
28/11/2025
Het onlangs gepubliceerde onderzoek FutureFit Foodservice (AP Hogeschool, 2025) werpt een helder licht op wat horeca-, catering- en conveniencebedrijven vandaag al doen, waar de grootste impact zit en welke concrete stappen ondernemers kunnen zetten.

27/11/2025

17/11/2025

6/11/2025
Het Pentawards Festival keert terug naar Paris Packaging Week 2026 en bevestigt Parijs als de wereldhoofdstad van verpakkingsontwerp. Het evenement, met als thema Fuelled by Ideas, brengt designleiders, merken en innovatie-experts samen voor conferenties, optredens en creatief netwerken. Meer dan 100 bekroonde ontwerpen van 2025 illustreren belangrijke trends zoals artificiële intelligentie, duurzaamheid, toegankelijkheid en inclusiviteit. Het evenement is geïntegreerd in de Paris Packaging Week met een Design Hub met bekende bureaus en sprekers zoals Jo Smith, Tina Touli en Jennifer Clements.

5/11/2025
Op 9 december serveert het Eiwitfestival 3.0 in BluePoint Antwerpen een dag vol inspiratie, smaak en ontmoeting. Ook grootkeukens schuiven mee aan tafel.

4/11/2025
Het gebruik van supplementen in België neemt toe, waarbij 54% ze gebruikt voor algemene gezondheidsdoeleinden en 41% op advies van een arts. Vrouwen volgen vaker professioneel advies dan mannen, met 45% tegenover 37%. Vloeibare supplementen worden steeds populairder, met 59% van de consumenten die ze verkiezen vanwege het gemak. Tetra Pak's Anna Larsson ziet hier kansen voor merken om te focussen op handige verpakkingen en natuurlijke ingrediënten. 7 op de 10 consumenten geven de voorkeur aan natuurlijke, geleidelijke resultaten en zijn bereid hiervoor meer te betalen. Het Tetra Pak FSN Research werd uitgevoerd door Ipsos in juli 2025 bij 25.547 consumenten in 17 landen.

27/8/2025
Voeding in de zorgsector is veel meer dan een bijzaak: het is een cruciaal onderdeel van herstel en welzijn. In tijden van vergrijzing, stijgende zorgbehoeften en steeds complexere dieetvragen volstaat de klassieke orale bijvoeding vaak niet.

19/8/2025
Door druk op visvoorraden en groeiende zorgen over duurzaamheid en gezondheid winnen plantaardige visalternatieven aan belang. ProVeg International onderzocht 100 producten in 11 landen en biedt verrassende inzichten voor wie inzet op innovatie en ambacht.

31/7/2025
Tetra Pak behoort tot de top 1% van bedrijven wereldwijd op het gebied van duurzaamheid en ontving de prestigieuze platina-medaille van EcoVadis. Met een score van 84/100 laat Tetra Pak een sterke vooruitgang zien, vooral op het gebied van milieu, arbeid en mensenrechten, ethiek en duurzame inkoop. Het bedrijf streeft ernaar om voedsel veilig en beschikbaar te maken en richt zich op vijf prioriteiten: voedselsystemen, klimaat, natuur, circulariteit en sociale duurzaamheid. Tetra Pak heeft een Sustainability Excellence-team opgericht en duurzaamheid volledig geïntegreerd in de dagelijkse bedrijfsvoering, waarbij nauw wordt samengewerkt met klanten, leveranciers en andere partners.

15/7/2025
Het nieuwe Food Technology Development Centre van Tetra Pak in Karlshamn, Zweden, is opgezet om producenten van voedingsmiddelen op basis van biomassa- en precisiefermentatie te helpen bij het ontwikkelen van hun processen, optimaliseren van apparatuur en beperken van financiële risico's. Het centrum, ondersteund door specialisten, helpt producenten om de overgang te maken van prototype naar grootschalige productie. Het centrum staat open voor starters en gevestigde bedrijven die nieuwe marktsegmenten willen verkennen en helpt hen om de uitdagingen van industriële schaal aan te gaan.

13/6/2025
De vraag naar plantaardige gerechten stijgt jaar na jaar, ook in catering, grootkeukens en bedrijfsrestaurants. Hoe speel je daar als food professional concreet op in, zonder je hele keuken te herzien? Op vraag van GAIA deelt culinair expert Stefaan Daeninck zijn visie en tips.

4/6/2025
De campagne 'Een handje zomer' richt zich op jonge volwassenen en promoot het consumeren van aardbeien, blauwe bessen, bramen en frambozen. Met een mix van online en offline communicatie, zoals TikTok en promotiemateriaal bij telers, wordt het zomergevoel verspreid in België, Nederland en delen van Duitsland. De focus ligt op geluksmomenten met fruit, dat lokaal geteeld en duurzaam geproduceerd wordt. Ondanks de groei van de zachtfruitproductie in België blijft de consumptie onder jongvolwassenen achter, daarom speelt de campagne in op hun waarden van versheid, gezondheid en gemak.

28/4/2025
De salad bar is al lang geen bijzaak meer. Vandaag is het een uitgelezen kans om kleur, smaak en gezondheid te combineren in één aantrekkelijke presentatie. Maar hoe maak je er een échte publiektrekker van? Peter De Wandel (Ardo) geeft nuttige tips.

28/4/2025
Groenten hebben een eindeloos potentieel om te verrassen en te overtuigen, als je ze doordacht en creatief gebruikt”, zegt Steve Passchyn, Culinary Manager FoodService bij Bonduelle

28/4/2025
Plantaardige gerechten worden steeds populairder. Toch blijft de vraag: hoe breng je als chef of cateraar deze gerechten succesvol op de kaart? Paul Florizoone van Greenway Foods deelde zijn beste tips en adviezen.

13/1/2025
Fabrikanten en leveranciers van warme snackproducten spelen in op de opmars van plantaardige voeding met een assortiment van smakelijke en verrassende veggie en vegan alternatieven.
7/1/2025
De geliefde klassiekers in ijssmaken zullen niet gauw van de troon worden gestoten, maar door te experimenteren met uitgekiende smaakcombinaties en in te spelen op de huidige tendensen kunt u u onderscheiden van de concurrentie.

2/12/2024
Marijke Van Ranst van BioForum vzw deelt haar inzichten na een inspirerend bezoek aan de Dordogne, waar schoolkeukens werken met 100% biologische en 70% lokaal geproduceerde ingrediënten. Wat kunnen grootkeukens hiervan leren?

26/9/2024
BE4LIFE, een onderzoekscentrum van de Universiteit Gent voerde in samenwerking met Carrefour België een studie uit om te onderzoeken of het plaatsen van plantaardige eiwitproducten naast maaltijdkits zou kunnen leiden tot een toename in de verkoop.

14/12/2023
Door de stijgende vraag naar veggie en vegan doen universiteiten en hogescholen veel inspanningen om het aanbod in hun studentenrestaurants uit te breiden. Een analyse.