VarkensvleesPremium

Waarom u authentiek varkensvlees in uw toog moet hebben

STORYTELLING IS KEY BIJ SUCCESVOLLE VERKOOP

varkensvlees

Varkensvlees blijft een vaste waarde in onze West-Europese keuken én het biedt een waaier aan mogelijkheden. Slagers en traiteurs die kiezen voor een kwaliteitslabel en die hun klanten meenemen in het dierenverhaal van zaadje tot karbonaadje zullen zich makkelijk onderscheiden van concurrenten die opteren voor vlees afkomstig van de grote industriële spelers. De hedendaagse consument is kritisch, en niet ongevoelig voor dierenwelzijn. Hij wil de herkomst kennen, vindt het een must dat dieren met respect worden behandeld en dat ze gezonde voeding krijgen. Dat vertaalt zich dan ook in de smaak …

Vertel je consumenten over de herkomst van het varkensras

Onze regionale varkenskwekers die zich onderscheiden van de grootindustriële producenten zijn trots op hun product en op hun werk. Die passie delen ze graag, op heel veel manieren. Zo legt Christophe Decaigne van PIGfijn uit hoe zijn varkens van het authentiek Belgische Piétrain-ras zich kenmerken door hun uitermate sterke bespiering. Dat levert hen zelfs de bijnaam ‘het varken met de 4 hammen’ op. Dit varken met zijn typische zwarte vlekken blijkt het meest efficiënte varken wat betreft het omzetten van voeder in vlees. De essentie van de kwaliteit zit hem in de met zorg uitgekozen genetica en de zelfgemaakte voeding, op basis van eigen geteelde granen. De dagelijkse zorg, vakkennis en moderne infrastructuur doen de rest.

Vlees dat in het oog springt

In 1995 namen Kristof Verschelde en Angelique Dobbels de boerderij van zijn ouders in Nevele over en maakten een duidelijke keuze. Ook bij Brasvar wilden ze het beste uit de varkensteelt naar voor brengen en zich onderscheiden van de traditionele massaproductie. Dat leidde uiteindelijk tot het BRASVAR’ken, dat al het beste van de varkensteelt in zich draagt. Een BRASVAR’ken is de combinatie van een Duroc-beer en een Danbred-zeug met gemarmerd vlees als resultaat. Een uitgekiende voeding en de combinatie van juiste raseigenschappen levert vlees op dat in het oog springt. De opvallende gemarmerde structuur valt meteen op. De kwaliteitsvolle smaak is het uiteindelijke resultaat van veel geduld, vakmanschap, ambacht en een duurzame aanpak.

Traditie troef

Hiermee combineert Brasvar traditie en innovatie als geen ander. Zo gaan ze enerzijds terug in de tijd en willen varkens kweken zoals hun grootouders het deden: met restjes van tafel en gekookte aardappelen. Maar anderzijds combineren ze het traditionele luik met innovatie en kunde van vandaag. Met respect voor dier en milieu voert Brasvar sinds dag één een duurzame en innovatieve bedrijfsvoering. De voeding voor de varkens wordt op de hoeve zelf samengesteld en bestaat voornamelijk uit ingrediënten van lokale producenten. Mensen gaven vroeger ‘bras’ aan hun varkens: aardappelpuree, draf van stokerij Filliers en eigen gekweekte maïs, aangevuld met graan, olijfolie en vers hooi. Stuk voor stuk nevenstromen van de voedingsindustrie, die op deze manier een opwaardering krijgen. Omdat ze bij Brasvar houden van die authenticiteit, krijgen hun varkens dergelijke natte voeding

De cirkel is rond

Daarenboven komt alle geproduceerde mest op hun akkers terecht. Het mestoverschot krijgt een tweede leven in de vorm van groene stroom of organische meststof. Als je kiest voor Brasvar, kies je naast smaak en kwaliteit ook voor een heel kleine ecologische voetafdruk en voor een duurzaam verhaal.

Kwaliteit verkoopt zichzelf

Varkensrassen waarbij men kwaliteit en welzijn van het dier laat primeren, resulteren in karkassen met een hoog versnijdingsrendement, met zeer weinig dripverlies, gecombineerd met vlees dat altijd sappig, mals en smaakvol is. PIGfijn levert bij slagers, traiteurs of restaurants zowel karkassen als deelstukken en ging een exclusieve samenwerking met Deschildre Streekproducten aan. Daardoor kunnen ze een breed gamma ambachtelijke charcuterie leveren met eigen varkensvlees. Een ‘no-nonsenseaanpak’ is dan ook de beste manier om kwaliteitsvol varkensvlees te verkopen. Iedereen is ervan overtuigd dat een kwaliteitsvol product zichzelf verkoopt, niet door marketing. Belangrijk is dat de klant achter hun kwaliteitsproduct en hun aanpak staat. Storytelling is volgens hen secundair. De kwaliteit van het ingekochte vlees en de vakkennis van de slager zijn de bepalende factoren voor een succesvolle slagerij, maar ook samenspraak en advies op maat horen daar bij.

Gelukkige varkens leveren smaakvoller vlees

In West-Vlaanderen kweken Bart Goemaere en Herlinde Lafaut hun Glorius-varkens. Het geheim van het mooi gemarmerde vlees, dat niet te vet en niet te mager is en sappig en mals in de mond, ligt volgens hen in het proces van de hele levensfase van de varkens. Ze krijgen een uitgebalanceerde gezonde, antibioticavrije voeding van eigen teelt op basis van een kruidenmengeling met rozemarijn, tijm en kurkuma. Ze groeien op in een ruime leefomgeving met speeltjes, wat hen stressbestendig maakt. En wat gezond is voor de varkens, is gezond voor de consument … Om slagers, traiteurs en restaurateurs daarvan te overtuigen organiseren de zaakvoerders rondleidingen met proevertjes in hun bedrijf, ze inspireren professionals op een slagersseminarie, ze promoten hun producten op beurzen, werken samen met verscheidene scholen om de leerlingen – de slagers en koks in spe – kwalitatief varkensvlees te leren kennen ...

Inspiratie om mee aan de slag te gaan

Ze gingen in zee met topslagers en gerenommeerde chefs die regelmatig vernieuwende hippe én klassieke recepten uitwerken. Die worden gebundeld in seizoensreceptenboekjes die slagers en traiteurs in hun zaak kunnen meegeven met hun klanten. Nieuwe creaties stimuleren klanten om altijd opnieuw met varkensvlees aan de slag te gaan. Op de website van het bedrijf vertellen ambassadeurs in videofilmpjes over de samenwerking met Glorius, over hoe zij de kwaliteit ervaren. Ook het eigen personeel getuigt … Het bedrijf beschermt de slagers die met hen werken door in onderling overleg zoveel mogelijk exclusiviteit in hun regio te bieden.

Storytelling is key

Klanten en eindconsumenten kan je triggeren met een intrigerend verhaal over de herkomst van het varkensras. Dat doet ook Duroc d’Olives. Ze spelen in op de verschillende theorieën die circuleren. De ene bron vertelt dat het ras uit Afrika stamt en via de slavenhandel in Amerika belandde. Een andere theorie beweert dat Columbus het ras van Amerika naar Nova Scotia transporteerde. Wat zeker is: Duroc-varkens stammen af van de Red Durocs uit New York en de Jersey Reds uit New Jersey. In de 19e eeuw werd op de Wereldtentoonstelling van 1893 een heuse Duroc-show georganiseerd, het begin van een succesverhaal!

Niet alle Duroc-varkens zijn rood: hun kleur varieert van licht goudachtig geel tot diepdonker mahoniebruin. Dat is in elk geval een uniek kleurenpalet dat je bij andere varkenssoorten niet vindt.

De uitstekende vleeskwaliteit van dit label is te danken aan de combinatie van twee karakterdieren. Het gaat om de kruising van een witte landraszeug, gekend om haar prima vleeskwaliteit, met een bruinrode Duroc-beer. Duroc-varkens hebben meer intramusculair vet en donkerder, malser vlees met extra smaak. Het resultaat is een lichtbruinrode kruising die voor heerlijk, mals en sappig vlees zorgt. Daar heeft uiteraard ook de voeding iets mee te maken. Er werd samengewerkt met specialisten van de universiteit van Gent om het voer voor de varkens te ontwikkelen.

Gezonde voeding voor gezond vlees

Er werd gekozen voor olijfolie als vetbron in het voeder omdat dit de smaak van het vlees verbetert en het nog malser maakt. Door het voederprogramma start de aanmaak van vetten op het ideale moment tijdens de ontwikkeling van de dieren. Olijfolie bevat weinig verzadigde vetten die schadelijk zijn voor onze gezondheid, en veel mono-onverzadigde vetzuren. Doordat de varkens deze olie met hun voeder innemen, krijgt het varkensvet een gelijkaardige vetzuursamenstelling. Een goede zaak om hart- en vaatziekten te vermijden.

De samenstelling van het varkensvoer is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. De basis is een mix van pure granen (tarwe, gerst, mais), vezels en eiwitten, waaraan olijfolie als vetbron wordt toegevoegd. Door deze vaste formule te respecteren, kan een constante kwaliteit van mals varkensvlees worden gegarandeerd.

Communicatie- en marketingondersteuning

Sommige producenten van kwaliteitslabels zetten sterk in op ondersteuning van de slager en traiteur om zo op diverse vlakken meerwaarde te bieden en de verkoop te stimuleren. Zo organiseert Duroc D’Olives jaarlijks meerdere campagnes waarbij ze de slagers ondersteunen met een toolkit, met onder meer receptenboekjes. Die materialen zijn een pluspunt voor de presentatie in de winkel en ze kunnen worden meegegeven aan de klanten. Ook receptenboekjes met gevarieerde recepten, inspirerende foto’s en handige uitleg per recept zijn altijd handig en leuk om te ontvangen als slager of als consument. Ze zetten hen aan om te experimenteren met varkensvlees en de veelheid aan smaken uit te proberen. Ook spaaracties voor o.a. knappe olijfhouten plankjes zijn al de revue gepasseerd en stimuleren de verkoop!

In het Brasvarcafé kan de slager kennismaken met het varkensvlees en worden ze ondergedompeld in een inspirerend bad. Slagers kunnen niet alleen heel wat kennis opdoen, maar ook delen met collega’s.

Marketingmateriaal op maat

Naast campagnes kan u als slager vaak gebruikmaken van een verregaande marketingondersteuning. Start een nieuwe slager op, is er een opendeurdag of een ander feest, dan wordt er gezorgd voor een originele proevertjesstand, een springvarken en andere evenementiële ondersteuning. Slagers kunnen makkelijk een ruim assortiment marketingmateriaal bestellen, zoals infofiches, flyers etc.).

En er is ook marketingmateriaal op maat, zodat de slager op een persoonlijke manier verder kan communiceren naar zijn klanten. Via continue aanwezigheid op sociale media is interactie met de slagers en hun klanten verzekerd. Om hun slagers helemaal mee te nemen in hun verhaal, kan u unieke evenementen organiseren. Denk maar aan een rondleiding in uw bedrijf of een foodtruck waar men meteen kan proeven van uw product. 

In een notendop
• Trigger de kritische en nieuwsgierige consument met een verhaal over de herkomst van het authentieke varkensras dat je verkoopt.
• Consumenten zijn gevoelig voor dierenwelzijn: maak hen duidelijk dat de dieren met respect worden behandeld.
• Vertel je klanten dat het varkensvlees zo lekker en mals smaakt door de uitgekiende samenstelling van een gezonde voeding.
• Slagers uitnodigen voor een bedrijfsrondleiding of een origineel evenement geeft hen een beter inzicht en schept een ban.
• Stimuleer de verkoop met promotiemateriaal, infofiches, receptenboekjes, spaar­acties enz.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Myriam Van den Putte8 september 2020

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine