Bereide gerechten

"Zorginstellingen willen steeds meer ontzorging bij catering"

Laurens Theys, co-CEO Fribona: “Convenience is geen gemakzucht maar structurele oplossing”

Laurens en Thomas Feys Fribona
 Laurens Theys (links) heeft samen met zijn broer Thomas (rechts) als derde generatie de dagelijkse leiding in handen

Met minder keukenpersoneel, strengere regelgeving en een stijgende vraag naar variatie staan keukens van zorginstellingen onder erg zware druk. Voedingsbedrijven die zich richten op deze sector, zoals Fribona uit Oostkamp, spelen hierop in door deze instellingen zoveel mogelijk te ontzorgen bij hun catering. “Convenience is geen luxe meer, het is een noodzaak”, zegt co-CEO Fribona Laurens Theys. “Het is zaak een breed aanbod van kant-en-klare componenten te leveren om zo de keukenproductie te versnellen en te vereenvoudigen.”

Met zo’n 70 à 80 procent van de totale omzet is de sector van de zorginstellingen bijzonder belangrijk voor het diepvriesvoedingsbedrijf Fribona uit Oostkamp. Laurens Theys, die samen met zijn broer Thomas als derde generatie de dagelijkse leiding in handen heeft, is dan ook een ideale gesprekspartner om meer inzicht te verschaffen in relevante markttrends en maatschappelijke uitdagingen met betrekking tot de zorgcatering.

Opvallende evoluties

Welke evoluties ziet u vandaag in de markt van zorgcatering?

"Het is duidelijk dat de zorginstellingen onder erg zware druk staan. Er is minder keukenpersoneel, de regelgeving wordt steeds strenger en er is een toenemende vraag naar variatie. Die context maakt dat er meer dan ooit wordt gezocht naar efficiëntie en betrouwbare partners die keukens kunnen ontzorgen. Convenience is geen luxe meer, het is een noodzaak geworden."

"Sowieso stijgen de verwachtingen op alle vlakken: kwaliteit, variatie, nutritionele waarde, hygiëne en snelheid van service. Instellingen hebben producten nodig die eenvoudig te bereiden zijn, die altijd slagen én die beantwoorden aan de diverse noden in een keuken."

In hoeverre speelt gezondheid, duurzaamheid of lokale sourcing een grotere rol?

"Er is zeker meer aandacht voor die thema’s, en terecht. Wij houden daar maximaal rekening mee binnen het kader van diepvriesproductie: door efficiënte ketens, minder voedselverlies en het gebruik van kwalitatieve ingrediënten die lang houdbaar blijven zonder toevoegingen. Net door het volledig inzetten op diepvries moeten er geen additieven gebruikt worden."

Wordt de rol van convenience en portieverpakking belangrijker in de zorgcatering?

"Absoluut. Voorgegaarde vleesproducten en kant-en-klare maaltijdcomponenten, zoals wij ze ook aanbieden, zijn ontworpen voor die noden. Ze besparen tijd, minimaliseren fouten in de keuken en garanderen een constante kwaliteit. Zelf zijn wij geen voorstander van individuele portieverpakkingen wegens het hoge aandeel verpakkingsmateriaal en dus afval. Losgevroren voorgebakken vleesporties vormen een beter alternatief. De keukens verwerken de porties die ze nodig hebben en de rest blijft mooi bewaard in de diepvriezer. Het verpakkingsmateriaal is beperkt en er is geen voedselverlies door korte houdbaarheid."

"Daarnaast kan een keuken, zonder zichzelf veel extra werkdruk op te leggen, haar aanbod eenvoudig uitbreiden door het gebruik van convenienceproducten. In de supermarkten zien we de keuzemogelijkheid jaar na jaar groeien, maar ook patiënten of bewoners verwachten een bredere menukeuze dan één enkele dagschotel. Daardoor grijpen steeds meer keukens naar deze convenience-bereidingen."

Kalfsborst sneetjes Fribona
"Losgevroren voorgebakken vleesporties stellen de keukens in staat om de porties die ze nodig hebben te verwerken en de rest blijft mooi bewaard in de diepvriezer"
Gevulde kalfsburger Fribona
2/2

Uitdagingen in de sector

Wat zijn volgens u de de grootste uitdagingen voor leveranciers aan zorginstellingen?

"Het is een evenwichtsoefening: hoge kwaliteit leveren, conform alle normen, binnen scherpe budgetten én in een complexe context. Zorginstellingen hebben nood aan leveranciers die begrijpen waar hun keuken mee worstelt. Ze willen voeding die rendeert in de realiteit van vandaag: snel, veilig en gevarieerd inzetbaar."

Hoe beïnvloedt de krapte op de arbeidsmarkt de keuzes van instellingen qua voeding en distributie?

"Heel sterk. Veel instellingen hebben niet meer de mankracht of de tijd om alles zelf te bereiden. Het is moeilijk om aan geschoold personeel te geraken, en aan mensen die in het weekend willen werken. Ze zoeken naar betrouwbare partners die snel en foutloos inzetbaar zijn, en daar spelen wij als diepvriespartner op in met onze diepvriesproducten."

"De lat ligt overigens steeds hoger qua hygiëne, allergenenbeheer en traceerbaarheid. Als leverancier investeren we in processen en tools om aan die normen te voldoen, zonder het keukenteam extra te belasten."

Fribona broers in actie
"Een goed gekozen convenienceproduct kan op lange termijn net goedkoper én efficiënter zijn dan iets wat je zelf moet klaarmaken"

Innovatie en aanpassing productaanbod

Hoe speelt Fribona in op de toenemende behoefte aan gebruiksklare of makkelijk te portioneren producten?

"Onze focus ligt net daar. We leveren een breed aanbod aan kant-en-klare componenten – van gegaarde varkensgebraden tot volledige eenpansgerechten – die de keukenproductie versnellen en vereenvoudigen. We denken dus mee in functie van de workflow op de werkvloer."

"We breiden ons aanbod gestaag uit met producten die bijvoorbeeld plantaardig zijn, maar altijd met oog voor haalbaarheid en smaak. Wat betreft allergenen ervaren wij een trendbreuk, na jaren van wat ik allergenen-hypes durf noemen. Keukens moesten soms tientallen afgeleiden op de dagmenu kunnen voorzien, wat een enorme druk op de werking creëerde. Nu zien we de ratio opnieuw de bovenhand nemen en worden menu’s opnieuw wat vereenvoudigd. Het is een evolutie die we toejuichen."

"De technologie helpt ons ook wel om zorginstellingen beter te bedienen. Van online bestelsystemen met duidelijke productspecificaties tot traceerbaarheid en temperatuurcontrole bij levering. Het maakt de samenwerking efficiënter en transparanter."

Eenpansgerecht Fribona kalf
"We leveren een breed aanbod aan kant-en-klare componenten – van gegaarde varkensgebraden tot volledige eenpansgerechten"
Lasagne Fribona
Eindejaarsrollade Fribona
3/3

Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid

Wat betekent duurzaamheid concreet in de context van zorgcatering, en hoe vertaalt zich dat in jullie aanbod?

"Voor ons betekent duurzaamheid vooral efficiëntie: door met diepvries te werken, beperken we voedselverspilling tot een minimum, en dankzij een doordachte logistiek kunnen we ecologische en economische impact beperken."

"De traceerbaarheid van onze producten is overigens ook heel belangrijk. Elke batch moet perfect te traceren zijn, zeker gezien de kwetsbare doelgroep in zorgcatering. Wij bieden volledige transparantie via digitale fiches en lotbeheer, zodat onze klanten met een gerust hart kunnen werken."

Zijn er samenwerkingen met lokale producenten of initiatieven rond voedselverspilling?

"Ja, we werken met lokale en Belgische partners waar mogelijk. Daarnaast hanteren we ook een ‘zero loss’ filosofie in onze eigen keten. Wat overblijft, herbestemmen we slim of werken we weg via sociale circuits."

Welke structurele veranderingen verwacht u in het zorgcateringlandschap tegen 2030?

"De centrale keuken zal meer en meer een assemblagekeuken worden. Dat betekent dus minder snijden en koken en meer regenereren en combineren. Dat vraagt aangepaste producten én partners die het hele plaatje begrijpen. Als Fribona willen wij de partner zijn waarop je kunt bouwen: die zorg voor constante kwaliteit, flexibiliteit en eenvoud in de keuken. Hiermee willen we ons steentje bijdragen om de zorg werkbaar te houden."

Tot slot, wat zou u beleidsmakers of aankopers binnen zorginstellingen aanraden als ze hun aanbod willen moderniseren?

"Kijk niet alleen naar de prijs per kilo, maar naar de totale kost en het rendement in de keuken. Een goed gekozen convenienceproduct kan op lange termijn net goedkoper én efficiënter zijn dan iets wat je zelf moet klaarmaken."

FRIBONA IN EEN NOTENDOP

65 jaar diepvriesexpertise
Fribona viert dit jaar haar 65e verjaardag. Sinds 1960 is het familiebedrijf uitgegroeid tot een vaste waarde in de Belgische voedingssector. Al drie generaties trekken ze vol dezelfde kaart: Fribona is het warmste diepvriesbedrijf.

Focus die het verschil maakt
Door voluit voor de niche diepvries te kiezen, zijn ze van grotere meerwaarde voor hun klanten. Ze combineren constante kwaliteit met een uitzonderlijke servicegraad, en bieden oplossingen die perfect aansluiten bij de hedendaagse uitdagingen van de grootkeuken.

Dubbele rol, dubbele kracht
Als groothandel bieden ze een totaalassortiment diepvriesproducten waarmee ze keukens van groenten over vis tot dessert ontzorgen. Als producent focussen ze uitsluitend op convenience-oplossingen: voorgegaard vlees en kant-en-klare bereidingen, in de grootkeukenmarkt gekend onder het merk ReadyChef
 
Partner voor maatwerk
Naast hun eigen merk creëren ze sinds enkele jaren steeds vaker producten op maat van de receptuur van grotere klanten zoals cateraars, retail en industrie. Want ook in die markten scheert de trend naar convenience steeds hogere toppen.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Piet De Ville27 augustus 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine