Kazen Partnercontent

Kaas in al zijn facetten centraal op Dupont Discovery Days 2025

Dupont Discovery Days 2025

Op 21 en 22 september 2025 was La Brugeoise in Brugge wederom het epicentrum van de Belgische kaassector tijdens de Dupont Discovery Days. Meer dan vijfhonderd bezoekers zakten af naar de tweejaarlijkse beurs, op zoek naar nieuwe, verfrissende ideeën of verrassende smaakcombinaties bij de maar liefst 40 aanwezige leveranciers.

Van Gouda tot buffelkaas

De nieuwigheden op de Dupont-huisbeurs waren ook dit jaar weer breed en gevarieerd. Opvallende introducties waren onder meer de Gouda met blauwe schimmel, de Ensalada kaas- en truffeldip, die zowel warm als koud kan worden geserveerd, de Brugge Comtesse Vintage en een resem karaktervolle kazen van kaasmakerij Les Deux Frères. Ook de populariteit van ovenkaasjes en aanhoudende groei van buffelkaas werden bekrachtigd, met tal van nieuwe varianten die de bezoeker konden verleiden.

Foodpairing

Een standhouder van Lactalis omschreef het tweedaagse smaakfestijn op zijn beurt als "dé kaasbeurs van België" en "een prachtinitiatief van de Dupont-groep". Hij constateerde onder meer de zoektocht van klanten naar een vleugje originaliteit. "Er gaat steeds meer aandacht uit naar foodpairing, het combineren van kaas met andere smaken en producten." Als voorbeeld gaf de standhouder de verrassende combinatie van Roquefort met peperkoek, een onverwacht maar geslaagd huwelijk dat op de beurs op veel belangstelling kon rekenen.

‘Le Rouge’ van Eigen Bodem Kaas
Eigen Bodem Kaas Le Rouge werd omgetoverd tot een originele kaasstaart. Eén van de vele voorbeelden die de groeiende foodpairingtrend onderstreept

Ook Stefanie Willems, Trade Marketing & Category Manager Foodservice, merkte die creatieve trend op: "Het is perfect mogelijk om met bestaande kazen nieuwe creatieve dingen te verwezenlijken. Zo werd een ‘Le Rouge’ van Eigen Bodem Kaas verwerkt als basis voor een originele kaastaart. Aan inspiratie dus geen gebrek!"

'Be different, be yourself'

De workshops van Ann Keymeulen waren ongetwijfeld één van de absolute hoogtepunten van de Dupont Discovery Days en werden unaniem enthousiast onthaald. Tijdens de sessies lag de focus op praktische tips, slimme trucs en actuele trends voor het samenstellen van kaasplanken, waarbij vertrouwde kazen op een verrassende en originele manier werden gepresenteerd. De kaasexpert en oprichtster van de Belgian Cheese Awards spoorde winkeliers keer op keer aan om trouw te blijven aan zichzelf en hun unieke concept in de winkel uit te dragen, met als leidraad de mantra: 'be different, be yourself'.

Ann Keymeulen workshops
Tijdens haar sessies over kaasplanktrends toonde Keymeulen hoe klassiekers op een originele manier gepresenteerd kunnen worden

"De impact was meteen voelbaar. Meerdere deelnemers vertelden na afloop dat ze met concrete ideeën en hernieuwde energie naar hun winkel terugkeren. Net dat is precies het soort inspiratie waar de Discovery Days voor staan", oppert Willems.

Het 'IKEA-effect'

Het samenbrengen van tientallen leveranciers en productlanceringen vergt een strakke organisatie. Om het bezoek aan de Discovery Days zo overzichtelijk mogelijk te maken, werd dit jaar een duidelijke wandelroute uitgestippeld, zodat beursgangers alle stands konden bezoeken en geen enkele lancering hoefden te missen.

“Wanneer bezoekers actief rondlopen en zelf kunnen ontdekken, voelen ze zich meer verbonden met de producten en waarderen ze die intenser. Dat is wat we het IKEA-effect noemen (lacht).

Het 'IKEA-effect'

Een uitgekiende wandelroute zorgde ervoor dat bezoekers niets hoefden te missen

Meer dan een vakbeurs

De Dupont Discovery Days lieten opnieuw zien hoeveel inspiratie, creativiteit en passie er wel niet in de Belgische kaassector zit. "Het enthousiasme, de interactie en het plezier van het ontdekken maken van dit evenement veel meer dan een gewone vakbeurs. Op naar de volgende editie zou ik zeggen", besluit Willems.

DUPONT BY MILCOBEL
LIEVEN BAUWENSSTRAAT 9
8200 BRUGGE
+3250655900
brands@milcobel.com
www.dupontcheese.be

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine