FoodservicesPremium

Food clinic: eigentijdse en gezellige bistro als contrast met ziekenhuis

Miguel meert kiest voor het atypische pad

food clinic

Bij het binnenkomen van bistro Food Clinic waan je je absoluut niet in een ziekenhuis. Toch ligt de bistro in het ziekenhuis ASZ in Geraardsbergen. Miguel Meert toverde de oubollige bistro om tot een gezellige plek waar zowel het personeel, de bezoekers, patiënten als klanten van buitenaf kunnen genieten van een kwalitatieve verse maaltijd. In Food Clinic vind je dan ook niet de typische ziekenhuiskost, maar kan je op tijd en stond zelfs smullen van een zeevruchtenschotel.

Gezelligheid als contrast met ziekenhuissfeer

Miguel Meert: “Een tijdje geleden vroeg het hoofd van het ziekenhuis of ik het niet zag zitten om de bistro in het ziekenhuis over te nemen en nieuw leven in te blazen. Waar ik het eerst wat weglachte, begon ik toch het potentieel ervan in te zien en kreeg meteen allerlei ideeën. De oubollige cafetaria moest plaatsmaken voor een gezellig en eigentijds foodconcept. Het is dan ook uniek dat er een bistro in een ziekenhuis is, in die sfeer en in een privé-uitbating. Het was natuurlijk even bang afwachten, want je weet niet hoe men erop zal reageren. Maar ik moet zeggen dat Food Clinic al vanaf dag één goed onthaald is door iedereen. De sfeer en de keuken spreekt duidelijk aan.”

food clinic

Warme sfeer

“Ik wilde meteen zorgen voor een leuk contrast tussen de kille omgeving van het ziekenhuis en de bistro. Mijn doel was om de patiënt en bezoeker te laten ontsnappen aan de ziekenhuissfeer waarin ze zitten en onder te dompelen in een warme omgeving. De hele ruimte is dan ook volledig gestript. Enkel de vloeren en het plafond – dat nu wel geverfd is – zijn gebleven. Samen met de architecten Doclo & Strobbe is er gekozen voor warme materialen en kleuren. Hout en zwart in combinatie met meubilair in cognactinten staan centraal in de hele inrichting.”

Lange toog als verbindmiddel

“De architecten hadden het slimme idee om de toog als centraal element te gebruiken. De lange toog die als verbinding fungeert tussen de inkom waar de geschenkartikelen staan en de bistro. De toog begint als uitstalraam, loopt over in een koeltoog, dan etalage voor snoep en kassa tot de tapkraan met toebehoren en bar. Deze verleidt de bezoeker tot in het restaurant.”

Geen ziekenhuiskost

“Food Clinic heeft qua aanbod eten niks te maken met de traditionele ziekenhuiskost. Het is niet omdat je in een ziekenhuis gelegen bent, dat je daarom die lijn volledig moet doortrekken. Ook hier vind ik het net interessant om dat contrast aan te bieden. Onze keuken is toegankelijk voor de patiënten, bezoekers, het personeel en mensen van buitenaf. Dat weerspiegelt zich ook in onze kaart. Klanten kunnen hier zeer gevarieerd eten: van een belegd broodje, croque monsieur tot een spaghetti, een stukje wild of een zeevruchtenschotel. Zo hebben we al een aantal keer een avond georganiseerd waar er enkel zeervruchtenschotels te verkrijgen zijn. Elke keer zijn we al uitverkocht. Ik vind dat straf dat we dat kunnen in deze omgeving!”

Toch is het niet altijd evident om dat brede publiek aan te spreken. Het ziekenhuispersoneel kan gebruikmaken van de keuken van het ziekenhuis, waar ze hetzelfde eten kunnen krijgen als de patiënten. Het personeel die bij ons iets bestelt, is duidelijk op zoek naar een smaakvolle en kwalitatieve maaltijd en willen daar ook iets voor betalen. Als ze bellen dat ze een broodje willen, dan is dat om meteen op te halen. Dat is niet altijd evident om te combineren met de bistro.”

food clinic

Verfijnde presentatie

“Er is hier voor elk wat wils, ook voor elk budget. Ook qua presentatie van de gerechten van de borden pak ik graag iets verfijnder aan. Alle ingrediënten worden zorgvuldig gedresseerd en er gaat ook voldoende aandacht naar de afwerking met cresses bijvoorbeeld. Vroeger was de kaart een pak beperkter. Verder dan een broodje en een croque ging het niet. Ik vind het dan ook geweldig dat ik deze zaak naar een hoger niveau heb kunnen tillen en er mijn stempel op heb kunnen drukken.”

Cliënteel op zoek naar kwaliteit

“Hoewel we in het ziekenhuisgebouw gevestigd zijn, komen onze meeste klanten van buitenaf naar de bistro. Take-away doen onze belegde broodjes, soepen en brood het zeer goed. Onze producten mogen dan wel iets duurder zijn dan bij broodjeszaken in de stad, men is duidelijk bereid om iets meer te betalen voor kwaliteit. Het is zo belangrijk om je te onderscheiden van de collega’s, want er zijn zoveel broodjeszaken. Niet alleen voor de belegde broodjes, maar voor de hele bistro is mijn centrale visie om het anders doen dan de rest.”

Brood

“Het was een van mijn medewerkers die het idee had om ook brood aan te bieden voor onze klanten. Eerst ben ik gaan aankloppen bij enkele bakkers om eventueel samen te werken maar praktisch was het niet altijd even handig. Daarom hebben we beslist om het zelf te doen. We werken wel samen met een firma die halfafgebakken brood levert. Wij bakken, hier dagelijks brood af en dat verkoopt zeer goed. We hebben zelfs veel klanten die hier alleen hun brood komen kopen.”

Miguel Meert

Impact corona

“Het coronavirus heeft ook voor ons een serieuze impact gehad. Na verplicht te moeten sluiten voor een periode, waren de meeste mensen ook niet geneigd om nog in de buurt van het ziekenhuis te komen van zodra we terug open mochten gaan. De mensen waren bang om besmet te geraken. Na een tijdje stabiliseerde zich dat gelukkig. Hoewel de bistro altijd al een aparte ingang heeft gehad, wordt die nu veel meer gebruikt dan voor er sprake was van corona. Mensen vermijden nog steeds liever de ingang van het ziekenhuis.”

Type bezoekers veranderd

“Aangezien bezoek amper tot niet toegelaten is in het ziekenhuis, merken we dat ook bij onze bezoekers. Waar men vroeger na een consultatie of bezoek al eens iets kwam drinken, gaan ze nu liever onmiddellijk naar huis. Ervoor zat het hier ‘s middags volledig vol, nu merken we vooral een piek rond de eetmomenten ‘s middags en ‘s avonds. Wat wel positief is, is dat we nu veel meer klanten hebben die iets komen eten, wat natuurlijk beter cijfert dan een klantenpubliek die voornamelijk hun koffietje consumeert.”

Geschenkartikelen on hold

“Nu er amper bezoekers zijn, hebben we geschenkartikelen even uit het aanbod gehaald. Maar in normale tijden kunnen bezoekers ook iets lekkers zoals pralines of snoep of een bloemetje bij ons kopen. Het is ook de ideale manier om klanten te lokken in de bistro.”

De kracht van social media

“Al van bij het begin hebben we de kracht van social media niet onderschat. Zo namen we de (toekomstige) klanten mee in het verhaal van de verbouwing en kondigen we op tijd en stond ook aan welke gerechten er te verkrijgen zijn. We merken heel duidelijk dat als we iets in de kijker plaatsen, dat we daar altijd reactie op krijgen en klanten lokken. Bovendien vind ik het ook belangrijk om onze klanten een blik achter de schermen te geven. Zo is het voor hen ook leuk om te weten dat we onze pickles zelf maken en dat we courgettesoep maken op basis van courgetten die we zelf gekweekt hebben.”

toekomst

“Voor de toekomst willen we blijven voortdoen zoals nu. Hopelijk gooit corona niet opnieuw roet in het eten voor de horeca. Verder heb ik geen plannen om uit te breiden of een tweede Food Clinic te openen. Ook op het vlak van personeel is het eenvoudiger om het kleinschaliger te houden. Mijn ervaring leert dat je je beter concentreert op één zaak en daar alles voor geeft om de beste resultaten te boeken.”

(c) foto's: Doclo & Strobbe

Food Clinic in het kort

• Wat?
Nieuw foodconcept in bestaande cafetaria in het ziekenhuis
• Open sinds mei 2019
• Ontwerpers:
Architecten Doclo & Strobbe / Jan Strobbe
• Uitvoerders:
meubelmaker: Kurt Capiau
stofferingen: Inventi Nadine Magis
metaalwerken: Inolux
verlichting: Herman Van de Brande met Carbomat 
• Opvallende info: er is gewerkt met een lange toog die als verbinding fungeert tussen de inkom waar de geschenkartikelen staan en de bistro. De toog begint als uitstalraam, loopt over in een koeltoog, dan etalage voor snoep en kassa tot de tapkraan met toebehoren en bar.
• Materialen: er werd gekozen voor zwart en wit, natuur eik en cognackleurige daim. Profiboard eik, Shinnoki natural oak en zwarte traceless laminaat.
• Grootste uitdaging: het implementeren met zo weinig mogelijk technische ingrepen, brandweer en technische dienst van het ziekenhuis waren zeer streng.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Marie Verhulst30 november 2020

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine