MAAK VAN UW ZAAK DE PLEK DOOR ORIGINELE
ON THE GO SNACK
Speel in op trends en verras met unieke smaakcombinaties
U bent ongetwijfeld al even bezig met het aanbieden van het klassieke belegde broodje. Maar de consument is duidelijk op zoek naar iets anders en wil hier gerust ook wat dieper voor in zijn buidel tasten. Bovendien koopt 58% van de Europese consumenten een snack on the go. Daarom is het van groot belang dat u met uw zaak top of mind zit bij de consument als ze zin hebben in een snelle hap. Zet in op kwaliteit en authenticiteit en speel ook zeker in op belangrijke trends om (extra) klanten te lokken.
Snelle hap onderweg
De snackingtrend blijft in 2020 ook nog alomtegenwoordig. Het klassieke eetpatroon, waarbij er drie maaltijden per dag werden genuttigd, is niet meer van deze tijd. Alles moet snel gaan en eten hoort daar ook bij. Hierdoor is het aantal eetmomenten gestegen en zijn de porties kleiner geworden. Het huidige eetpatroon van de gemiddelde mens is dus geëvolueerd naar een opeenstapeling van snacks. Vooral in de week zien we deze evolutie alleen maar toenemen. 58% van de Europese consumenten koopt hartige snacks on the go en 40% doet dat via een impulsaankoop. De consument denkt hier op voorhand dus niet heel veel over na. Dat wil ook zeggen dat hij geen vooropgesteld budget heeft. Als hij bij u iets ziet dat hem meteen aanspreekt, maar dat iets prijziger is dan een traditioneel belegd broodje, zal hij daar geen seconde over twijfelen. Bovendien is de vraag naar hartige snacks in vergelijking met zoete snacks het snelst gestegen. Hoog tijd dat u ook nadenkt over een leuk snackingaanbod, zodat u top of mind bent!
Trends
Gourmetburger & streetfood
Streetfood is een echte blijver! Nadat de wereldkeuken massaal te vinden was op foodtruckfestivals, heeft de consument echt de smaak te pakken. Hij wil niet alleen deze lekkernijen op festivals kunnen kopen, maar waarom ook niet midden in de week als lunch? Een van de populairste gerechten op een foodtruckfestival is een sappige burger. Hoewel het lijkt dat een burger al veel meer werk vergt dan een ‘smoske’, is niets minder waar. Bovendien kunt u met een zogenaamde gourmetburger nog meer uw producten naar voren schuiven. Wees ook creatief met de vleessoorten. Denk maar aan een lamsburger of een burger met gegrilde kip. Groenten kunt u moeiteloos op voorhand snijden en lekkere broodjes kunt u bij tal van leveranciers bestellen. Besteed hier ook voldoende aandacht aan. Een lekker broodje biedt een absolute meerwaarde aan de burger. Bovendien is een hamburger ook een heel ‘Instagramproof’ product, wat alleen maar gratis reclame voor uw zaak oplevert!
Zuiders is hot
Zuiderse smaken zijn erg gewild! Vooral de Italiaanse keuken kan een breed publiek bekoren. Maar ook de Griekse of Spaanse ingrediënten vallen in de smaak. Verwerk daarom eens pesto’s, olijven, zongedroogde tomaten, maar ook pijnboompitten of feta in uw snacks.
Variaties op het belegde broodje
Hoewel het klassieke belegd broodje een vaste waarde is in het eetpatroon van de Belg, valt het op dat de consument steeds meer op zoek is naar smakelijke alternatieven. Allereerst kun je je klanten verrassen met originele en verrassende smaakcombinaties met dat klassieke broodje. Denk maar aan een broodje americain 2.0 of een broodje met een vers beenhammetje van bij u. Zo kunt u zich moeiteloos onderscheiden van de typische broodjeszaken in uw buurt.

Bewust eten
Vast staat dat de huidige consument bewuste keuzes maakt bij het kiezen van zijn maaltijden. Sinds een aantal jaar is er een heuse gezondheidstrend bezig. Hierbij zien we vooral dat noten en zaden, gezondere dressings, groenten, op een originele manier gesneden (bv. Courgetti), overal opduiken en gevraagd worden. Ook E-nummervrij, glutenvrij en NAFNAC (no artificial flavours and colours) blijven alomtegenwoordig. Maar langs de andere kant willen we nog steeds onszelf iets gunnen. Als we dan eens zondigen, willen we het ook goed doen. Het indulgencemomentje voor jezelf is ook heel belangrijk geworden en wordt gezien als een korte escapade van de drukte.
Rustiek & authentiek
Bij snacks hoort vaak ook een broodproduct. Het valt op dat de consument geen genoegen meer neemt met een klassiek broodproduct. Broodjes die er rustiek uitzien, worden steeds meer gevraagd. Bovendien staat rustiek gelijk aan kwaliteit in de perceptie van de consument. Producten met zuurdesem zijn ook superpopulair bij het grote publiek. Ook bagels blijven al enkele jaren erg in trek en zullen ook in 2020 nog op de voorgrond blijven. Probeer hier ook zeker op in te spelen bij uw snackaanbod.
Luxe en kwaliteit
De Belg is altijd al een echte bourgondiër geweest. We grijpen dan ook heel makkelijk in onze buidel als we daarvoor in de plaats kwaliteit krijgen. Ook artisanale en luxeproducten zullen goed blijven scoren in het nieuwe jaar. Genieten is ‘key’. Het gaat niet meer om zo veel mogelijk eten, maar om echt genieten van eten. Het is aan u om de klant zo veel mogelijk te verleiden met artisanale producten bij uw on the go snacks.
Poké bowl
Poké wat? De poké bowl is een traditioneel Hawaïaans gerecht en bestaat voornamelijk uit rijst, groenten en gemarineerde vis. Maar ook variaties met vlees zijn perfect mogelijk. Voor de consument is het de ideale manier om op een snelle manier een gezonde hap binnen te hebben. Maar ook voor u is het erg interessant! Want voor iets dat hip én gezond is, wil men gerust betalen. Bovendien is het perfect op voorhand en heel snel te bereiden. Belangrijk is om deze poké bowls goed in het zicht te plaatsen, zodat de kleurrijke bowls meteen in het oog springen.
Premiumsalades
Premiumsalades zitten in de lift. Ook hier kunt u zich positioneren en onderscheiden van de standaardsalades. Denk maar aan een salade met kwaliteitsvlees zoals iberico. Daarnaast zoekt de consument ook variatie in zijn salades. Durf dus gerust af te wijken van klassieke salades en bied ook salades aan met bulgur of quinoa, peulvruchten en originele dressings. Zo zijn gezondere dressings, vaak op basis van yoghurt, vaak meer gewild dan zware mayonaise-dressings.
VERKOOPTIPS
• Om de verkoop zo veel mogelijk te stimuleren, is het aan te raden om een aparte toog of wandelement te voorzien voor alle on-the-gogerechten. Zo kan uw klant meteen nemen wat hij nodig heeft en weer snel naar buiten gaan. Deze klanten willen absoluut niet in de rij aanschuiven waar andere klanten hun vlees voor die avond komen kopen.
• Een aparte kassa voor de on the go snacks zorgt voor een vlottere verkoop.
• Bied pakketten met een aantrekkelijke prijs aan waar ook een drankje in zit. Bijvoorbeeld € 9,99 voor een slaatje of een broodje en een drankje.
• Maak nieuwigheden goed duidelijk in uw zaak, zodat de aandacht van de klanten meteen getrokken wordt. Bv. door flyers.
• Voorzie ook bijvoorbeeld proevertjes of een minimix om een nieuwe creatie te pushen in uw winkelverkoop.

