DEZE SLAGERS ZWEREN TROUW AAN GELABELDE HAMMEN
KLANTEN GEVEN GRAAG EEN CENTJE MEER IN RUIL VOOR KWALITEITSVOL VLEES
Veel slagerijen hebben tegenwoordig hammen en vlees met labels in de toonbank liggen. Een ham met label staat garant voor vlees dat afkomstig is van varkens die door lokale leveranciers gehouden worden met respect voor het dierenwelzijn. Heel veel van hun aandacht gaat naar de juiste voeding en verzorging van de dieren. Deze manier van werken resulteert in een kwaliteitsvoller product met een rijkelijke smaak. Ondanks de meerprijs gaat de consument toch steeds vaker op zoek naar duurzaam vlees en aangezien de vraag ernaar groter wordt, springen slagers maar al te graag mee op de kar.
Ganda Ham
Filip Degroote (Slagerij Degroote - Lochristi)
“Ganda Ham is toch wel een product dat nauw aan het hart van onze familie ligt. Mijn vader stond mee aan de productie toen Ganda voor het eerst geïntroduceerd werd op de markt. Hij controleerde de eindverpakking en de kwaliteit. Wij zijn als het ware opgegroeid met die ham bij ons thuis, we hebben nooit iets anders gekend. Het leek me dus alleen maar juist die traditie door te trekken in mijn eigen slagerij. Daarnaast is Ganda Ham ook gewoon heel gekend in Lochristi en omstreken. Lokale producten zijn voor mij en mijn klanten wel een meerwaarde. Het is vooral de tijd die Ganda Hammen krijgen om te rijpen en te drogen die zorgen voor de lekkere zoute smaak en het specifieke aroma en dat waarderen mijn klanten wel. Het is bovendien een heel zuiver en 100% natuurlijk product, naast zout en varkensvlees bevat het geen andere ingrediënten, dus ook geen nitraten of nitrieten.
Mijn klanten herkennen de ham meteen, hij ligt altijd op dezelfde plaats in mijn toonbank. En ik weet zeker dat ze ernaar zouden vragen moest hij er plots niet meer liggen (lacht). Mensen gaan ook heel snel kiezen voor Ganda Ham, of het nu is om te eten als lunch bij een boterham of een slaatje of voor bij de aperitief bij speciale gelegenheden. Ganda Ham leent zich echt tot elk moment van de dag. Wel geven we nu en dan flyers of gadgets mee die we verkrijgen via Ganda. Zo hebben we al eens mosterd meegegeven aan de klanten die heel lekker past bij de smaak van Ganda Ham."
Glorius
Stefaan Claeys (Slagerij Roger - Knokke-Heist)
“Voor ik het varkensvlees van Glorius leerde kennen, trok ik zelf naar de vroegmarkt van Rungis nabij Parijs om daar mijn vlees te halen. Ik was destijds echt op zoek naar Bretoense koteletjes en kon er hier geen vinden die die kwaliteit genoeg benaderden. Ik ben heel wat leveranciers afgegaan voor ik ben gebotst op Glorius en ik was meteen overtuigd van de kwaliteit. Vooral de structuur van dit vlees spreekt me enorm aan, er is heel weinig vochtverlies en het is heel sterk van structuur. Naast hun rauwe hammen die we verkopen, verwerken wij hun vers vlees in heel wat van onze zelfgemaakte charcuterie. Zeker bij het maken van een paté wil je zo weinig mogelijk vetafzet en vochtverlies, dat moet allemaal in die paté blijven. Daarvoor is het varkensvlees van Glorius perfect.
Als je een artikel wilt promoten, dan moet daar een verhaal aan vast hangen. Van zodra wij in de winkel spreken over een familiebedrijf dat met hart en ziel hun varkens verzorgt, dan heb je al meteen heel wat klanten in een oogwenk vast. Toegegeven, de Glorius ham is niet de goedkoopste, maar ik vind hem zeker geen euro te duur. Je moet de prijs vergelijken met de kwaliteit, de smaak, de versheid, of de ham opgekuist is bij aankoop … Als ik dat doe, vind ik Glorius qua prijs/kwaliteit een uitstekend product."
Porc Qualité Ardennes
Fabien Chorf (Boucherie Chorf - Virton)
“Ik kies voor Porc Qualité Ardennes omdat de varkenshouders die met PQA verbonden zijn, hun varkensvlees anders produceren dan grote producenten. Dat verschil ligt in het respect voor het welzijn van de varkens, die lopen in de vrije natuur en worden correct gevoederd. Bijgevolg zal je geen enkele spoor van antibiotica of fosfaat terugvinden in het vlees wat de gezondheid van de consument alleen maar ten goede komt. Ook qua bereiding merk je dat het kwaliteitsverschil groot is. Met deze korte keten keren we terug naar de kleine ambachtslieden die jarenlang hebben moeten opboksen tegen de grote ketens en eindelijk weer aan terrein lijken te winnen. Ik merk ook dat mensen een artisanale slagerij verkiezen boven grote ketens.
Wij promoten het vlees met het meest effectieve promotiemiddel: mond-aan-mondreclame. Ik presenteer alles mooi in de toonbank en de producten verkopen zichzelf. Mensen vertellen het door en eens ze geproefd hebben, keren ze gegarandeerd terug naar mij.
Daarnaast hebben we ook affiches hangen in de slagerij die we via Porc Qualité Ardennes verkrijgen waarop de klant meer informatie terug kan vinden.
