Plantaardige voedingsproductenPremium

Jonge Consument wil meer veggie eten

kwart van jongeren tot 34 eet regelmatig vegetarisch

eva vzw

Vzw EVA staat foodprofessionals al ruim tien jaar bij met raad en daad. EVA heeft net een nieuwe gids uit: ‘Veggie for chefs’. Dat is de perfecte leidraad voor de chef om zijn kennis op het vlak van onder meer recepten uit te breiden. EVA geeft ook workshops aan de grootkeukens, helemaal afgestemd op hun noden. We spraken met Maureen Vande Capelle. Ze benadrukt dat het belangrijk is dat de chef zich richt op de grote groep van klanten die openstaan voor veggie (en dat zijn er heel wat), dat hij vooral heel lekkere gerechten aanbiedt en dat hij er de juiste naam voor bedenkt. “Het komt erop aan de klant goesting te doen krijgen.”

EVA’s knowhow

EVA maakt het plantaardig

Heel wat grootkeukens en cateringbedrijven hebben de laatste tien jaar fors ingezet op vegetarische maaltijden. Daar zit zeker ‘Donderdag Veggiedag’ voor iets tussen. Dat initiatief werd door EVA gelanceerd en opgepikt door een groot deel van de bevolking. Vzw EVA – die ruim twinig jaar bestaat – bracht intussen aan heel wat foodprofessionals een pak kennis bij en was hun raadgever met praktische tips en tricks. EVA zet zich in voor een maximale productie en consumptie van plantaardige voeding.

Vegetarisch of veganistisch?

Vooraleer we verdergaan: even een begripsverwarring uit de wereld helpen. Vegetarisch betekent: een maaltijd die geen producten bevat waarvoor dieren geslacht/gedood zijn. Niets van vlees of vis dus. En dus ook geen ‘klein beetje ansjovis’ in een worcestersaus bijvoorbeeld. Veggie is een afkorting voor ‘vegetarisch’ en betekent dus precies hetzelfde. Veganistisch of vegan, dat is iets anders. In zo’n maaltijden zitten geen zuivelproducten (melk, kaas ..), geen eieren of andere voedingsmiddelen van dieren afkomstig (dus bijvoorbeeld ook honing niet).

“Als de chef een aantal vooroordelen wegwerkt en een lekker gerecht aanbiedt, kan het niet misgaan. De meesten onder ons zeggen echt wel dat ze al eens zonder vis of vlees kunnen”  - Maureen Vande Capelle

Dierenwelzijn, milieu, gezondheid

Veel jongeren onder 34

Dat vegetarisch eten een trend is die in een snelle lift zitten, daarvan moeten we u wellicht niet overtuigen. Maureen Vande Cappelle van EVA: “Uit onderzoek van iVOX dit jaar – in opdracht van EVA – leren we dat vooral jongeren tot 34 jaar verder evolueren naar meer veggie. Een kwart van hen eet regelmatig vegetarisch. Omdat ze dieren en het milieu willen ontzien en uit gezondheidsoverwegingen. Bij 55-plussers speelt dierenwelzijn en het milieu een kleinere rol. Zij eten veggie vooral voor hun gezondheid.”

Brussel zwicht massaal

Toch wel heel opvallend zijn de cijfers voor Brussel. 33% van de Brusselaars eet regelmatig vegetarisch. 6% noemt zich vegetariër, 6% veganist en 19% flexitariër. Nog maar 57% van de Brusselaars zegt bijna elke dag vlees en vis te eten.

VeggieChallenge voor grootkeukens

Als grootkeuken kunt u van die trend alleen maar profiteren, want de jongeren van vandaag zijn morgen uw klanten. En zelfs in álle leeftijdsgroepen is de interesse voor veggie groot. Maureen: “27% van de Belgen zijn geïnteresseerd in een veggiecoachingprogramma. In maart hebben we samen met ProVeg de VeggieChallenge gelanceerd. Je kon toen inschrijven en aanduiden of je enkele vlees- en visvrije dagen zou inlassen die maand dan wel of je dertig dagen plantaardig zou gaan eten. Het bleek een schot in de roos. In 2021 lanceren we dat programma via grootkeukens, eerst in bedrijven. Dan kunnen teams, afdelingen of verdiepingen het tegen elkaar opnemen.”

EVA schreef een gids die gratis ter beschikking is via www.evavzw.be/publicaties

eva vzweva vzw

Heel veel variatie

Vooroordelen wegwerken

Waar moet een professional aandacht aan besteden als hij meer vegetarische gerechten op het menu wil zetten, of als hij een slechte ervaring had met een veggiemaaltijd? Maureen: “Als hij een aantal vooroordelen wegwerkt en een lekker gerecht aanbiedt, kan het niet misgaan. De meesten onder ons zeggen echt wel dat ze al eens zonder vis of vlees kunnen. De senioren zijn het meest terughoudend.”

Misvattingen

De meeste misvattingen zijn volgens EVA: de grootkeuken/cateraar is bang dat voor het veggiegerecht toch niet zal gekozen worden (fout, gezien de doorsnee-Belg er open voor staat), hoge foodcost (fout, want een veggiegerecht is nogal eens goedkoper) en dat er geen variatie is in het aanbod (fout, er bestaat heus wat meer dan een ‘veggieburger’).

Goesting doen krijgen

Als het maar lekker is

Wat moet een keuken doen om blijvend succes te hebben met zijn veggie-gerechten? Maureen is categoriek: “Het veggiegerecht moet altijd weer vooral heel erg lekker zijn. Als de chef twijfelt of hij vindt het zelf niet lekker: niet doen. Hij moet goesting doen krijgen, werken op verleiding, zonder te forceren. En dat kan alleen maar als de smaak top is.”

Meer dan een burger

Verder is het belangrijk dat de klanten ondervinden dat er heel veel soorten vegetarische gerechten zijn. De tijd dat alleen quorn als vleesvervangend voedingsmiddel bestond, is voorbij. Of dat het vlees of de vis gewoon vervangen werd door een veggieburger. “Hou het aanbod dus aantrekkelijk”, adviseert Maureen. “Er bestaan tegenwoordig een heel pak verschillende en kwalitatieve producten om een smakelijke veggiemaaltijd mee te bereiden. En dat komt goed uit want keukens gaan steeds meer op zoek naar nieuwe gerechten.”

eva vzw

EVA helpt grootkeukens

Gids ‘Veggie voor chefs’

EVA schreef een gids die gratis ter beschikking is via de website. Daar vinden chefs het antwoord op een heel pak vragen als: hoe zit dat met de foodcost, hoe communiceer ik over een veggiegerecht op het menu (zie voor een eerste antwoord al bij ‘Tips’ in het kaderstuk), moet ik mijn manier van koken aanpassen, hoe krijg ik smaak in mijn veggiegerecht, enzovoort. Daarnaast nog marktinformatie, kooktips en recepten.

Laat u inspireren met tal van heerlijke recepten

Workshop op maat

De chefs van EVA begeleiden grootkeukens tijdens een workshop. Ze houden hierbij goed rekening met de productiesystemen van de keuken en met de ‘voorgeschiedenis’. De keuken mag zich dus echt aan een workshop op maat verwachten. Verder biedt EVA nog andere soorten begeleiding aan. Bijvoorbeeld als u wil meedoen met ‘Donderdag Veggiedag’, vraagt u een kwaliteitslabel aan EVA. Want ‘Donderdag Veggiedag’ is een door EVA beschermd kwaliteitslabel. Dat krijgt u als u een bepaald aantal recepten in uw portfolio heeft. EVA helpt u daarbij.

Rooskleurige toekomst

In volle coronatijden besteedt de consument meer dan ooit aandacht aan gezonde voeding, onder meer nu blijkt dat COVID zeker een risico is voor mensen met bijvoorbeeld overgewicht. Maar veel bedrijfs- en andere grootkeukens draaien op een laag toerental.

Maureen: “Het is belangrijk dat de keukens een (beperkter) veggiemenu blijven aanbieden. In supermarkten zien we nu een toenemende interesse voor gezonde gerechten. Die trend zet zich door in de keukens. Voor veggie ligt daar een mooie toekomst.

Zodra de keukens weer op volle toeren kunnen draaien, zullen de Belgen echt helemaal openstaan voor veggie, vermits nog maar 72% van hen bijna elke dag vlees of vis eet. EVA helpt de cateraars/grootkeukens graag verder in hun zoektocht naar de juiste aanpak.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Charlotte De Noose7 december 2020
Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine