WEBSHOP EN FYSIEKE WINKEL VERSTERKEN ELKAAR IN JEF’S BUTCHER STORE
Hedendaagse consument kiest voor gemak en service
Goeie morgen, Koksijde, zo begint slager Jef Debouver (27), elke dag met een culinair toppertje op zijn Facebookpagina. Sinds juni dit jaar heet slagerij Fernand nu Jef’s Butcher Store. Voortaan bestel je je specialiteiten vers vlees niet enkel meer online bij Gustor Meat Boutique, maar kan je opnieuw de hele dag terecht in de fysieke slagerij van zoon Jef en vader Rik Debouver aan de commerciële Zeelaan in Koksijde.
“De slagerij heeft ook online klanten van Gustor naar de winkel gehaald, om ons complete assortiment met eigen ogen te zien en omgekeerd”
Jef Debouver
HISTORIEK
Elke naam een verhaal
Fysieke slagerij Fernand bestond al eind de jaren vijftig op dezelfde plaats als nu. Het was Fernand, de grootvader van Jef, die zijn slagerij uitstraling gaf tot ver in de Borinage. Hij maakte bijna alle charcuterie zelf en sneed de biefstukken en koteletten zoals de klant wilde. Vele Waalse klanten verbleven in Koksijde in de zomermaanden en namen een beperkte voorraad mee naar huis.
Ras en oorsprong
Opvolger van Fernand werd in 1989 zijn schoonzoon, Rik Debouver. Omdat de verkoop in de wintermaanden slabakt aan de kust, besloot Rik in 2015 – met behoud van zijn fysieke slagerij – e-butcher te worden. De onlineslagerij Gustor Meat Boutique specialiseert zich in een aanbod minder gangbare vleessoorten van rund, varken, kalf, lam, wild en gevogelte. Er zijn gerijpte en niet-gerijpte stukken buitenlands rundvlees aanwezig, ook verschillende snitten en zogenaamde vergeten stukken zoals de kraaibiefstuk. Op het vlak van rundvlees biedt Gustor een selectie aan van Holstein, Wagyu, Black Angus, Limousin, Rubia Galega, Simmenthal en Belgisch Witblauw. Rik koopt zijn vlees niet alleen op ras, maar ook op oorsprong. Zo komt zijn Wagyu uit Japan en niet uit Australië of België waar het gekweekt werd. Het vlees wordt op maat van de klant vers versneden, gewogen en vacuüm verpakt. Koerierdiensten leveren het vlees bij de klanten af in isotherme, gekoelde boxen binnen de 24 uur in België, Nederland, Luxemburg en Frankrijk.
GESTAGE GROEI
Elk hun passie
Van bij de start van Gustor Meat Boutique werkt zoon Jef mee aan het onlineverhaal. Dat bestaat voornamelijk uit de aankoop van een strak afgelijnd aanbod van runder-en varkensrassen uit verschillende landen van oorsprong. De succesvolle onlineservice leidde tot meer leveranciers, een groter stockbeheer, meer gewichtsprecisie voor de bestelde en op voorhand betaalde pakketten, opvolging van de verzending en directe onlinecommunicatie met de klanten. Dit gaat gepaard via de website, e-mail en sociale media.
Enkel onlineverkoop
In 2017 besloten Rik en Jef de fysieke winkel aan de Zeelaan te sluiten en zich enkel nog te concentreren op de onlineverkoop. Die wordt ondersteund door een overzichtelijke website met professionele foto’s en een omschrijving van het aanbod met links naar andere mediakanalen.
MENSELIJK CONTACT ONTBRAK
Na vier jaar onlineverkoop en positieve groei, kwamen vader en zoon op een kantelpunt. Rik opperde de gedachte om de slagerij te verkopen en Gustor Meat Boutique elders onder te brengen. Jef zag zijn toekomst in de traditionele slagerij.
Jef: “Als ik iets miste in die virtuele wereld, dan is het het menselijke contact, een babbeltje met de klanten, het bereiden van de traiteurgerechten, het aanvullen van de koeltoonbank en de drang naar de fabricatie van nieuwe producten. De presentatie van vers vlees in de koeltoonbank en de invulling van de vier rijpingskasten in de winkel geven mij meer voldoening dan de bestellingen op pc te zien binnenkomen en af te handelen. Gelukkig kunnen mijn vader en ik nu elk ons eigen ding doen en helpen we elkaar waar nodig.”
AANBOD
Traiteurgerechten
Jef: “Toen we eind juni de slagerij opnieuw openden, kwamen de klanten hun blijdschap uitdrukken. Ook mijn grootouders waren verheugd dat ik de slagerstraditie voortzet. Het deed deugd de winkeldeur weer wagenwijd open te zetten en de kijketalage vol te leggen met een vijftiental schepklare en zelfgemaakte traiteurgerechten. Pasta is in trek, net zoals taboulé, zwarte quinoa, olijven en huisbereide salades.
We hebben een recept van de dag en zijn bij onze klanten gekend voor onze kip curry en americain preparé. De slagerij heeft ook onlineklanten van Gustor naar de winkel gehaald, om ons complete assortiment met eigen ogen te zien.
Omgekeerd gebeurt ook, dat klanten eerst in de winkel komen kijken en kopen en later online bestellen. Beide pijlers versterken elkaar!”
UITBREIDEN
Jef: “De ganse zomer hebben we de klanten weer kunnen verwennen met een traditioneel assortiment panklare bereidingen, vleeswaren, kaas en uiteraard vers vlees in de koeltoog en de rijpingskasten. Naar de herfst toe pakken we uit met winterse stoofpotjes.
Nu leg ik nog het accent op de traiteurbereidingen, maar naar de toekomst toe, tracht ik me ook meer toe te leggen op de fabricatie van vleeswaren, zoals beenham.
Meer personeel
Dat houdt in dat we meer medewerkers zullen moeten inschakelen. Gelukkig kan ik op mijn vader rekenen, als zijn bestellingen voor Gustor Meat Boutique zijn afgehandeld. Verder hebben we een ervaren beenhouwer en een verkoopster in dienst.
De logistiek van Gustor voor het versnijden, wegen, stockeren, inpakken en versturen van de pakketten, bevindt zich nog steeds in onze slagerijateliers.
We overwegen van in de buurt extra werkruimte aan te kopen, zodat elke entiteit haar eigen werkterrein heeft.