De prijs van het vlees ligt iets hoger, maar die prijs garandeert gecertificeerde traceerbaarheid, en dat van riek tot vork. Op die manier krijgt ook de landbouwer een eerlijk loon. En mijn klanten leggen dat beetje meer maar al te graag neer wanneer ze de garantie krijgen dat hun vlees komt van goed verzorgde varkentjes."
Duroc d'Olives
Filip Van Wiele (Keurslager Filip en Peggy - Gentbrugge)
“Mijn vers vlees verkrijg ik via Duroc d'Olives en daar zweer ik trouw aan. Wanneer je de koteletjes of een varkenshaasje van het Duroc-varken bakt in de pan, dan proef je dag en nacht verschil. En eens je het geproefd hebt, wil je niets anders meer. Dat krijg ik ook bevestigd van mijn klanten, ik zou het niet moeten proberen ander vlees in mijn toonbank te leggen (lacht).
Het vlees van Duroc d'Olives is ook heel goed herkenbaar aan de donkere kleur. Aan het voeder van de varkens wordt olijfolie toegevoegd en dat maakt het vlees malser, zachter en smaakvoller.
Naast het vers vlees verkopen we ook de gekookte beenham, de rauwe ham en de nieuwe porchetta. Ook hier proef je dat het vlees malser en sappiger is dan merkloos vlees. Vooral de beenham scoort heel goed bij de klanten, dat blijft nu eenmaal een van de klassiekers. Het verschil in prijs is er uiteraard wel, maar daar hebben mijn klanten geen enkel probleem mee omdat ze weten dat ze voor een uitstekende kwaliteit en heel lekker vlees betalen. Op elk stuk vlees of charcuterie leggen we een kaartje dat aanduidt dat het vlees van het Duroc-varken komt. En aan mijn gevel buiten heb ik een groot kader hangen, ook verkregen via Duroc. Aangezien het heel druk kan zijn in de winkel, vinden we niet altijd de tijd om het verhaal rond het vlees te vertellen. Maar ook daar krijgen we een hulpmiddel voor in de vorm van flyers die we nu en dan meegeven aan de klanten."
The Duke of Berkshire®
Philip Van De Voorde (Slagerij De Leeuwebrug - Brugge)
“De smaak van vroeger, dat is waarom ik kies voor het vlees van The Duke Of Berkshire®. De malsheid geeft een zeer nostalgische toets aan het vlees en dat toont zich in de mooi gemarmerde textuur. Wij werken dan ook met hun vers vlees en verwerken daaruit ons volledig assortiment, gaande van gehakt tot gedroogde worsten. Het vlees geeft ook veel minder vocht af zodat mijn klanten niet te maken krijgen met overvloedige nattigheid wanneer ze hun vlees uit het papier halen. De koteletjes die je uit The Duke Of Berkshire® -varken haalt, zijn wel kleiner, de opbrengst ligt wat lager. Mijn winkel staat in het centrum van de stad en ik krijg heel wat oudere mensen en eenmansgezinnen over de vloer. Zij hebben geen nood aan een kotelet van 200-300 g. Mensen eten liever lekker dan veel. Het prijsverschil tussen vlees met en zonder label kan toch snel oplopen tot 10 euro per kilo. Desondanks willen mensen wel betalen voor die kwaliteit, maar dan moet je ook echt wel kunnen garanderen dat het beter is en dat ze het verschil kunnen proeven.
Zo promoten wij The Duke of Berkshire® ook, we laten de klanten proeven. En dan geven we meteen het hele verhaal mee dat rond dat product hangt. We geven mee dat het vlees 100% West-Vlaams is en dat Geert Van Hecke, de chef-kok van de Karmeliet wat verderop, dit vlees ook op de kaart heeft staan. Als een chef-kok met die naam en faam werkt met dit product, dan wil de klant dit ook."

heel veel klanten komen terug voor die smaak van vroeger”
De Beauvoorder
Hendrik Van Hulle (Slagerij Van Hulle - Oudenaarde)
“Wij hebben in onze toonbank heel wat charcuterie liggen van De Beauvoorder. Zo verkopen wij de lunchworst, de pain de Strasbourg, hun hespen, petit Paris, peterselieworst en meestersalami. Hier in de streek is het label van De Beauvoorder toch wel een heel vertrouwd merk. Moest ik mijn assortiment morgen aanpassen, dan ben ik er zeker van dat mensen zouden vragen waar de lekkere hammen naartoe zijn. En dat geldt ook voor de andere charcuterie. Zelf sta ik ook 100% achter de smaak van de gekookte hespen. Ik heb al van alles geprobeerd, maar voor mij komen de hammen van De Beauvoorder er altijd als beste uit.
Het vlees is weliswaar iets duurder dan vlees of charcuterie zonder label, maar dat beetje meer leggen mijn klanten maar al te graag. Ik heb nog een klein en ambachtelijk beenhouwerijtje, wie naar de prijs kijkt, zal je terugvinden in de grootwarenhuizen maar niet bij mij. Mijn klanten komen voor een goed stuk vers vlees en daaraan gekoppeld nemen ze altijd ook wat charcuterie en fijne vleeswaren mee. De klassiekers zoals de gewone salami en de barbecuehesp verkopen heel goed. Promoten is naar mijn gevoel niet echt nodig, wij werken ook al zo'n 60 jaar met De Beauvoorder dus mijn klanten kennen het vlees al goed genoeg. Mijn vader is daar destijds mee begonnen en die traditie houd ik absoluut in leven."

