ZuivelproductenPremium

KAAS VERKOPEN DOOR EEN VERHAAL TE VERTELLEN

EN LATEN PROEVEN TREKT DE CONSUMENT HELEMAAL OVER DE STREEP

Kwaliteitsvlees en kaasspecialiteiten gaan goed samen, of het nu gaat om koude of warme gerechten of om een borrelplankje. Daarom zijn kazen uitermate geschikt voor het assortiment van de slager. Voor de consument is het vooral belangrijk dat de kaas een lekkere smaak heeft. Ook een gevarieerd aanbod, eerlijke producten en transparantie worden hoog in het vaandel gedragen.

kaasboer kaas verhaal
De Kaasboer is gepassioneerd om aan talrijke traiteurs, kaaswinkels, markthandelaars en slagerijen kwalitatieve kazen te leveren.
Proevertjes zijn een belangrijke troef om de consument een nieuwe smaak te laten proberen

Kaas in de slagerij

Het aanbod

Veel slagerijen zijn in de laatste jaren gegroeid naar minitraiteurs. Ze breiden hun aanbod uit met specialiteiten zoals wijn of olijfolie. Een aanbod van geselecteerde kazen hoort daar ook bij. Het is belangrijk om je klant te kennen. Als hij vooral naar de slagerij komt om sneetjes ham te kopen voor hun dagelijks gebruik op een broodje, dan is het interessant om de kaas ook in sneetjes aan te bieden. In België wordt kaas vooral samen met brood gegeten. Het belangrijkste kaassegment blijft de halfharde en goudakaas. Dus een goudakaas is zeker een must in een kaastoonbank. De laatste trends tonen dat men terugkeert naar lokale en natuurlijke producten en daarmee lijkt het logisch om zeker ook een lokaal merk van halfharde kaas in het assortiment te hebben.

Varieer, maar wees selectief is het devies

Lalero kazen kaas
Bij Lalero vinden ze advies voor hun klanten heel belangrijk. Veel klanten geven hun carte blanche en vragen om unieke kaasjes mee te brengen vanop de vroegmarkt in Parijs

In vergelijking met de supermarkt komen klanten bij de slager namelijk doelgerichter binnen. Hier past een klein kaasassortiment bij. Stel een aantrekkelijk aanbod samen van een combinatie kazen die gebruikt worden in de keuken.
Laat u hierbij adviseren door uw groothandelaar/kaasleveranciers. Het aantal soorten hangt sterk af van de beschikbare ruimte. Bied als slager in ieder geval een paar goede harde kazen en een selectie buitenlandse kazen aan. Dit kun je aanvullen met unieke smaakvolle kruidenkazen.  Ten slotte wordt er ook aangeraden om uw eigen winkel onder de loep te nemen: in welke regio ligt u - welke streekgebonden specialiteiten zijn er, wie is uw cliënteel en wat wordt er in winkels in uw omgeving aangeboden.

Tips winkelaanpak

Vertel een verhaal

Uiteraard heeft elk merk een verhaal te vertellen, zeker als het lokaal en authentiek is. Leveranciers kunnen de winkelier ondersteunen met tabletents, leaflets of gewoon prikkertjes. Het voordeel van een speciaalzaak is dat je één op één persoonlijk contact hebt met de klant. Hier kan je gebruik van maken door wat meer over de kaasspecialiteit te vertellen. Zorg voor een goed verhaal dat klopt. Verder kunnen productinlichtingen vaak ook online teruggevonden worden of op beurzen of vaktijdschriften.

Seizoenskazen

Tevens is het slim om per seizoen een selectie te maken van kwaliteitskazen en in te spelen op thema's. Tijdens de zomer zal men een frisse geitenkaas wensen. Tijdens donkere winteravonden eerder een zwaardere of pittigere kaas.
Tijdens de winter scoren kazen voor de kaasfondue zoals Gruyère, Emmental en Vacherin. Denk ook ook aan Raclette.
Tijdens de zomer worden de frisse geitenkaasjes of schapenkazen gesmaakt door de consument. En vergeet ook de barbecuekazen niet, Berloumi en halloumi en camembert kunnen op de barbecue bereid worden.
Ten slotte vallen ook zaken als roomkaas, tzazikikaas en Griekse feta meer in de smaak tijdens de lente en zomer, in een frisse salade bijvoorbeeld. Wie kiest voor ambachtelijke kazen, volgt ook automatisch de seizoenen, daar de ambachtelijke kaasmaker dit ook doet. De toonbanken kunnen in bepaalde periodes gedecoreerd worden, maar het is belangrijk om daarbij materiaal te gebruiken dat wasbaar en te ontsmetten is. Het decoratiemateriaal moet de waarden van de kazen in de kijker zetten.

Kaasboer kazen
In een ideale situatie is de vitrine goed gevuld,
zoals hier bij De Kaasboer

Proeven

Ervaring leert dat de consument de kaas laten proeven belangrijk is om hem een nieuwe smaak te laten proberen. Een pakkend verhaal over het product maakt het plaatje compleet.

Promotie

Met behulp van promotiemateriaal kunt u de consument in uw speciaalzaak informeren. Leveranciers bieden bij de meeste nieuwe lanceringen specifiek materiaal aan, zoals leaflets bijvoorbeeld.
Sommige fabrikanten bieden ook videomateriaal aan.

Toon het zuivel van de kaas

In een ideale situatie is de vitrine goed gevuld. Dit geeft de consument het gevoel dat het om een bijzonder product gaat en dat ze er niet omheen kunnen. Snij stukken voor, dat levert gemak op. Toon het zuivel van de kaas voor een aantrekkelijke presentatie en creëer 'massa' door de kazen trapsgewijs te stapelen. Heel belangrijk is uiteraard ook dat de kazen met de juiste kaasmessen gesneden worden.
De winkel moet hiervoor het materiaal en het opgeleide personeel hebben. En bovenal de passie voor de kaaswereld!

Ken je assortiment

Zorg dat je weet wat je verkoopt. Lang niet iedereen vraagt naar de herkomst van het product, maar als je deze vraag krijgt en het niet weet sla je de plank mis. Bovendien, door erin te verdiepen kom je erachter hoe bijzonder het product is.

Presentatie

Kazen kan je best op hout of een donkere achtergrond presenteren, dit voor het bewaren en verder afrijpen. Presenteer de kazen naar kaasfamilie toe met de volgende orde: van zachte kazen, zachte kaas met gewassen korst, naar geiten- en schapenkaas, blauwe kaas, halfharde kazen (Gouda, Mimolette, Tommes), dan de halfharde kazen (Emmental, Gruyère, Comté) en dan de harde kazen. De etiketten moeten duidelijk en leesbaar zijn maar mogen de kazen niet verdekken.

Rustique kaas normandie
De melk die wordt gebruikt voor Le Rustique komt uit Normandië. Het merk houdt elk product nauwlettend in de gaten,
van de oorsprong van de melk tot het uiteindelijke verkooppunt

Trends kaasconsumptie

Kazen voor de kaasplank
Kaasspecialiteiten voor op de kaasplank zijn erg geliefd. In de slagerij wordt kaas gekocht voor een gezellige afsluiter met een kaasschotel. Hier zien we veelal een mix van Goudse en buitenlandse kazen. Voor een kaasschotel kan je vijf tot negen kazen aanbieden. Harde kaas, halfharde kaas, zachte kaas, zachte kaas met gewassen korst, verse kaas, schimmelkaas ... Ook een variatie in gebruikte melk is zeker een optie: koemelk, schapenmelk, geitenmelk.

Lokaal
De afkomst is belangrijk, ook voor buitenlandse kazen.

Transparantie en geloofwaardigheid
De consument hecht steeds meer waarde aan transparantie en geloofwaardigheid. Klanten vragen meer en meer naar natuurlijke producten met een transparante lijst van ingrediënten en oorsprong.

Biologisch
Tenslotte is er een stijging in biologische kazen. Consumenten zijn bereid te betalen voor dit soort kwaliteitskazen voor bij de borrel.  We zien een duidelijke trend naar eerlijke producten. En daar is de markt duidelijk rijp voor, want onze buurlanden staan op het vlak van biologische producten al een stapje verder. 

Kwaliteit
De zoektocht naar kwaliteit is momenteel meer aanwezig dan ooit, vooral omdat puurheid en kwaliteit geen evidentie meer is. Daar kan je op inspelen door geen grootindustrie kazen aan te bieden, maar juist op zoek te gaan naar het zijspoor. Zorgvuldigheid, passie en vakmanschap zijn zeer belangrijk en dit moet je terugvinden bij de boerderij of importeur waar je mee samenwerkt. Bewust omgaan met voeding is zeer zeker een trend. Kazen met ingrediënten die goed zijn voor de gezondheid doen het daarom goed.

Authentiek en puur
Natuurlijke of cleanlabelkazen, zonder additieven, bewaarmiddelen, kleur- en zoetstoffen zijn populair.

Geitenkaas
Geitenkaasjes zijn momenteel bijzonder populair. Je kunt ze in alle soorten en vormen terugvinden bij de kaasleveranciers.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Heleen Castel17 maart 2020

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine