- 20 april 2018
- | Bron: Retail Professionals
De Belg wil meer koeien in de wei
De Belg wil meer koeien in de wei De melkkoe verdwijnt uit het Belgische landschap Door ontwikkelingen in de melkveesector zijn er de laatste tijd steeds minder grazende koeien in de Belgische weiden te zien. Campina wil die evolutie een halt toeroepen en stimuleert daarvoor haar boeren met een weidemelkpremie, om de hoeven van Belgische koeien terug meer grassprietjes te laten voelen. Na de melkquota af te schaffen in 2015 hebben heel wat melkveebedrijven ingezet op schaalvergroting om meer melk te kunnen produceren. Dat betekende meer koeien per bedrijf. Met het beperkte aantal beschikbare weiland worden die veeleer gestald voor betere controle op beschikbare ruimte en benodigd voer. Met de weidemelkpremie geeft Campina voorrang aan weidegang, duurzame landbouw en een faire melkprijs. Grazen in de weide is immers het natuurlijke gedrag van een koe. Volgens recent onderzoek vindt de Belgische consument het bovendien belangrijk om koeien in de weiden te blijven zien. 80 ...
Gratis dit artikel lezen?
Registreer en word gratis online abonnee
Ben je al abonnee?
Meld je aan en krijg toegang tot de website
Door te registreren ontvangt u de newsletter. De newsletter kan u te allen tijde en zonder verdere formaliteiten opzeggen. Wij garanderen u dat uw e-mailadres en andere persoonlijke gegevens nooit aan derden worden doorgegeven en enkel gebruikt worden voor het versturen van de newsletter.
Door u in te schrijven, gaat u akkoord met De privacyvoorwaarden.