
30/10/2025
Voor belegd brood verwachten consumenten vandaag een ruim aanbod aan smaken en texturen, waarbij kwaliteit en versheid vanzelfsprekend voorop staan. De wereldkeukens vormen een bron van inspiratie voor originele combinaties van beleg en toppings.

29/10/2025
De presentatie en de grootte van het assortiment dragen in hoge mate bij tot het succes van de bakkerijafdeling. Specialisten op vlak van inrichting, uitrusting en productgamma delen graag 12 tips.

29/10/2025
Op haar 33e werd Marieke Versavel uitgeroepen tot Food Retailer Personality of the Year, mede dankzij haar (over)grootvader en vader, die een succesrijke bakkerszaak runden. Vijf jaar geleden stapte ze in het bedrijf en ze fileerde alle aspecten van het zakendoen

30/9/2025
Foodservice professionals letten bij de keuze van broodjes op gebruiksgemak, (kosten)efficiëntie, snelle service en zo weinig mogelijk verspilling. Daar speelt het PLUS-gamma van Pastridor op in...

20/2/2025
Sommige producten zijn onoverwinbaar, wat het tegenproduct ook moge zijn. Het winkelaanbod in viennoiserie is hier het levende bewijs van. De krokante 'pain au chocolat' en croissant zijn lekkernijen die bijvoorbeeld nooit teleurstellen...

31/1/2025
In de industriezone van Maldegem stond een pand te huur waar voordien uitlaten van auto’s verhandeld werden. De ruimte bood door zijn volume diverse mogelijkheden. Moeder Jessica en haar dochters zagen de opportuniteit om deze om te turnen tot een eigentijds concept van broodjeszaak/lunchzaak

7/10/2024
Bake-offproducten bieden een slimme manier voor slagers en delicatessenzaken om het assortiment uit te breiden en de omzet te verhogen. We bespreken de voordelen van deze producten, geven praktische tips en bekijken de nieuwste trends in de markt.

20/12/2023
In het hedendaagse, Belgische bakkerijlandschap zijn de ambachtelijke bakkers en patissiers nog steeds de steunpilaren. Maar ze zijn alvast geen homogene monoliet, eerder een extreem diverse groep mensen. Om de drijfveren achter die Belgische artisanale bakkers te identificeren moest onderzoeksbureau b²sense daarom kwantitatief én kwalitatief onderzoek combineren.

18/10/2023
Er zit vandaag geen rem op snacken. Traditionele eetmomenten vervagen en met tussendoortjes scoort u de hele dag door. Zeker in het najaar oefenen warme opties extra aantrekkingskracht uit.

13/3/2023
Viennoiserie krijgt een groeiend belang als snack. Smaak, kwaliteit en prijs zijn doorslaggevend bij de productkeuze.

3/6/2021
Naar aanleiding van hun vernieuwd broodjesassortiment, vroeg Panos in een uitgebreide Belegde Broodjes-enquête aan 3.802 Belgen naar hun mening, (smaak)voorkeuren en gewoonten rond brood en belegde broodjes.

12/5/2020
Aangezien slagerijen meer en meer onestopshops worden, is het aanbieden van broodproducten zeker een optie. De eindconsument gaat op zoek naar variaties op traditionele klassiekers en vindt die bij bloemsoorten van weleer, maar ook bij desembroden. Ook de viennoiserie gaat de gezonde toer op, met bv. meergranencroissants of croissants met quinoa, volkoren of spelt. En dat nog het liefst gluten- of suikervrij. Maar genieten blijft in dit segment even belangrijk.

12/5/2020

5/5/2020
Verrassingsbroden en broodjesmanden zijn klassieke hongerstillers voor een receptie, een feestje of een zakelijke bijeenkomst, maar met een beetje creativiteit blaas je deze klassieker nieuw leven in. Kom verrassend uit de hoek met een kleurrijke presentatie die inspeelt op actuele trends en thema's. Je kunt eindeloos variëren en combineren met broodsoorten, werken rond seizoenen of streekproducten en alles perfect voorbereiden.

26/2/2020
Eind 2019 werd in opdracht van Food in Mind door iVOX een onlineonderzoek uitgevoerd bij 1.000 Belgen. Hierin werd gepolst naar de ontbijtgewoontes van de Belg. Zo werd er bevraagd naar een gedetailleerde omschrijving van hun ontbijt in de week van het onderzoek maar ook over hun ontbijt in de laatste drie maanden. Aanvullend moesten de respondenten ook een aantal algemene stellingen rond het ontbijt beantwoorden. Opvallende resultaten? Het aantal keren per week dat men buitenshuis ontbijt is drie keer meer dan in 2005. Er zit dan ook nog heel wat potentieel in het ontbijtsegment voor de Foodservicessector.

12/9/2018
Een snel ontbijt is vooral ook convenient; handige verpakkingen zijn zeker een meerwaarde voor on the go. Wie op zijn gezondheid let, valt vooral voor brood of andere graanproducten, melkproducten én fruit, eventueel in smoothievorm. Alternatieven voor koemelk worden daarbij gewaardeerd. Is er meer tijd, dan verkiest de ontbijter dikwijls een buffet waarin specialiteiten en authentieke producten de hoofdrol spelen. Een verscheidenheid aan zoete en hartige bereidingen, warme en koude gerechten weet iedereen te overtuigen.

5/9/2018
Van 30 september tot en met 3 oktober vindt de negende editie van Broodway plaats in Kortrijk Xpo. Het is een vakevenement voor de bakker, banketbakker, chocolatier en ijsbereider. Net als bij de vorige editie in 2015 valt Broodway samen met Meat Expo. Je maakt dus niet alleen kennis met nieuwe en vertrouwde leveranciers, nieuwe producten, technieken en trends. Je kunt er ook ervaringen uitwisselen met collega's uit de slagerij- en vleessector.