Groenten en fruit bij slager voor onestopshopping
Als slagers groenten en fruit aanbieden, doen ze dat vooral als service naar hun klanten toe. Die vinden het fijn als ze ‘op één plaats’ alles voor de hoofdmaaltijd kunnen kopen. Dat de verkoop van groenten en fruit een ‘bijzaak’ blijft, blijkt uit de omzet. Die bedraagt gemiddeld zo’n 10%. Een slager die groenten verkoopt, doet er goed aan een (beperkt) aantal bereide schotels en soepen aan te bieden, want daarin kan hij de minder verse stukken verwerken.

Onestopshop
Ze zijn nog niet zo talrijk, maar hier en daar verkopen slagers ook groenten en fruit. Dat past volledig in het kader van het onestopshoppen: klanten bezoeken graag een zaak waar ze meteen ‘alles’ kunnen meenemen. We spraken enkele slagers die al heel wat jaren de ingrediënten voor de bijgerechten aanbieden: Slagerij Frank (Frank De Craene en Anja Van Durme) uit Oostakker, Delicatessen ’t Hoekske (Colin en zus Sylvie Maertens) uit Dudzele en Slagerij Sven & Patrick (zoon en vader Schrauwen) uit Kalmthout. Ze verkopen niet alleen groenten, maar meteen ook fruit, en dat een heel jaar door.
Extra service
Even voorstellen: Slagerij Frank opende zijn deuren in 2014 en verkocht meteen ook groenten en fruit. Delicatessen ’t Hoekske startte in 1999. Vooral als verlengde van de tweede winkel van Colin en echtgenote Sabine – Spar Express Dudzele – en als extra service, zetten zij groenten en fruit op de kaart. De slagerij in Kalmthout bestaat al van 1988. Het was toen zoon Sven de rangen vervoegde dat de stap gezet werd om ook groenten en fruit te verkopen. Patrick: “Het is een extra service voor onze klanten en groenten en fruit ogen mooi in de winkel.”
Alle soorten groenten mogelijk
Bereidingen en soepen
Slagerij Frank beperkt zich tot de klassiekers. Delicatessen ’t Hoekske verkoopt rauwe groenten, meteen ook goed voor de belegde broodjes die ze aanbieden, samen met groenten die ze zelf verwerken/bereiden: paprika, wortel, prei, champignons, wortelen, princessenboontjes, rode kool, spruiten enzovoort. Sven: “Onze leverancier is het Fruithuis in Hoogstraten. Ze hebben ook lekkere groentenmixen (spaghetti-, wok- en rauwkostmix) en verse fruitsla. En als het aardbeiseizoen van start gaat, kopen we rechtstreeks bij een boer in de buurt de lekkere Hoogstraatse aardbeitjes. Alles kan je per gewicht of per stuk verkrijgen. We letten er ook op dat we alles zo milieuvriendelijk mogelijk verpakken. Daarnaast bieden we bereide gerechten en soepen aan.”
Bulk en voorverpakt
Frank: “De meeste groenten en het meeste fruit verkopen we in bulk, per stuk of per kg. Wij bereiden zelf geen groenten om ze kant-en-klaar in de winkel te verkopen.” Colin: “Naast de bereide groenten bieden we zowel voorverpakte groenten aan als groenten in bulk. En vermits we per dag een aantal keer op en neer rijden naar onze Sparwinkel, kunnen we dezelfde dag nog aan speciale wensen van onze klanten voldoen.”
als groenten aan in bulk”
Vlees corebusiness
Het is logisch dat de oppervlakte voorbehouden voor groenten en fruit beperkter is bij de slager, want het vlees blijft de corebusiness. Bij slagerij Frank is de verhouding 10% groenten en fruit tegenover 90% vlees en charcuterie. Bij Delicatessen ’t Hoekske vertegenwoordigt het vlees in de ruimte toch ook nog 75%, ondanks de grote toog voor de groenten en het fruit. Bij Slagerij Sven & Patrick is het aandeel groenten/fruit 20% in oppervlakte.
Tijd voor presentatie
Het spreekt voor zich dat de meeste tijd gaat naar de vleesafdeling. Anja van Slagerij Frank: “Wij besteden amper 15 minuten per dag aan het stallen van de groenten en het fruit.” Bij Delicatessen ’t Hoekske ligt dat anders. Sylvie: “We halen de waar zelf bij de groothandel en gaan eerder eens te veel dan te weinig omdat we alles uiterst vers in onze winkel willen leggen. En verder kruipt veel tijd in de bereidingen.” Slagerij Sven & Patrick schat dat zo’n anderhalf uur per dag gaat naar groenten en fruit voor de bestellingen, de bereidingen en de presentatie.
Gratis bloemkool
Promotionele acties moeten niet gevoerd worden voor de groeten en het fruit. De mooie uitstalling op zich doet watertanden. De slagers geven ook geen groentenrecepten mee bijvoorbeeld. De klanten krijgen wel de uitleg bij de gerechten die door de slager zelf bereid werden. Patrick: “Het gebeurt wel dat we aan elke klant na een verlofperiode een gratis bloemkool of ananas meegeven, als dank omdat we ze weer zien.”
De mooie uitstalling op zich doet watertanden
Rotatie
10 à 15% van omzet
Het aandeel van groenten en fruit in de totale omzet bedraagt zo’n 10 à 15% voor de bevraagde slagers. Groenten en fruit worden duidelijk als bijartikels gezien. Maar de categorie krijgt wel de nodige aandacht opdat er niets verloren gaat. Als een stuk niet meer zo heel vers is of als het er niet er zo fris uitziet, wordt het verwerkt in een dagschotel of in een soep.
BBQ en eindejaar
Doorgaans is de rotatie van groenten en fruit het hele jaar door goed. Er zijn wel een aantal periodes waarin er meer vraag is naar groenten: in BBQ-tijden en met eindejaar. En – bij Delicatessen ’t Hoekske – is er een meerverkoop van rauwe groenten in de zomer voor de belegde broodjes, die dan meer afzet vinden (on-the-go). In de zomer trekt het fruit ook meer aan.
Klantenprofiel
Wie zijn de klanten die het bijzonder appreciëren dat een slager ook groenten en fruit verkoopt? Sven: “Mensen die het belangrijk vinden dat de koopwaar niet ‘door anderen werd aangeraakt’.” Onze informanten menen geen verschil te zien in de sociale klassen die al dan niet kiezen voor groenten en fruit in hun zaak. De meeste klanten beslissen in de winkel welk bijgerecht of welke groente ze meenemen (impulsaankoop), naargelang het vlees dat ze kopen. Sommigen hebben zelfs de groenten en fruit netjes op hun lijstje staan.
Tips voor de slager die groenten en fruit wil aanbieden:
1. Doe het gewoon. Klanten komen ervoor tot bij u en het maakt klanten trouw aan uw winkel.
2. Beperk (in het begin) je aanbod. Verkoop liever twee soorten tomaten in plaats van zes. Beter voor de rotatie.
3. Let er op dat elk stuk er zeer vers uitziet.
4. Verkoop ook (veel soorten) soepen. Dan kan je wat minder frisse groenten erin verwerken. Vergeet hierbij niet de kleine verpakkingen van 0,5 liter.
5. Besteed veel aandacht aan de presentatie. Niets zo mooi als een schap met al die verschillende kleurtjes.
6. Stal echte seizoensgroenten of –fruit op je toog. Klanten nemen die bij het afrekenen gretig mee.

