Seizoensgroenten moeten opnieuw ingeburgerd worden

Dat er een verband is tussen je levensstijl en je algemeen welzijn is oud nieuws, maar dat er ook een positieve link bestaat tussen de tevredenheid met het leven en een levensstijl met groenten en fruit in de hoofdrol is minder geweten. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat we het best voldoende aandacht schenken aan groeten en fruit. Saren Vermeeren van Vita Veggie, winnaar van de Groentevakman 2021, zet de laatste trends op een rijtje en geeft enkele tips voor een aantrekkelijke winkelpresentatie.
GEEN GEWONE GROENTE- EN FRUITWINKEL
Het verhaal van Vita Veggie begint in 2006, toen boerenzoon Bjorn Van den Bulck de traditionele groente- en fruitwinkel 'Groentehalleke' boven het doopvont hield in Koningshooikt. "Vier jaar geleden besloten we de boeg om te gooien en in een groter pand in Herenthout te starten met een ander concept", vertelt Saren. "We zijn geen gewone groente- en fruitwinkel, maar een trendy conceptstore met een exclusief aanbod dat varieert van verse groenten en fruit tot bereide maaltijden en salades."
GROENTEVAKMAN 2021
Op 15 juli 2021 werd Vita Veggie uitgeroepen tot winnaar van Groentevakman 2021 in de categorie speciaalzaken en marktkramers. De wedstrijd, ondertussen al aan zijn zevende editie toe, is een onderdeel van de Beste Versspecialist 2021 en een initiatief van Flandria in samenwerking met de Boerenbond, Buurtsuper.be en VLAM om groenten van bij ons in de kijker te zetten. "Waarom we onze kans in de wedstrijd wilden wagen? Na een aantal jaren in de zaak is het eenvoudig om te verrollen in gewoontes, waardoor bepaalde verbeterpunten over het hoofd worden gezien. De deelnemers krijgen een verslag met beoordelingen op alle belangrijke aspecten, gaande van klantvriendelijkheid en presentatie tot versheid en netheid, dus dat kan tellen als leidraad voor veranderingen. Bovendien wekt de titel vertrouwen op bij onze klanten en dat is het ideale opstapje om ze wegwijs te maken in de seizoensgroenten."

AANBOD BEKOORT DE NIEUWE CONSUMENT
Voor ieder wat wils
Wie de deur van Vita Veggie opent, maakt op een creatieve manier kennis met de oneindige mogelijkheden van verse groenten en fruit. "Ons aanbod is uitgebreid, zowel voor mensen die zelf graag de handen uit de mouwen steken als voor de klanten die voor iets meer gemak kiezen. Zo bieden we bijvoorbeeld gewone rauwe spruitjes aan, gekuiste spruitjes en zelfs spruitjes die reeds gegaard zijn. Elke fase van het bereidingsproces komt aan bod, zodat iedereen op maat kan meenemen waar hij of zij op dat moment het meeste nood aan heeft."
Seizoensgebonden groenten en fruit
Consumenten staan er vaak te weinig bij stil dat bepaalde groente- en fruitsoorten niet het hele jaar beschikbaar zijn. Om dit opnieuw onder de aandacht te brengen, zet Vita Veggie sterk in op seizoensgebonden soorten. "Per maand maken we een kader met de belangrijkste groenten, zodat mensen elke maand zien wat een aanrader is. Het is een subtiele manier van sensibiliseren, met onbewust een impact op het koopgedrag van klanten. We kiezen er bewust voor om enkel de meest kwalitatieve producten in de kijker te plaatsen op het beste moment, in plaats van alle soorten het hele jaar door aan te bieden. Nu is het bijvoorbeeld asperge-, witloof- en bloemkoolseizoen en om onze klanten hiervan op de hoogte te brengen, sturen we wekelijks een mailtje met receptjes ter inspiratie met één gekozen groente van het moment."
De blauwe bessen en frambozen zijn populair en ook avocado's en gember gaan vlot over de toonbank
On the go is booming
"Welke trends we nog zien? Het belang van snelheid en gemak wint aan belang en de drang naar vernieuwing is sterk aanwezig. Zeker de jongere generatie is nieuwsgierig naar gezonde innovaties, waardoor bereidingen zoals pokébowls en smoothiebowls het uitstekend doen. Een groente- en fruitwinkel moet dynamisch genoeg zijn om de markt te volgen en ook die doelgroep te bekoren", gaat Saren verder. "Sinds kort hebben we nu ook een automaat aan de deur met verse bereidingen, koud geperste sappen, smoothies … Kortom, alles wat klanten on the go kunnen meenemen is een voltreffer en daar willen we ons in de toekomst nog meer op toeleggen."
Belang van lokaal
Kopen bij de lokale boer heeft zijn voordelen, want je krijgt kwaliteitsvolle producten kraakvers én aan een eerlijke prijs. En dat ontgaat ook de consument van vandaag niet. "Druiven uit Herenthout verkopen aanzienlijk beter dan andere soorten: het verhaal erachter is een mooie extra trigger omdat klanten weten dat ze letterlijk producten van achter de hoek kopen. Ook voor asperges, bloemkool en tomaten werken we met lokale boeren: ze bieden de kwaliteit die we wensen en matchen perfect met onze zaak. Welke soorten het op dit moment goed doen? Momenteel zijn de blauwe bessen en frambozen heel populair dankzij het hoge antioxidantengehalte en ook avocado's en gember gaan vlot over de toonbank. Aan de andere kant zien we dat andijvie en savooikool – en kolen in het algemeen – hun populariteit steeds meer verliezen, dus die markt moet je goed in de gaten houden."

PRESENTATIE NEEMT JE MEE IN HET VERHAAL
Nadruk op beleving
"We hebben lang nagedacht over de indeling van de winkel, omdat we klanten willen meenemen in ons verhaal en hen een unieke beleving wensen te bezorgen. Het natuurlijke en de versheid zijn daarbij primordiaal en dat komt in diverse aspecten naar voren: de open keuken is bijvoorbeeld een onderdeel van de zaak, waardoor de geur van verse tomatensoep, gestoofde ajuintjes of wortelstoemp de smaakpapillen triggert. Vergeet het belang van geuren niet, want klanten worden extra nieuwsgierig als ze iets lekkers ruiken en daar zijn verse groenten ideaal voor. Daarnaast plaatsen wij alles in houten bakjes, om het ambachtelijke marktgevoel op te wekken bij de klanten en weg te stappen van de klassieke winkelervaring. Het zijn soms subtiele aanpassingen die de presentatie perfectioneren."

Mooie versrayon springt in het oog
Een uitnodigende versrayon is het beste lokmiddel voor een zelfstandige onderneming, want consumenten associëren kwalitatieve versproducten met een kwaliteitsvolle zaak. Met een aantrekkelijke versrayon krik je dus meteen het imago op van je hele winkel. Een aantal vuistregels helpen je hierbij op weg. Zo weten we dat een banaan veel sneller rijpt als er een appel in de buurt ligt. Dit heeft te maken met de aanmaak van ethyleen. Plaats daarom nooit producten die gevoelig zijn voor ethyleen, zoals bananen, slasoorten, witloof en broccoli, naast producten die ethyleen afgeven, zoals appels, kiwi's en tomaten.
Inzetten op sociale media
Niet alleen de beleving in de winkel is van een hoog niveau bij Vita Veggie: ze kennen als geen ander de kracht van sociale media. "We proberen onze klanten te sensibiliseren via Instagram en Facebook. Met de start van het aspergeseizoen hebben we bijvoorbeeld foto's gepost van de teelt om de klanten een blik achter de schermen te gunnen, of we plaatsen filmpjes van de homemade pokébowls online. Dankzij die beleving differentiëren we ons van de supermarkten."

