Bereide gerechtenPremium

Maak van uw zaak een onmisbaar on-the-goverkooppunt

Hoe speelt u als slager in op de nieuwste trend van on-the-go?

croque

Ten gevolge van de haastige consument zijn on-the-goproducten vandaag de dag immens populair. Hij is vaker onderweg, waardoor gemak en efficiëntie een grote rol spelen. Veel slagers spelen in op deze trend door broodjes, soepen en dagschotels aan te bieden. Maar daar blijft het niet bij. Het gamma wordt steeds meer uitgebreid met vegetarische alternatieven, dranken en desserts, zodat de consument alle benodigdheden in één keer kan aankopen. Sommige slagers werken zelfs met een bestellings- en afhaalsysteem voor een vlottere bediening.

Waarom on-the-go?

De tendens van on-the-gosnacking zit in een stijgende lijn. Dit blijkt uit het Weber Shandwick-rapport van 2017. Mensen zijn steeds meer onderweg, waardoor de grenzen tussen het ontbijt, de lunch en het avondmaal geleidelijk aan vervagen. Er wordt sneller iets tussendoor gegeten of op weg naar het werk. Dit variabele eetpatroon is te wijten aan de flexibele uren van de huidige werkmens. Mensen werken niet meer strikt nine to five, maar kunnen kiezen wanneer ze beginnen en wanneer ze stoppen. Bovendien worden de drie grote maaltijden tegenwoordig onderverdeeld in vijf of zes kleinere porties. Vooral studenten laten zich verleiden door on-the-goproducten, maar ook de fulltime werkende consument maakt er gretig gebruik van. Zowel in de stad als in de dorpen slaan on-the-goproducten aan.

On-the-go bij de slagerij

Kortom, de consument is op zoek naar gemak en efficiëntie. On-the-goproducten beantwoorden perfect aan deze eisen. De koude of warme maaltijden worden ready-to-eat aangeboden zodat de consument ze gemakkelijk kan meenemen en onderweg kan opeten. In de slagerij ziet men vooral de belegde broodjes terugkeren. Het is een gemakkelijke en snelle lunch. De huisgemaakte vleessalade of verse salami geven een zekere meerwaarde aan uw broodje.

Wijk af van klassiekers

Wat betreft het brood kunt u variëren en afwijken van het traditionele stokbrood. Zorg ervoor dat er altijd een meergranenvariant aanwezig is. Ook met een vers bereide soep en wat sneetjes brood kan u zeker niet missen. Daarnaast hebben sommige slagers een pizza baguette, croque of worstenbroodje in de aanbieding voor de consument die graag eens zondigt. Meer en meer slagers presenteren ook bereide maaltijden om mee te nemen zoals een stoofpotje met vlees of vis. Tijdens de zomer komen daar de koude schotels en pastasalades bij kijken. Als slager is het vooral belangrijk om een voldoende gevarieerd gamma aan te bieden.

yoghurt

Milieubewuste verpakking

Broodjes kan men eenvoudigweg verpakken in een papieren zak. Wat de bereide maaltijden en de soep betreft, maakt u best gebruik van stevige kartonnen bordjes of bakjes met een dekseltje dat voldoende afsluit. Zorg ervoor dat de potjes in drie maten beschikbaar zijn zodat de consument kan kiezen tussen een kleine, middelgrote of grote portie. Zo bereikt u een breed doelpubliek en kunnen zowel de alleenstaande consumenten als de grote gezinnen hiervan gebruikmaken. Houd er rekening mee dat de consument de maaltijden in principe onderweg kan opeten. Voorzie daarom altijd bestek, liefst in hout, en servetten op de toonbank.

Gezond en vegetarisch

De gezondheidstrends banen stilaan hun weg naar de slagerij. De consument is actiever op zoek naar gezonde alternatieven. Daarom kunnen de verse dagsoepen en meergranenbroodjes telkens een groot publiek bekoren. Als slager is het belangrijk om niet enkel op vlees te focussen en ook vegetarische of veganistische gerechten in uw gamma te integreren, zoals groenteballetjes met falafel, slaatjes op basis van quinoa, en broodjes belegd met hummus en groentjes. Houd bovendien rekening met allergieën en intoleranties door gluten- en lactosevrije varianten aan te bieden.

Keuze troef

Daarnaast is het interessant om uw gamma uit te breiden en bovenop de bereide vleesmaaltijden ook groenten, fruit en kaasproducten te presenteren in een open toonbank. Zo heeft de consument alle ingrediënten voor een volwaardige maaltijd binnen handbereik. Vervolledig de koeltoog met gekoelde dranken, dessertjes en ontbijtproducten, zoals bijvoorbeeld een paar heerlijke donuts en als gezond alternatief een verse fruitsla in een potje. Wanneer de gehaaste consument alle benodigdheden in uw zaak kan verkrijgen, zal hij of zij sneller een tussenstop maken en de supermarkt links laten liggen.

Bereik nieuwe klanten

De meeste klanten schuiven niet graag aan in de rij. Daarom zijn er slagers die de mogelijkheid bieden om bestellingen op voorhand te plaatsen, en ze later die dag op te halen in de winkel of versautomaat. Op die manier kan de drukbezette consument een lange wachtrij vermijden. Hierdoor bereikt u als slager een nieuw soort klanten die voordien niet binnenkwamen wegens gebrek aan tijd. Bovendien creëert u ruimte en potentieel voor nieuwe klanten in de rij. Het is een trend die zeer succesvol blijkt te zijn en waarvan de omzet steeds meer groeit.

donutsballetjes

Unieke identiteit scoort

Als slager is het belangrijk om een eigen identiteit te creëren die zich onderscheidt van de grote massa. Daarom kan u vooral focussen op huisgemaakte bereidingen en zo min mogelijk producten inkopen. Zo hebt u een beter zicht op de ingrediënten en kunt u gemakkelijker inspelen op de vraag van de klanten. Ook al is dit zeer arbeidsintensief, de eigenheid van uw producten creëert alvast een meerwaarde. Wees bovendien origineel in uw creaties en vernieuw regelmatig uw aanbod.

kant-en-klaar

Aan de andere kant vergen kant-en-klare producten minder tijd en productiekosten. Diepvriesproducten hebben een langere houdbaarheidsdatum waardoor ze in grotere hoeveelheden kunnen worden aangekocht. Bijgevolg wordt er minder voedsel verspild. Als u opteert voor kant-en-klare producten, geef er dan een persoonlijke touch aan door af te werken met verse ingrediënten. Een pizza kunt u bijvoorbeeld beleggen met rucola of verse salami. 

Met dank aan Imperial Meat Products en Slagerij Henk

meat time

Slagerij Henk lanceert De Versbox

Het idee achter de Versbox

Slager Henk: “We ervaren dat mensen op zoek zijn naar gemak en niet graag aanschuiven in de rij. Vandaar dat we op zoek zijn gegaan naar een oplossing voor de verkoop van onze on-the-goproducten: De Versbox. De consument plaatst digitaal een bestelling om die één uur later op te halen in de afhaalfrigo. Aan de hand van een persoonlijke code kan men het juiste vak openen. Zo bespaart de klant veel tijd en kan hij of zij de bestelling ophalen wanneer het past. Bovendien wordt er ruimte gecreëerd voor nieuwe klanten. Het is een win-winsituatie voor iedereen.”

 Een groot succes

Slager Henk: “Aanvankelijk hadden we De Versbox ontwikkeld voor bij ons in de slagerij. Intussen verkopen we ook aan andere handelaars. In 2018 hadden we 2.542 bestellingen die werden afgehaald in De Versbox en in 2019 waren dat er al 3.940. En dat is een trend die we zien bij alle slagers met een Versbox: meer gebruikers, meer bestellingen en een groei van de omzet.”

Vegetarisch aanbod

Slager Henk: “Voor de klant is het belangrijk dat alles snel gaat en dat hij of zij uit een breed assortiment kan kiezen. Slagers mogen zeker de vegetarische alternatieven niet vergeten.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Tara Van Den Neste27 februari 2020

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine