeleiden in het stoppen met roken. Eigenlijk is een goede klant, een klant die we binnen een jaar niet meer terugzien. Dan is onze missie geslaagd”, gaat Ben Rogiers verder.
Drie winkels
Het succes van The Vaporium was zo groot dat al snel werd uitgekeken om uit te breiden. “We hebben vandaag drie winkels: in Aartselaar, Duffel en Kruibeke. Aartselaar wordt gerund door Chris Kerremans en mezelf, de winkel in Duffel door mijn dochter Kimsy en Kruibeke staat onder leiding van onze medewerker Maarten. Voor we de winkel in Kruibeke openden, hadden we een shop in Antwerpen centrum, maar die hebben we opgedoekt. We waren eerst gevestigd in de Reyndersstraat, maar dat was eerder een passagestraat, daarna gingen we naar de Hoogstraat. Door de vele wegenwerken, de beperkte parkeergelegenheid en de hoge huishuur zijn we op zoek gegaan naar een nog andere locatie. Ons oog viel op Kruibeke. In drie maand tijd kunnen we met de winkel in Kruibeke al betere resultaten voorleggen dan met de winkel(s) in Antwerpen centrum. Kruibeke scoort zo goed omdat er binnen een perimeter van 12 kilometer geen enkele vorm van concurrentie is. Die overstap is dus zeker geslaagd. Aartselaar blijft onze beste winkel, daarna komen die van Duffel en Kruibeke.”
Meer winkels op komst?
Met drie winkels lijkt de honger van Ben Rogiers niet gestild, integendeel, hij droomt van een vierde of zelfs vijfde winkel. “Als de wetgeving in Nederland heel erg streng wordt, waarbij het verboden is om liquids in grote volumes aan te kopen, dan zou ik heel graag een winkel dicht bij de Nederlandse grens willen hebben. Nederlanders gaan zich niet blauw willen betalen aan kleine volumes. Daarnaast ben ik gefascineerd door het hele MECH- en DIY-gebeuren. Een MECH is een niet-gecontroleerd device. Die hebben enkel een batterij en een powerknop. Daar zou ik een vernieuwend winkelconcept rond willen creëren”, aldus Ben Rogiers.
Parkeerplaats
“Parkeerplaats is ontzettend belangrijk voor onze winkels. Iemand die op zoek is naar vapeproducten, gaat bewust naar een winkel. Er zijn niet veel passanten die spontaan een vapewinkel binnenwandelen. Als men weet dat men makkelijk kan parkeren, is die stap ook veel sneller gezet.”
We willen mensen helpen om te stoppen met roken. Vapen is daarvoor een ideale tussenstap. We houden rekening met het rookgedrag, het stressniveau van de persoon en, niet onbelangrijk: wil de klant echt stoppen met roken? Een goede klant is een klant die we binnen een jaar niet meer terugzien. Dan is onze missie geslaagd.
STOPPEN MET ROKEN
Het doel van The Vaporium is om mensen te begeleiden om te stoppen met roken. Vapen is volgens Ben Rogiers de ideale tussenoplossing tussen de sigaret en volledig stoppen met roken. “Er is geen welbepaalde formule om iemand te begeleiden. Er moet eerst gekeken worden naar hun rookgedrag. Daarnaast moet er ook rekening worden gehouden met hun privésituatie: hebben ze stresserend werk? Of hebben ze een stresserende thuissituatie? En misschien de belangrijkste vraag van allemaal: wil de klant effectief stoppen met roken? Want als de wil er niet is, is de slaagkans erg klein”, vertelt Ben. “Daarna kijken wij welke producten het best overeenkomen met de noden van de klant. Een degelijk starterspakket kost de klant ongeveer 50 euro. Die investering is dus gering.”
EVOLUERENDE MARKT
“Trends in de markt verlopen heel periodegebonden. Het ene moment zijn de MECH-toestellen heel erg in trek, twee maand later kunnen dat alweer volledig andere producten zijn. Vandaag zijn de podtoestellen heel populair door de komst van nic salted e-liquids. Die zijn licht, makkelijk in de hand te houden en handig in gebruik. De markt blijft vernieuwen, het is vergelijkbaar met de markt van smartphones. Hetgeen een jaar geleden werd verkocht, is vandaag oldskool. Wat niet wilt zeggen dat het slecht is. Het gebruik blijft veelal hetzelfde, het zijn vooral alle toeters en bellen die erbij komen kijken die verder evolueren. We hebben momenteel toestellen met een digitale klok of touchscreen en wie weet, komt er ooit een toestel op de markt waarmee je kan bellen. Je kan het soms zo gek niet bedenken. Je hebt klanten die verzot zijn op alle nieuwste features en je hebt er die het zo summier mogelijk willen houden. Beide klanten kunnen bij ons voortgeholpen worden. In onze winkels hebben we zowel Dacia’s als Ferrari’s staan, ze doen en kunnen beide hetzelfde, maar op een compleet andere manier.”
LEVERANCIERS
Er zijn heel wat aanbieders van elektronische sigaretten op de markt. Het is niet eenvoudig om het bos door de bomen te blijven zien. “We werken met meerdere leveranciers, een 15-tal. Wat we de laatste maanden wel merken, is dat er onder verschillende leveranciers serieus wat prijsverschillen kunnen optreden. Dus we moeten meer dan ooit alles goed in het oog houden. Die verschillen zijn vaak niet miniem en kunnen oplopen tot prijsverschillen van 1 euro per stuk. Ons credo is: alle toestellen die in de winkel staan, worden getest. We willen ook altijd kwaliteit, dat is net iets duurder, maar in naverkoop heb je veel minder problemen. Daarnaast proberen we voor voldoende rotatie te zorgen. Zo zorg je steeds voor een heel frisse winkel.”
PIEKMOMENTEN
“Vaak zijn zaterdagen onze drukste dagen. Dan kan het gebeuren dat er 15 tot 20 klanten op eenzelfde moment in de winkel zijn. Vooral de kerstvakantie en de grote vakantie zijn voor ons de piekmomenten. Het is opvallend dat er in de zomer vooral wordt gekozen voor de makkelijkheidsoplossingen, terwijl mensen in de wintermaanden graag zelf hun liquids samenstellen.”
Invloed van reviews
“Er zijn heel veel reviewers van vapeproducten actief op YouTube. Die hebben een grote invloed op het cliënteel. De beste reviewers zijn diegene die onafhankelijk van een merk reviews maken. Zo krijg je geen gekleurde informatie. Stilstaan is achteruitgaan, dus moeten we ook op de hoogte zijn van alle reviews.”
EXPERTISE
“Alle mensen die bij ons werken, zijn zelf gepassioneerde vapers. Daardoor hebben zij de nodige ervaring en expertise. Van mij hoeven zij ook niet het duurste product aan te prijzen, zolang ze de klant voorthelpen, is dat voor mij meer dan voldoende. Deze manier van klantenbenadering is veel meer persoonsgebonden”, vindt Ben Rogiers.
PUBLICITEIT
Publicitair hebben winkels als The Vaporium niet veel bewegingsruimte. “We worden van heel dichtbij in de gaten gehouden, dus veel publiciteit maken zit er voor ons niet in. We moeten het vooral hebben van mond-tot-mondreclame, en dat lijkt ons aardig te lukken”, lacht Ben Rogiers.
Het grootste probleem is dat de elektronische sigaret onder dezelfde wetgevende noemer valt als gewone tabaksproducten, hoewel dat toch twee compleet verschillende zaken zijn. Er is te veel onduidelijkheid en die onduidelijkheid moet weg uit de wetgeving.
DE MARKT
“De vapemarkt is wat te snel uit haar startblokken geschoten. Het aanbod is te groot geworden, waardoor er nu winkels noodgedwongen de deuren moeten sluiten. Er waren te veel mensen die er het grote geld in zagen en puur op verkoop inzetten. The Vaporium heeft altijd zijn visie behouden, dat is misschien wel de reden dat we een stabiel bedrijf zijn geworden”, denkt Ben Rogiers. “Vapeproducten zijn compleet verschillend van tabaksproducten. Die twee zaken worden te vaak met elkaar vergeleken. Vapeproducten bevatten nicotine, maar er is nog geen enkele sluitende studie beschikbaar die aantoont dat nicotine effect heeft op het menselijk lichaam. In een sigaret zijn het vooral de verbranding en de teer die schadelijk zijn. Dat vapen onder dezelfde wetgeving valt als tabaksproducten, is eigenlijk absurd”, vindt Ben Rogiers.
WETGEVING
“Veel rokers willen nog altijd af van de sigaret en daar kan vapen een ideale tussenstap voor zijn. Veelal beginnen ze met farmaceutische hulpmiddelen in de vorm van pillen of pleisters, maar vaak komen ze toch bij het vapen terecht. Waarom ze niet eerst bij ons terechtkomen heeft, denk ik, maar één logische verklaring: vapeshops hebben een negatieve connotatie. Er zijn genoeg studies die aantonen dat vapen wel degelijk gezonder is dan de sigaret, maar die studies pikken de media niet op. Zolang de overheid geen graantje kan meepikken van het vapeverhaal, zal vapen steeds een negatieve stempel krijgen, vrees ik. Ik denk trouwens dat de meeste aanbieders van vapeproducten een accijnsheffing helemaal niet zo erg zouden vinden. De prijsstijging die daarmee gepaard gaat, is verwaarloosbaar. Sigaretten worden ook steeds duurder, maar de Belg blijft wel roken.”
Duidelijkheid
“Ik denk dat de overheid te weinig kennis heeft over de vapemarkt. Als er mensen van FOD Volksgezondheid een controle uitvoeren, dan is het vaak wij die de informatie verschaffen en niet omgekeerd. Het grootste probleem is dat de elektronische sigaret onder dezelfde wetgevende noemer valt als gewone tabaksproducten, hoewel dat toch twee compleet verschillende zaken zijn. Ik heb liever dat er wetten gesteld worden waaraan wij ons kunnen houden, dan dat er onduidelijkheid heerst. Er moet gewoon duidelijkheid geschept worden. Ik verwacht wel dat dat er zal komen. Als er een nieuwe minister van Volksgezondheid het roer overneemt en die heeft een nuchtere kijk op de zaak, dan geloof ik wel dat er wat te bewerkstelligen valt”, aldus Ben Rogiers.