UZ LEUVEN CAMPUS GASTHUISBERG VERNIEUWT PERSONEELSCAFETARIA
De cafetaria voldeed niet langer aan de grote toestroom van klanten
De cafetaria voor het personeel op de campus Gasthuisberg van UZ Leuven werd in de afgelopen twee jaar helemaal vernieuwd. De zelfbedieningsruimte werd groter gemaakt, want er was te weinig plaats voor de vele klanten, waarvan de aantallen soms tot 1.800 per dag oplopen. Daarnaast werd ook al het meubilair in deze ruimte vernieuwd en werd de keuken volledig herschikt. Met deze vernieuwingen slaagde UZ Leuven erin de cafetaria gebruiksvriendelijker te maken voor zowel klanten als keukenpersoneel.
NOOD AAN NIEUWE CAFETARIA
Plaatstekort oplossen
De personeelscafetaria van UZ Leuven, campus Gasthuisberg, kampte met plaatsgebrek aan het buffet. Met op drukke dagen tot wel 1.800 passages, waarvan 800 à 900 warme maaltijden, is de cafetaria van campus Gasthuisberg elke middag alleszins goed gevuld. “We hebben eigenlijk een volledig deel toegevoegd aan de ruimte omdat we gewoon veel te veel klanten hadden", vertelt Carlo Lefevre. Hij staat aan het hoofd van de dienst Voeding voor heel het UZ Leuven. “Momenteel zijn er 750 zitplaatsen en nog steeds moeten klanten soms wachten om een plaatsje te bemachtigen."
Modernisering
“Onze vorige cafetaria was niet alleen te klein, ze was eigenlijk ook totaal versleten", verklaart Carlo Lefevre. “Na meer dan twintig jaar was onze cafetaria dringend aan vervanging toe. De koelingen haalden bijvoorbeeld de voorgeschreven temperaturen niet meer. Het was tijd om de volledige ruimte te moderniseren en alles mooier en klantvriendelijker te maken."
WEDSTRIJD
In de zoektocht naar een firma die een mooie, nieuwe, gebruiksvriendelijke cafetaria kon realiseren, organiseerde UZ Leuven een kleine wedstrijd. Twee bedrijven namen hieraan deel en deden een voorstel op basis van de dagelijkse activiteiten en de beschikbare ruimte. “Degene met het beste idee mocht de werken uitvoeren", zegt Carlo. “Dit idee was in dat opzicht beter dat men nu te allen tijde eigenlijk een volledig overzicht van de cafetaria blijft behouden. Omdat er geen hoog meubilair meer is, kunnen de mensen die binnenkomen, meteen kijken tot achteraan in het restaurant. Vooral het open karakter van dit idee sprak ons aan. Daarnaast wordt er nu gebruikgemaakt van nissen onderaan in de meubels. Dat vonden wij heel knap, want nu staan er geen karren en plateaus meer in het rond met kommetjes, borden en dergelijke."
NIEUWE INKOMRUIMTE
Vorig jaar werd het gedeelte waar de klanten binnenkomen en hun eten nemen, volledig vernieuwd. “Gedurende de periode van één maand werd dit deel afgespannen met stofschermen", vertelt Carlo. “Ons personeel kon voor een beperkt aanbod terecht bij een tijdelijk buffet aan de andere kant van de eetzaal."
Fast lane
De zelfbedieningsruimte is een stuk groter geworden. Dankzij die uitbreiding was er voortaan plaats voor twee inkomdeuren in plaats van één. “De mensen die een koude of warme maaltijd nemen, komen langs de ene deur binnen. Alle andere klanten komen via de tweede deur in een fast lane terecht. Daar kunnen ze alles vinden van een saladebar en warme groentjes tot broodjes, beleg en soep. Dat zorgt ervoor dat we de mensen in twee grote stromen kunnen binnenlaten, zodat ze tijd besparen. Veel van onze personeelsleden hebben vrij korte pauzes, dus willen we ervoor zorgen dat ze zo min mogelijk tijd verliezen aan de kassa. Om extra tijd te winnen, zorgen we dan ook voor twee of, indien nodig, zelfs drie kassa's die bovendien met een badgesysteem werken in plaats van met cash", klinkt het.
Aanschuiven voor volledige maaltijd
Klanten die een volledige maaltijd willen, komen bij het binnenkomen meteen uit op de buffetten, waar ze een keuze kunnen maken tussen de verschillende maaltijden. Op de twee vernieuwde computerschermen zien ze de verschillende keuzeopties afgebeeld met daarbij ook de allergenen aangeduid. Nadien schuif je meteen door naar de kassa of kun je jezelf bedienen aan de saladebar of de soeppotten die langs beide kanten bereikbaar zijn.
NIEUWE KEUKEN
In augustus dit jaar werd ook de keuken onder handen genomen. De keuken werd groter en er kwamen twee gloednieuwe braadpannen. “Alle andere toestellen werden gewoon op een nieuwe plaats gezet, want toestellen zoals de ovens en dergelijke hadden we over de jaren heen al vernieuwd. Eigenlijk is vooral de inrichting dus veranderd. We probeerden ook hier een grote, open werkruimte te creëren. Het werkgemak van ons personeel is er door deze grotere keuken zeker op vooruitgegaan", vertelt Carlo. De keuken is nu zo opgedeeld dat de werknemers in één lijn naar de buffetten toe kunnen werken. Een opdeling van warme en koude keuken was niet nodig, want alle koude gerechten worden gemaakt in de productiekeuken, iets verderop in de campus. Ook bij deze werken, die een maand duurden, bleef de cafetaria open, maar met een verminderd aanbod. De keuken werd opnieuw met stofschermen afgespannen.
Uitgebreider aanbod
Ook het aanbod werd intussen vernieuwd. “We startten deze maand met een pastabuffet en we zorgden ervoor dat al onze klanten vanaf nu twee soorten warme groenten kunnen opscheppen. Er is ook meer plaats voor een uitgebreidere saladebar met ongeveer twaalf verschillende groenten. Voortaan zullen we het ook gemakkelijker hebben als we wokgerechten willen aanbieden omdat we nu twee braadpannen hebben in plaats van één." Elke dag voorziet de keuken sowieso al twee warme gerechten en een of twee koude schotels. Er zijn ook meeneemmaaltijden, broodjes, dranken, soep en desserts verkrijgbaar.
GRATIS SPUITWATER EN FRUIT
Bij het plaatsen van de nieuwbouw werden er waterfonteintjes geïnstalleerd die zowel plat water als spuitwater aanbieden. “Vroeger was er enkel gratis plat water", verklaart Carlo. In de menuprijs is bovendien altijd een gratis stuk fruit inbegrepen. “We willen gezonde menu's promoten, dus fruit is altijd gratis. Voor een ander dessert moeten ze bijbetalen."
TOEKOMSTIGE VERNIEUWINGEN
Om het plaatje te vervolledigen, wordt binnen enkele maanden ook de zitruimte vernieuwd met nieuw meubilair. “We willen weg van het reftergevoel, naar een gezelligere ruimte met meer plaatsen. We zouden de ruimte bovendien multifunctioneel willen maken, zodat er ook andere activiteiten kunnen plaatsvinden." Volgend jaar wordt de afwasruimte nog vernieuwd met een nieuwe vaatwasinstallatie en dan is de cafetaria volledig af.