Technologie & menselijkheid combineren
in een échte buurtwinkel
Ten Huize Van Atelier N°11
In de Antwerpse Fruithoflaan onderging de voormalige supermarkt van het echtpaar Lambrecht een metamorfose tot een buurtwinkel met delicatessen. Met Atelier N°11 zet Karel Lambrecht in op beleving. Die winkelbeleving wil hij nu ook via franchise elders in Vlaanderen brengen. Voorzichtig beginnen rond Antwerpen, maar de ambitieuze ondernemer denkt aan 10 vestigingen over 5 jaar. Delicatesse sprak met de jonge dertiger.
Karel Lambrecht was op de Food Personality Awards 2024 - een organisatie van de verzamelde professionele foodmagazines van Professional Media Group - genomineerde bij 'Food Retailer Personality of the Year' en behaalde in die categorie een zilveren medaille.
Buurtsuper wordt betere buurtwinkel
Op de Fruithoflaan 11 was jarenlang een Louis Delhaize, uitgebaat door de ouders van Karel Lambrecht.
"Als zelfstandigen begonnen mijn ouders 35 jaar terug te werken met Delhaize. Toen ik ook in de zaak kwam 7 jaar geleden, wou ik toch meer mijn eigen ding doen. Vervolgens kreeg ik de kans om zelfstandig te worden en de zaak over te nemen. Het stond toen vast dat het concept zou veranderen. Ik volgde een opleiding handelsingenieur aan de Universiteit van Antwerpen en wou die kennis graag koppelen aan de ervaring in de winkel van mijn ouders."
Karel koos resoluut voor exclusief en lokaal. "Aan de prijspolitiek van Delhaize, waarbij de marges van de winkeliers steeds meer onder druk komen te staan, wou ik niet langer deelnemen. Zeker toen even verderop een grotere Delhaize opende, reden mensen liever even verderop voor een iets lagere prijs. Atelier N°11 zet daarom voornamelijk in op kwaliteitsvolle delicatessen, bij voorkeur van lokale handelaars."
Eigen selectie & focus
"Voor kwaliteit moet je iets meer betalen", weet Karel. "De klanten die echt iets uitzonderlijks willen, doen dat dan ook. Vergelijk het met sterrenrestaurants ... die zullen ook altijd een publiek hebben. Daarom selecteer ik alle producten zelf. Zo weet ik dat we echt kwaliteitsvolle producten aanbieden."
"Smaakvolle geluksmomenten die bijdragen tot het gemeenschapsgevoel"
Naast de productselectie ligt de focus van Atelier N°11 ook op service en het gemeenschapsgevoel. De beste uiting daarvan is het bestaan van de koffiebar bij de buurtwinkel. "Boodschappen combineren wonderwel met een kopje koffie drinken. Of mensen die iets nodig hebben uit de winkel komen eerst ontbijten... of aperitieven of lunchen. Zo proeven ze meteen ook ons assortiment want de koffiebar werkt met onze winkelproducten. Op die manier creëren we smaakvolle geluksmomenten die verder gaan dan wat een winkel normaliter biedt. Klanten geraken zo ook in gesprek met elkaar en onze medewerkers. Je kunt niet geloven hoeveel mensen nood hebben aan zo'n gesprekjes. Atelier N°11 is nog een échte buurtwinkel die bijdraagt tot het gemeenschapsgevoel."
De cijfers bewijzen trouwens dat die aanpak werkt, want de buurtwinkel groeit gemiddeld 12,5% per jaar.
Buurtwinkelconcept
Karel Lambrecht houdt ervan om met gepassioneerde mensen te werken. Naar zo'n personen is hij ook op zoek om toe te treden tot zijn buurtwinkelconcept. De ambitieuze, zelfstandige ondernemer mikt op zo'n 10 vestigingen binnen de 5 jaar.
Familiale sfeer
"Belangrijk daarbij is de juiste ambiance in de winkel. Ik wil ook zeker zijn van de kwaliteit, maar het contract is zeker een goede deal voor beide partijen. Franchisenemers krijgen een concept met een werking die op punt staat, werkende winstmarges, aandacht voor work/life balance... Belangrijk is ook dat de organisatie een hechte groep wordt, die elkaar steunt en voor elkaar invalt. Ondernemen doe je samen, zeker als jongere ondernemers."
"Ons concept steunt op een huiselijke, familiale winkelsfeer. Dat werkt ook buiten Berchem, maar je moet natuurlijk ook wel de buurt in beschouwing nemen. Hier kennen we een goede mix van vijftigplussers en jonge gezinnen die vrij koopkrachtig zijn."
"Goede producten moeten er ook goed uitzien"
Presentatie is belangrijk
Een speciaal buurtwinkelconcept vergt ook een bijzondere aanpak van de winkelpresentatie. "Hier kozen wij voor een aankleding met cederhout voor een ambachtelijk, authentiek gevoel. Daarnaast zijn wij ook van mening dat goede producten er ook goed moeten uitzien. Voor een aantal producten kozen wij daarom ook voor een eigen verpakking. Die herkenbare stijl geldt dan eigenlijk als een kwaliteitslabel. Men keert terug voor goede producten, dus dat versterkt enkel de werking van het concept."
Interne opleiding & procedures
Voor de franchisenemers voorziet Karel een conceptboek én de nodige interne opleiding. "De eerste verkennende gesprekken zijn gestart, maar we houden het voorlopig dicht bij Antwerpen. De start moet goed zijn en daarom kiezen we voor bereikbare en beheersbare locaties. Op termijn kan er dan misschien ook verder gekeken worden. Het draaiboek voor het concept bestaat uit een online platform, dat de conceptvisie toelicht en toelaat om verschillende medewerkers op te leiden. Wanneer je de vastgelegde, geoptimaliseerde procedures volgt, loopt alles goed."
"Innovaties laten net toe om meer menselijke interactie te hebben"
Aandacht voor technologie
Het online opleidingsplatform voor het buurtwinkelconcept wijst er al op dat Karel Lambrecht zijn hand niet omdraait voor wat technologische innovatie.
"Het is niet omdat wij kiezen voor een menselijke aanpak van de buurtwinkel, dat technologie daarom bij voorbaat uitgesloten is", vertelt de winkeleigenaar. "Innovaties laten net toe om meer menselijke interactie te hebben. Een voorbeeld daarvan is de huidige online chatbot op basis van artificiële intelligentie. De bot, die nog steeds bijleert, beantwoordt de meest voorkomende vragen van klanten. Voordien moesten wij hun mail of chats beantwoorden. Nu kunnen we die tijd spenderen met onze klanten in de winkel. We plannen om binnenkort ook een voicebot in te schakelen voor dergelijke telefonische vragen. De combinatie van technologie en menselijkheid is dus best heel goed mogelijk."


