Trends kruiden en specerijen
Terug naar de oorsprong
Waar vroeger het accent lag op 'light', ligt de nadruk vandaag op authentiek, puur en gezond eten. Klanten willen de herkomst van producten kennen en hechten belang aan biologische teelt en duurzaamheid. Deze trend is niet altijd aan een bepaald type keuken of een bepaald land gelinkt, want overal zijn er typische lokale producten. Om op die behoeftes in te spelen, doen producenten hun uiterste best om E-nummers te reduceren, door aan producten o.a. geen E621 (MSG = mononatriumglutamaat) toe te voegen, en verharde vetten en zout te vermijden. Klassieke recepturen worden geherformuleerd tot innovatieve, gezondere versies met aandacht voor afvalbeperking en verspilling. Er wordt ingezet op duidelijker communicatie over de gezonde voordelen van specifieke ingrediënten en de informatie op etiketten wordt verfijnd (herkomst, vermelding ingrediënten en eigenschappen: zout(vrij), gluten(vrij), allergenen(vrij), MSG(vrij) …
Mediterrane en Aziatische keukens blijven scoren
Twee types keuken zetten zich telkens opnieuw op een opvallende manier op de kaart met een nieuwe thema of gebruik waarbij hun typische kruiden en specerijen aan bod komen: de mediterrane en de Aziatische keuken. Vietnam en Korea zitten in de lift: ze dragen bij tot het succes van foodtrucks en streetfood. Een aantal leveranciers introduceerde een lijn Thaise en Indiase kruidenmengsels, die inspeelt op de algemene interesse voor de Aziatische keuken. Ook samenstellingen met citroengras en gember in allerlei vormen zijn populair. De Zuid-Amerikaanse keuken (Brazilië, Argentinië, Peru …), opent nieuwe deuren voor producenten door het succes van barbecueën en slow cooking.
Vergeten kruiden
Groene kruiden worden geassocieerd met gezond en de natuur, sleutelwoorden voor onze hedendaagse lifestyle. Vergeten kruiden zijn terug van weggeweest. Het knapperige blad en de ziltige smaak van oesterblad is een verrassend vegetarisch alternatief voor échte oesters. De anijsachtige smaak van dropkruid of anijshyssop geeft salades, visgerechten of varkensvlees een extra boost.
Fris
Citroengras, citroenmelisse, citroenbasilicum of citroengeranium zorgen voor een extra fris accent.
Scandinavië op retour
De Scandinavische keuken is een beetje op haar retour qua foodkruiden omdat ze niet echt specifieke producten biedt, maar blijft wel aanleunen bij de back-to- basicstrend en de lokale keuken. Door de toenemende waardering voor de Koreaanse en Vietnamese keuken leggen producenten zich erop toe om hun aanbod uit te breiden met passende kruiden- en specerijensamenstellingen.
Alternatieven voor zout
Aansluitend bij de trend naar gezond en authentiek, gooien producenten het roer om en zoeken ze alternatieven voor zout, zoals gomasio (= mengsel van fijngemalen sesam en zeezout) of gefermenteerde look.
Nieuwe kruidenmixen
Bepaalde producenten vernieuwen hun gamma met barbecuemengelingen, cajunkruiden, chiliproducten uit Peru en samenstellingen met het huacatayblad (ook gekend als 'zwarte munt' met droparoma). Een fabrikant biedt een nieuwe kruidenlijn in strooibussen, met alleen de beste en puurste ingrediënten, vrij van ingrediënten van dierlijke oorsprong en 24 allergenen, met een brede inzetbaarheid voor alle doelgroepen. Daarnaast zijn er ook kant-en-klare Thaise en Indiase currymixen, en handige pesto en puree die afval en verspilling minimaliseren. Kortom: elke zichzelf respecterende producent optimaliseert continu zijn aanbod kruiden- en specerijenmixen voor sausen, marinades, soepen, vlees, vis, desserten, grill enz., en presenteert dit aanbod in een overzichtelijke categorie-indeling. Een vaak voorkomende mogelijkheid hiervoor is volgens landenthema.
