Wild & gevogeltePremium

GELABELD GEVOGELTE ZIT IN DE LIFT

De herkomst van vlees wordt steeds belangrijker

Het aandeel van gevogelte (met kip als koploper) groeit sterk: de aankopen van kip en kippenvlees stegen vorig jaar met ruim 4%. De consument koopt vlees in de eerste plaats op basis van zijn zintuiglijke waarneming. Het vlees moet een mooie rode kleur hebben met zo weinig mogelijk vet of pezen. Daarnaast worden de herkomst, de mate van het dierenwelzijn en kwaliteitslabels steeds meer in overweging genomen. 54% van de Belgen verklaart dat de herkomst een zekere invloed heeft op hun aankoop. Enkele slagers aan het woord.

bas derksen

Kemper kip

Slagerij De Groene Weg in Nijmegen

Bas Derksen: “Wij kiezen voor biologische Kemper Kip omwille van de kwaliteit, smaak en de manier waarop de kippen worden gehouden. Het is gewoon superlekkere kip met een mooie structuur die niet krimpt na bereiding. De verkoop van de Kemper Kip is erg goed, vooral de kipfilet en kipdijfilet worden veel verkocht. Maar wij kunnen de hele kippen goed verwaarden van a tot z. De piek van de verkoop is uiteraard rond kerst. Dan worden veel kippen op zijn geheel en uiteraard kalkoenen gevraagd. De prijs van de Kemper kip is hoger dan van de gangbare kip, maar het is zijn meerprijs waard. Als je kijkt wat er moet gebeuren om een goed smaakvol stuk kip op je bord te krijgen, dan kun je niet praten over duur, maar over dat het de meerprijs waard is. Wij maken geen promotie, maar vertellen het verhaal van de Kemper Kip rechtstreeks aan de klant in de winkel.”

benny stessensPoulet pur

Keurslager Stessens in Geel

Benny Stessens: “Het is altijd mijn bedoeling geweest om aan onze klanten de beste kwaliteit aan te bieden. Wat betreft de kip werken wij al heel lang met Poulet Pur. Je ziet onmiddellijk aan het uiterlijk van de kipfilet dat deze veel vaster is dan de reguliere kipfilet. Wat betreft smaak moet je er niet aan twijfelen, dit smaakt naar echte kip! Echt promoten doen we het kippenvlees niet, maar daar ga ik in de nabije toekomst wel aan werken, samen met Bestkip. Het populairste deel van de kip is natuurlijk de kipfilet. Ook al onze kipgehaktbereidingen die we zelf maken zijn gebaseerd op de Poulet Pur-kipfilet. Wat betreft de prijszetting kan ik kort en bondig zijn: meer dan correct. We betalen slechts € 0,30 per kg meer, dus hoeven we niet veel meer aan onze klant aan te rekenen, en dat is ook wel belangrijk, het moet namelijk nog betaalbaar blijven.“

bob de waeleBressekippen

Aula

Bob De Waele: “De Bressekip is de koningin der kippen. Ze krijgt de mogelijkheid om vrij rond te scharrelen en wordt gevoed met granen en botermelk. Zo krijg je een mooi dier die zeer mals en smaakvol is. Ze wordt pas na 4 maanden geslacht en ervaart geen stress. De filets zijn vaster en tonen gespierder omdat de kippen loslopen. Mensen eten momenteel wat minder vlees omdat ze met het milieu bezig zijn. Ze kiezen wel voor kwaliteit en kiezen voor minder maar beter vlees. In lekker vlees kruipt ook meer werk en dat is de reden dat het wat meer kost. Bij Aula verkopen we de Bressekip al twintig jaar. We hebben een breed assortiment voor elke portemonnee, de keuze laten we aan onze klanten.”

frank vergalleLabel rouge

Meesterslager Frank en Sabrina

Frank Vergalle: “Sinds een viertal jaar werken we samen met Label Rouge. We gebruiken de kipfilets voor de versverkoop. Label Rouge zijn Franse hoevekippen, het is degelijk kwaliteitsvlees met een goede uitstraling. Hoevekippen hebben bovendien een groot onderscheidend vermogen in plaats van goedkope kipfilets vol met water. Als een product gelabeld is, krijgen de klanten een groeiend vertrouwen in het vlees. Mensen willen het idee hebben dat ze bij jou iets speciaals kopen, al moet het natuurlijk ook wat specialer zijn. Klanten komen terug voor goede kwaliteit aan een schappelijke prijs. De verhouding tussen deze twee elementen is meer dan ooit belangrijk. Je mag bekend zijn in heel België als de beste slager, als de mensen zich blauw moeten betalen, kopen ze niets. Het moet kloppen. Ik ben er heel fier op dat we zulke mooie producten verkopen, dat geeft toch een meerwaarde aan mijn zaak.”

raf brebelsPlufine

Slagerij Brebels-Truyen

Raf Brebels: “Ik werk al jaren met Plufine, ze bieden een constante kwaliteit, een goed, degelijk product waar minder vocht in zit. Wij bakken heel veel op spit en bij het braden komt er heel weinig vocht uit. Duw je op ander vlees dan is er heel veel vochtverlies, dat liegt niet. Plufine is een degelijke kipfilet, hij is constant van kwaliteit en het is een goed product, met een goede smaak. Ik denk dat de kwaliteit te wijten is aan de louter plantaardige voeding die de kippen krijgen, maar wij worden het gewaar als verwerkers. De prijs is iets duurder maar dat vind ik te verwaarlozen voor een goed middenklasseproduct. Voor verwerkingen gebruik ik heel veel kipfilet en ik vind de filet degelijk, mooi uitgesneden, mooi gekleurd en zonder verkleuringen. We verkopen al 30 jaar kip en blijven toch mooi draaien. We kunnen een constante kwaliteit aanbieden tegenover marktkramers en kunnen betere kwaliteit bieden.”

 

chris michelsenGallux

Slagerij Chris

Chris Michels: “Gallux is het enige bedrijf in België dat de keten volledig in handen heeft, ze hebben een eigen broeierij, ze maken zelf de voeders, kweken de kuikens. Ze doen zelf de verdeling, bij hen weet je zeker dat ze alle schakels in handen hebben. Ze zijn gelegen in onze streek, ik was een van de eersten die het verkocht en de mensen hier kennen het product zeer goed. Het is de beste kip van België. Het is een mooi verhaal om te vertellen aan de klanten in de winkel om hen van de kwaliteit te overtuigen. Klanten komen speciaal naar hier voor de kip­filets. Het kleine prijsverschil probeer je als vakman over te brengen naar je cliënteel. Het kippenvlees is heel sappig en het is mooi vast, het is kwaliteit. De kipfilet blijft mals in de pan, ik zou niets anders meer willen verkopen en het is een droom om mee te werken als beenhouwer.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Heleen Castel/ Kaat Meys27 februari 2020

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine