Winkelier aan het woordPremium

SLAGERIJ VERSTAPPEN GAAT MOBIEL

Luc Verstappen en zijn vrouw An  aan de mobiele slagerij

Enkel verkoop in dorpen zonder slagerij!

An Goetelen en Luc Verstappen (foto rechts), zaakvoerders van de ambachtelijke slagerij Verstappen in Sint-Lenaarts, stelden onlangs hun mobiele slagerij voor met hun zakenpartners Koen Brughmans en Leen Verhoeven. Met hun slagerij op wielen trekken zij naar Kempense dorpen en buurten waar geen zelfstandige slagers meer zijn gevestigd. Ze staan niet op markten, maar op openbare pleinen en parkings in het dorpscentrum.

EEN GAT IN DE MARKT

Het besef dat steeds meer zelfstandige slagers verdwijnen in dorpen en buurten, bracht Luc Verstappen op het idee om met een vleeswagen dorpen zonder slagerij een culinaire dienst te bewijzen. “Pure kwaliteit in vers vlees en vleeswaren is de beste manier om ons te onderscheiden van iedereen die met voorverpakt vlees naar buiten komt", begint Luc zijn verhaal.

“Wij zijn met Verstappen On Tour nog maar vier maanden onderweg, maar het concept slaat aan. Klanten zijn blij om onze ambachtelijke producten zo dicht bij hun deur te vinden. Niet iedereen is mobiel! Daarom staan we op openbare plaatsen in een maximale straal van 25 km rond onze slagerij in Sint-Lenaarts. Wij kiezen bewust niet voor marktplaatsen, want dan zijn we verplicht heel vroeg van thuis te vertrekken, op een moment dat de thuisslagerij ook alle aandacht nodig heeft. Nu zijn we een halve dag 'on tour' op verschillende plaatsen in de Noorderkempen. We zijn gestart in Viersel, Massenhoven, Zondereigen en Meerseldreef. Onderhandelingen met andere gemeenten zitten in de eindfase", aldus Luc.

HISTORIEK

De geschiedenis van de familie Verstappen begint in 1950, toen een van de voorvaderen van Luc veehandelaar werd in runderen en kalveren van het Belgische wit-blauwe ras. Verschillende generaties volgden elkaar op. Rob Verstappen, de vader van Luc, is nog steeds verantwoordelijk voor het veebedrijf in al zijn activiteiten. Hoewel Luc als kleine jongen wist dat hij in het landbouwleven zou blijven, werd hij getriggerd door het beroep van slager-traiteur. Na zes jaar actieve arbeid bij een plaatselijke slager in Sint-Lenaarts, zette hij, samen met zijn vrouw An Goetelen, de stap om het veebedrijf uit te bouwen.

'Van boer tot bord'

“Momenteel staan er 120 vrouwelijke dikbillen op het erf", zegt Luc. “De runderen worden op ons bedrijf geboren, vetgemest met zelf samengestelde veevoeders, geselecteerd en gekeurd voor de slacht. Dan latenwe het rundvlees uitbenen. Daarna komt het naar de koelcellen van onze slagerij. Hier verwerken wij alle rundvlees van eigen kweek tot lekkere producten. Per week slachten we drie à vier runderen van 480 kg. De leuze “Van boer tot bord' klopt hier als een bus!“, aldus Luc.

Verstappen On Tour komt met een vleeswagen in dorpen in de Noorderkempen zonder slagerij.  Van bereide gerechten tot salades, alles wordt in eigen huis bereid
Verstappen On Tour komt met een vleeswagen in dorpen in de Noorderkempen zonder slagerij. Van bereide gerechten tot salades, alles wordt in eigen huis bereid

SLAGERIJ EN VLEESGROOTHANDEL

Met een excellent op punt gesteld rundvlees ontbrak het het koppel aan een slagerij in 2007. “We misten een uithangbord én een plek om het rundvlees van eigen kweek naar buiten te brengen", zegt Luc. “De schakel was niet compleet en daarom zochten we een centraal gelegen pand aan de Dorpsstraat. Een oud herenhuis leende zich uitstekend tot de perfecte uitbouw van een slagerij met werkplaatsen.

Bij de start in 2007 hadden wij twee parttimers in dienst. De aandacht voor ons rundvlees wekte echter meer belangstelling bij supermarkten, horecazaken en restaurants dan we hadden ingecalculeerd. Het bedrijf barstte in tien jaar tijd uit zijn voegen. We ondervonden een acuut plaatsgebrek in winkel en werkplaatsen. Er zat niets anders op dan te vernieuwen en uit te breiden in 2017", aldus Luc.

Thuisgevoel

Het koppel tekende de plannen. Luc startte zelf met een paar bevriende aannemers de uitbreidingswerken voor de productie- enstockageruimtes. Belangrijk punt was de lichtinval in het gebouw via speciale lichtkoepels. De ateliers waren klaar voor Luc en zijn team begonnen aan de afbraak van het oude winkelinterieur. In samenwerking met Infrashop, een Nederlandse winkelinrichter, en Smeva Koeling, was de volledige winkelruimte in tien dagen instapklaar.

De slagerij is een mix van stoere materialen, zoals zwart smeedijzerwerk, in combinatie met de witte toonbankbekleding en de warme lichtbruinehouttinten van het imposante wandmeubel. Het was vooral An die het 'thuisgevoel' wilde benadrukken met een aparte speelhoek met Lego en iPad, ingebouwd in het producteneiland in het midden van de winkel. Hier staan voorgesneden groenten, fruit, dagschotels, zuivel, conserven en pastaproducten. Het immense raam met zwarte omlijsting tussen winkel en werkplaats laat een visuele toegankelijkheid toe naar de ateliers en het bureel van Luc.

“Klanten zijn blij om onze ambachtelijke producten zo dicht bij hun deur te vinden”

Cateringservice

An: “Met een winkelruimte van 120 m² en een productieruimte van 400 m² zitten we comfortabel de volgende jaren. Het vers vlees kan in al zijn glorie worden uitgestald. We hebben permanent speciale stukken in huis, zoals longhaas en ossenstaart. Wat niet in de toonbank zou liggen, hebben we zeker in de koeling. We voorzien ook voldoende plaats voor varkensvlees, deels van Duroc d'Olives en deels van landvarkens van een boer uitde streek. De kip is van La belle Flamande.

Dagelijks bieden wij 25 bereide gerechten en minstens vijf soorten aardappelgerechten aan. Alle salades worden in huis bereid. De helft van het aangeboden assortiment vleeswaren komt ook uit eigen ateliers. We zijn eveneens gekend voor barbecuespecialiteiten, frikadellenkoek, kippenwit en worstsoorten. Ook (Franse) kaas, (versneden) groenten en fruit zijn in het aanbod uitgebreid. De cateringservice en bakfestijnen ter plaatse worden steeds vaker door bedrijven en privé-personen gereserveerd."

De mobiele slagerij wordt voorbereid. “Een vertrek elke dag voor vier uur ter plaatse brengt veel logistiek met zich mee”
De mobiele slagerij wordt voorbereid. “Een vertrek elke dag voor vier uur ter plaatse brengt veel logistiek met zich mee”

VERSTAPPEN ON TOUR

Vier jaar geleden ontstond bij Luc het ideevan een mobiele slagerij. Gezien andere projecten hem danig bezighielden, werd de verkoop buitenshuis niet uitgewerkt. Nu hij zakenpartners heeft gevonden in Koen Brughmans en Leen Verhoeven, startten de beide koppels begin 2018 met Verstappen On Tour.

Luc: “De mobiele vleesverkoop houdt veel meer in dan een aanhangwagen en een trekker. We zoeken de dorpen uit zonder zelfstandige slagerij. Openbare plaatsen zijn vergund en dienen aangevraagd te worden bij de gemeente. Een vertrek elke dag voor vier uur ter plaatse brengt veel logistiek met zich mee. Er zijn vier medewerkers - van wie twee verkopers - permanent bezig om de producten voor te bereiden, in te laden, te schikken, te verkopen, uit te laden en de wagen te reinigen.

Wat het succes van de mobiele slagerij zal worden, dat is koffiedik kijken. Momenteel zijn we nog maar vier maanden aan de slag. Later bekijken weof we twee plaatsen per dag aankunnen. Klanten kunnen bestellen via de winkel enhun pakket aan de mobiele slagerij afhalen. De Nederlandse grens is soms nabij en ook dat levert klanten op."

Foto's © Emilia Van Eynde

omzetverdelingSLAGERIJ VERSTAPPEN

Zaakvoerders: An Goetelen en Luc Verstappen - Vers & Goe bvba
Opstart: 2007
Locatie: Dorpsstraat 75
2960 Sint-Lenaarts
Gsm: 0477/79.72.75
Fax.: 03/313.40.58
luc.verstappen@hotmail.com
www.slagerijverstappen.be
Personeel: 25 tot 30 medewerkers
Gemiddelde aankoop per kassaticket: € 20

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine