NICO & KATRIEN DRIE SPECIAALZAKEN ONDER EEN DAK
Beleving centraal in volledig vernieuwde winkel
Nadat zij hun delicatessenzaak tien weken hadden uitgebaat in een tent, heropenden Nico Lambert, Katrien Van Den Berghe en zoon Maxim op 29 april hun compleet vernieuwde en fors uitgebreide slagerij en voedingsspeciaalzaak in Roeselare. Winkeloppervlakte maal twee, parkeergelegenheid maal twee, een bedieningstoonbank van niet minder dan twintig meter en als klap op de vuurpijl een nieuw vakmanschap erbij: Slagerij Nico & Katrien is nu ook een bakkerij. Een bezoekje aan deze winkel is voor elke professional in de foodretail om meerdere redenen de moeite waard.

ONESTOPSHOP
Slagerij Nico & Katrien is al 25 jaar een begrip in Roeselare. Elf jaar baatten Nico Lambert en Katrien Van Den Berghe hun zaak uit in de Stationsdreef, tot zij 14 jaar geleden hun intrek namen in een villa langs de Godshuislaan. Die villa bouwden zij in 2004 om tot een handelszaak met een professionele keuken en voedingsatelier. Eind 2017 deden zij die oefening nog eens over en bouwden zij de slagerij om tot een op-en-top eigentijdse delicatessenzaak.

Ook Bakkerij en groenten en fruit
We schrijven Slagerij Nico & Katrien omdat klanten de zaak nog steeds zo noemen. Het verhindert niet dat die vlag, zeker sinds de jongste remodeling, slechts een deel van de actuele lading dekt. Behalve slagerij is Nico& Katrien vandaag ook traiteur en bakkerij,én vindt u er een basisassortiment groenten en fruit, en zelfs ook een verleidelijk aanbod van confiserie en wijnen. Hiermee bieden Nico, Katrien en Maxim het beste van twee werelden: drie speciaalzaken onder één dak.
OPEN ATELIER
In tijden waarin ambachten zo goed alshelemaal uit het straatbeeld en het moderne leven zijn verdwenen, is vakmanschap iets geworden wat ontzag opwekt en mateloos boeit. Dat hebben Nico Lambert en Katrien Van Den Berghe bij het ontwerp van hun vernieuwde zaak goed begrepen. Vanuit de winkel zien de klanten zoon Maxim meermaals per dag aan het werk met broodjes bakken, gebakjes voorbereiden of pannenkoeken bakken. Klanten hebben vanop de winkelvloer ook zicht op de authentieke steenoven waaraan Maxim zijn broodjes bakt. Achter de bedieningstoonbank van vlees en vleeswaren hangt achter glas ook altijd een hesp, een voor- of een achterkwartier indrukwekkend te wezen en op versnijding te wachten. En vanuit de winkel hebben klanten ook zicht op de open keuken.
AUTHENTICITEIT
Korte keten
Bij Nico & Katrien gaat men er prat op dat ruim 90% van wat er wordt verkocht door eigen handen is gegaan. Alle bereidingen natuurlijk, maar ook de vleeswaren en sinds kort ook alle broden en gebakjes. Ook de groenten en het fruit zijn afkomstig uit de korte keten, wat wil zeggen van de boer om de hoek.
Interactieve ruimte
Het vakmanschap van Nico & Katrien en de wijze waarop zij dit tonen, zijn authentiek en boezemen vertrouwen in. Om op die interesse van de klanten extra in te spelen, hebben Nico en Katrien ook een interactieve ruimte voorzien waar klanten het volledige proces vanaf de ingrediënten tot het verkoopklare product kunnen zien en volgen. “Dit is zeker niet de makkelijkste weg die we volgen", zegt Nico hierover. “Maar we merken dat we hiermee echt wel degelijk inspelen op een reële behoefte van de klanten: weten en kunnen zien wat er aan het afgewerkte product voorafgaat."
BELEVING EN EFFICIENTIE
Winkelen in een delicatessenzaak moet een beleving zijn, maar tegelijk willen klanten ook dat het vooruitgaat. Beleving sluit efficiëntie niet uit. Ook op dat vlak zijn ze bij Nico & Katrien helemaal mee. Achter de toonbank staat een tiental vakkundig opgeleide mensen klaar om elke klant snel en correct op zijn of haar wenken te kunnen bedienen. De klanten worden uitgenodigd om meteen een volgnummertje te trekken. Volgnummertjes bieden het voordeel dat de klant mobiel blijft, en dat is een must in een delicatessenzaak waar zoveel te zien en te ontdekken is.
Bediening en zelfbediening
Voorts biedt de nieuwe Slagerij Nico & Katrien een combinatie van bediening en zelfbediening, met in de zelfbediening onder meer bereide gerechten, wijnen of voorverpakte confiserie, voor de klanten die liever niet staan te wachten tot zij effectief worden bediend.
Meer parking
Vermeldenswaardig over winkelcomfort, beleving en efficiëntie, is ten slotte nog het gegeven dat het aantal parkeerplaatsen is verdubbeld sinds de verbouwing. Katrien Van Den Berghe: “Een noodzakelijke voorwaarde voor beleving tijdens het boodschappen doen, is dat de mensen op hun gemak zijn. Als ze opgepept of knarsetandend de winkel binnenkomen omdat ze eerst een half uur hebben moeten zoeken naar een parkeerplaatsje, is er van beleving of genieten niet veel sprake meer. Bij ons parkeren de klanten op slechts enkele stappen van onze winkeldeur."
MIJLPALEN
• Bestaat sinds 1993, eerst in de Stationsdreef in Roeselare en sinds 2004 in de Godshuislaan, eveneens in Roeselare.
• Start van de werken voor een complete make-over: november 2017.
• Derde week januari 2018: winkel, atelier en het volledige assortiment overgebracht naar een tijdelijke winkel in een tent op de nieuwe parking. Vanuit die tent hebben zij tien weken hun zaak gerund. Tot algehele tevredenheid.Katrien Van Den Berghe: “Het is een succes geworden, en dat hebben we voor een flink stuk te danken aan het advies, de inspiratie en de medewerking van WIMAG, specialist in winkelinrichting."
• 29 april 2018: opening van de compleet vernieuwde en uitgebreide Slagerij Nico & Katrien.
