CharcuteriePremium

HAMSPECIALITEITEN BOEZEMEN VERTROUWEN IN

10 tips om ham aan de man te brengen

Hammen Bourgon beenham
Deze ambachtelijke Bourgon Beenham, gemaakt van Belgisch varkensvlees, wordt nog met de hand opgebonden

Met een mooi assortiment van hamspecialiteiten biedt u uw klant precies wat hij zoekt: een transparant en (h)eerlijk product. Bovendien kunt u zich met een doordachte selectie rauwe en gekookte hamspecialiteiten ook onderscheiden en straalt hun 'natuurlijke' imago ook af op de rest van uw assortiment. Maar hoe brengt u deze fijne vleeswaren succesvol aan de man?

Aanbod

Wat maakt een ham bijzonder?

Hamspecialiteiten danken hun unieke statuut aan een of meerdere van volgende eigenschappen:

  • een ambachtelijke productiemethode: hierbij denken we in eerste instantie aan hammen die op een ambachtelijke wijze gezouten (natgepekeld of drooggezouten), gedroogd en/of gerookt of gekookt worden, maar ook aan hammen die op artisanale wijze gegrild worden of in de oven gebakken worden. Ook hammen die u eventueel zelf maakt, horen hier thuis.
  • een langdurige afrijp- en/of rookperiode: hoe sterker het vlees vetdooraderd is, hoe langer het kan afrijpen en hoe intenser de smaak wordt. Sommige hammen worden tevens langdurig – soms maandenlang – gerookt, wat hun een bijzonder mild en rokerig aroma verleent.
  • toevoeging van kruiden en aroma's tijdens een of meerdere productiestadia: tijdens het pekelen (bv. pekel met natuurlijke kruiden), roken (bv. koud roken over beukenhout), bakken (bv. met kruidenkorst) enz.
  • een bijzondere vleesselectie: vlees, afkomstig van lokaal gekweekte dieren of specifieke (buitenlandse) rassen, dieren die speciale voeders krijgen, biologisch vlees …
  • Een bijzonder keurmerk of kwaliteitslabel: denk maar aan het Meesterlyck-keurmerk dat enkel wordt toegekend aan hammen die aan 21 strenge microbiologische en chemische criteria voldoen. Of aan labels die de geografische oorsprong en/of het traditionele karakter van de betreffende ham garanderen, zoals het streekproductenlabel en de Europese keurmerken Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB), Gegarandeerde Traditionele Specialiteit (GTS) enz.
Glorius gedroogde ham met kruiden
Toevoeging van kruiden en aroma's is een van de manieren om hamspecialiteiten een uniek statuut te geven.
Zoals de kruiding van deze gedroogde ham van Glorius

Tien tips voor een vlotte verkoop

Ken uw publiek

Stem uw aanbod vooreerst af op de portemonnee van uw klant. Bent u gevestigd in een niet-residentiële buurt waar u overwegend mensen met een doorsneebestedingsbudget over de vloer krijgt, dan volstaat een mix van drie à vier gedroogde en vier à vijf gekookte hamspecialiteiten, aangevuld met één afwisselende seizoenspecialiteit. In een eerder residentiële buurt biedt u het best twee extra gedroogde en gekookte specialiteiten aan.

Variatie verleidt

Niets zo verleidelijk als een ruime productkeuze waar de smaakvariatie zichtbaar van afspat. Bied daarom, naast gedroogde en gekookte hamspecialiteiten, ook minstens één gerookte en één ovengebakken referentie aan. Op die manier oogt uw aanbod niet enkel op het vlak van smaak, maar ook in visueel opzicht (bv. een ham met een natuurlijke vetopleg versus een ham met een gegrilde korst) breedgeschakeerd. Integreer ook minstens één buitenlandse blikvanger in uw gamma. Belangrijk is wel dat u uw aanbod voor de klant zo overzichtelijk mogelijk houdt: zorg voor een mooie prikker waarop de prijs en het hamtype duidelijk vermeld staan.

Upfresh productkeuze
Hammen van Upfresh: beiden in tunnelvorm en gekookt met zwoerd, maar de ene licht gerookt, de andere gerookt en gegrild.
Een ruime productkeuze met smaakvariaties is verleidelijk voor de klant

Presenteer binnen oog- en handbereik

Omdat hammen zich zowel tot warme als koude bereidingen lenen, zorgen ze het ganse jaar door voor een significante omzet. Presenteer uw hammen en hamspecialiteiten dus goed zichtbaar in uw bedieningstoog, voor het oog van de klant. Een wandkoeling is vaak te klein om een ham – die altijd mooi op snede hoort te staan – goed tot haar recht te laten komen. Wel ideaal voor in de wandkoeling: enkele bijzondere hamspecialiteiten in een meeneemverpakking, op maat van de gehaaste fijnproever.

Zet de puurheid van dit edele product in de kijker

Ambachtelijke producten die gegarandeerd vrij zijn van kleurstoffen en andere additieven, boezemen vertrouwen in. In tijden waarin het ene voedselschandaal na het andere het wantrouwen voedt, wil de klant immers zekerheid omtrent het vlees dat zijn slager in de kuip heeft. Bijzondere hammen passen perfect in dit plaatje: vertel uw klant dat het fijne vleeswaren zijn die per definitie onversneden zijn. Ook met een ham op been, waarbij de link met het oorspronkelijke natuurproduct nog intact is, kunt u het zuivere karakter van deze productgroep in de verf zetten. Steeds meer slagers bieden ook een eigen – meestal gekookte – ham aan, die ofwel huisbereid is, ofwel door een gespecialiseerde firma voor hen op maat op ambachtelijke wijze geproduceerd wordt.

Duroc
De olijfolie in het voeder van de Duroc d'Olives varkens proef je in het vlees en in de hammen. Hier prosciutto crudo

Benut pos-materiaal

Heel wat fabrikanten stellen POS-materiaal ter beschikking, waarmee u niet enkel de unieke smaak, maar ook de kwaliteit van het betreffende product in de verf kunt zetten.

Nieuwkomers maken nieuwsgierig

Nieuwigheden spreken altijd aan. Breng ze onder de aandacht met affiches, een zelfbedachte receptenfiche, prijsprikkers met 'nieuw' als opschrift enz. Ook via uw website, Facebook pagina of een tv-scherm in de winkel kunt u uw nieuwkomers onder de aandacht brengen.

Verkoop met vakmanSchap

Verkoop uw specialiteiten met kennis van zaken. Vertel uw klant wat die ene ham zo cholesterolarm maakt, welke kruiden er precies in zitten, hoelang ze is afgerijpt … Of verras uw klant met een persoonlijk culinaire tip of een leuk recept ("heel lekker om fijngesnipperd over een soepje uit te strooien", "perfect bij asperges" enz.). Ook via receptkaarten of een tv-scherm in de winkel kan je een extra woordje uitleg geven bij de verschillende hamsoorten. Veel kans dat de rij wachtende klanten deze informatie oppikt en in aankopen omzet!

Ham aan't spit IMP
Hammen – zoals deze ham aan 't spit van Imperial – verkoop je met kennis van zaken.
Geef uw klanten tekst en uitleg over de specialiteiten. Ook culinaire tips zullen ze appreciëren

Prijsacties & loyaliteit

Ook met prijsacties kan u de verkoop van hamspecialiteiten aanzwengelen. Plaats bijvoorbeeld een bordje met 'Ham van de week, 2 sneetjes gratis bij aankoop van ...'. Daarnaast kunt u ook een loyaliteitsprogramma opstarten waarbij klanten punten kunnen verdienen bij elke aankoop van ham. Wissel daarna deze punten in voor korting of gratis producten, wat klanten aanmoedigt om terug te komen.

Degustaties

Veruit dé beste verkoopondersteuning voor dit product blijven ten slotte ... degustaties. Het eindstukje brengt zo zelfs het meeste op: proeven doet kopen, zéker als het nieuwe smaken betreft. Een proevertje aanbieden hoeft bovendien niet noodzakelijk veel tijd te vergen: een bijzondere ham tovert zelfs een doodgewoon stukje brood om in een feestmaaltijd!

Edelhof GTI
Proevertjes zoals van deze gekookte Zwarte Woudham – Waldschinken Edelhof van Kalbacher – zwengelen ook de kooplust aan
(Foto: Guy Troch Import)

Maar u kunt natuurlijk ook uw eigen creativiteit én de veelzijdigheid van uw gamma in de kijker zetten met enkele originele proevertjes. Zoek het ook hier niet te ver: een avocadodip met hamsnippers, hamrolletjes met roomkaas,enz. En onthoud: een eetlustwekkend proevertje zwengelt ook de kooplust aan!

Beperk uzelf ook niet tot degustaties in de zaak. Kom uit uw kot en neem deel aan lokale markten, foodfestivals ... en laat ook daar uw ham proeven. Ga eventueel nog een stap verder en zoek samenwerkingen met lokale producenten en restaurateurs om samen producten te promoten tijdens events en workshops.

Themaweken

Degustaties kunt u vanzelfsprekend ook thematisch of per seizoen invullen. In de feestperiode kunt u bv. toastjes met een hammousse aanbieden die u afwerkt met enkele sliertjes 'ham van de week'. Of wat dacht u van een Spaanse week, waarbij u niet enkel proevertjes met ham uit dat land aanbiedt, maar de lijn ook doortrekt in de rest van uw assortiment (Spaanse salami's, een paellaschotel) enz. In de zomer zet u dan weer ham voor op de barbecue in de kijker ... Wees creatief!

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ann Welvaert18 oktober 2023

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine