
15/10/2025
Pizza en lasagne gaan door recente lanceringen verder op een nieuw elan. Pasta is favoriet bij de Belgen, de bijhorende sauzen maken hen het leven makkelijk.
27/8/2025
“Convenience is geen luxe meer, het is een noodzaak”, zegt bestuurder bij Fribona Laurens Theys. “Het is zaak een breed aanbod van kant-en-klare componenten te leveren om zo de keukenproductie te versnellen en te vereenvoudigen.”

30/8/2023
Met de leeftijd kunnen ouderen bepaalde aandoeningen krijgen die hen kunnen belemmeren om voldoende te eten. Fingerfood kan deze personen helpen om het eten zelf weer in handen te nemen.

29/8/2023
Het bedrijf Fribona in Oostkamp, sinds 1960 gespecialiseerd in diepvriesproducten, staat klaar om ook de komende decennia diepvriesvoeding aan te leveren aan grootkeukens in zowel de publieke als private sector. Met de intrede van Laurens en Thomas Theys neemt de derde generatie stilaan het roer in handen.

12/4/2023
Drukke agenda’s en veranderende eetgewoonten doen de vraag naar convenienceproducten stijgen. Klanten willen snel en zonder moeite een smakelijke maaltijd, van snelle hap tot sharing dish. Hoe spelen retailers hierop in?

15/2/2023
In de diepvriesvakken van de supermarkt vinden consumenten alle vereiste ingrediënten voor een lekkere maaltijd. Toch biedt deze rayon nog veel mogelijkheden om extra te renderen.

9/11/2022
Dossier Mediterraanse Gerechten

15/3/2022
Om te onderzoeken welke toekomst weggelegd is voor bereide maaltijden, konden we met onze vragen niet beter terecht dan bij Anneleen Vandewynckel, secretaris-generaal van Brema, de sectorfederatie van bereide maaltijden in België.

10/8/2021
Tekenden we tijdens de covidcrisis ongekende groeicijfers op in de verkoop in FMCG-producten, dan zien we vanaf het voorjaar 2021 een serieuze terugslag. Tijd voor een gesprek met Tom Penninckx, analytical lead Belgium bij Nielsen, voor meer duiding.

27/2/2020
De kritische consument is bewuster bezig met de ingrediënten en de oorsprong van de producten. De reeds gezonde mediterraanse keuken wordt steeds meer aangevuld met vegetarische, allergenenvrije en biologische varianten. Daarnaast speelt duurzaamheid vandaag de dag een grote rol. Aan de andere kant staat ook convenience centraal in onze haastige maatschappij.

27/2/2020
De rijstgerechten winnen steeds meer aan populariteit. Vooral de ronde rijst valt in de smaak. In het zuiden van het land wordt er meestal gekozen voor risotto, terwijl men in het noorden eerder voor paella opteert. Er is een duidelijke groei merkbaar in de ronde rijst, voornamelijk risotto. Aangezien de consument van variatie houdt, werd er onlangs een parelcouscous gelanceerd. Er bestaan ook gezonde varianten.

26/2/2020
Aangezien de consument veel bewuster koopt, is een duidelijke verpakking met gezondheidslabels belangrijk. Bovendien trekken de mediterraanse producten sneller aan wanneer ze worden gecombineerd in de rekken dan wanneer ze per categorie worden onderverdeeld tussen de andere producten in de winkel.

15/11/2019
De Belgische foodservicemarkt evolueert sterk. Dat is duidelijk op te merken uit de studie van Food In Mind die het gebruik van convenienceproducten in foodservice onderzocht heeft. Bij een bevraging bij 120 operators blijkt dat 1 op de 2 keukens al volop kant-en-klare maaltijdcomponenten inzet. De belangrijkste reden om te kiezen voor convenience is de garantie op een constante kwaliteit, al speelt de personeelskwestie – vooral in de zorgsector – ook een doorslaggevende rol.

9/11/2018
De opmars van Aziatische voeding gaat verder. Steeds meer Belgen zijn op zoek naar gemakkelijk klaar te maken, exotische en natuurlijke producten met net dat ietsje meer. Ook de retailsector heeft de vraag van de consument goed begrepen en zorgt voor een gevarieerd aanbod aan premiumproducten in een gebruiksvriendelijke verpakking. Naast het toenemende succes van de wok dringt de Aziatische voeding ook steeds meer door in het hele barbecuegebeuren en scoren kokosmelkproducten van langsom beter.