
27/8/2025
De Belgische varkenssector krimpt, maar het vlees blijft wereldwijd gewaardeerd. Export (70%) blijft cruciaal voor de rendabiliteit. Joris Coenen (BMO/VLAM) schetst hoe Vlaanderen zich staande houdt ondanks kosten, regels en veranderende voorkeuren.

19/3/2025
Glorius staat voor puur vakmanschap in de korte keten. Op de boerderij van Bart en Herlinde worden de varkens geboren, gekweekt en gevoed met zorg, kennis en aandacht voor dierenwelzijn.
7/1/2025
Varkensvlees is een geliefd product omdat je er oneindig veel kanten mee uit kan. Tijdens wintermaanden past het perfect thuis in een stoofpotje, terwijl het in de zomer perfect te garen is op de grill.

27/9/2024
Varkensvlees verkoopt sowieso goed omwille van de veelzijdigheid en de aantrekkelijke prijs. Wie zich wil onderscheiden, verkoopt enkel snijvast kwaliteitsvlees met een uitstekende smaak en prima bewaareigenschappen. Labels en zeker traceerbare producten die een duurzaam verhaal vertellen, overtuigen zelfs de meest kritische consument.

9/8/2023
Duurzaam en lokaal gekweekt varkensvlees zit in de lift. De consument, die steeds meer oog heeft voor dierenwelzijn, besteedt er graag meer geld aan omdat het vlees gegarandeerd mals is en een bijzondere smaak heeft.

21/4/2023
Varkensvlees is nog altijd een van de favoriete stukjes vlees van de Belgen: het is bijzonder smaakvol en je kan er werkelijk alle kanten mee uit. Een grote troef is dat veel onderdelen van het varken, de zogenaamde 'vergeten stukken', makkelijk ...

12/5/2021
Had varkensvlees misschien wat te lijden onder de trend ‘eet minder vlees’ een aantal jaren geleden, dan is de verkoop intussen weer stabiel. Of beter: consumenten zijn de laatste jaren lokaal en duurzaam gekweekt varkensvlees bijzonder gaan appreciëren, zodanig dat de verkoop ervan eerder in stijgende lijn zit.

8/9/2020
Varkensvlees blijft een vaste waarde in onze West-Europese keuken én het biedt een waaier aan mogelijkheden. Slagers en traiteurs die kiezen voor een kwaliteitslabel en die hun klanten meenemen in het dierenverhaal van zaadje tot karbonaadje zullen zich makkelijk onderscheiden van concurrenten die opteren voor vlees afkomstig van de grote industriële spelers. De hedendaagse consument is kritisch, en niet ongevoelig voor dierenwelzijn. Hij wil de herkomst kennen, vindt het een must dat dieren met respect worden behandeld en dat ze gezonde voeding krijgen. Dat vertaalt zich dan ook in de smaak …

8/3/2019
De consument heeft steeds minder tijd om te koken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat panklare vleesproducten het goed doen. Verras uw klant met een ruim en wisselend aanbod, met ruimte voor thematische producten en aandacht voor de allerkleinsten. Bied meerwaarde door te kiezen voor kwalitatief vlees, waarbij traditie en herkomst centraal staan.

24/8/2018
Porc Qualité Ardenne, of kortweg PQA, beheert zonder tussenschakels de hele ketting van a tot z, van riek tot vork: van de varkens die opgroeien in familiale boerderijen tot de levering bij de slagers. Absolute prioriteit gaat naar het dierenwelzijn en naar het respectvol behandelen van de varkens en de karkassen. De boeren beoefenen hun stiel met passie. PQA heeft drie gecertificeerde labels, waar strenge lastenboeken aan vasthangen.

22/6/2018

21/6/2018

21/6/2018
Varkensvlees is als veelzijdig product nog steeds een vaste waarde in menig keuken. Het ene type varkensvlees is echter het andere niet. Naast het vlees dat voortkomt uit de massa-industrie, bestaat er immers een resem aan kwaliteitslabels die naast een grotere focus op de juiste smaak zich ook meer toespitsen op een specifieke manier van kweken. Elk ras heeft immers zijn eigen geschiedenis, kenmerken en eigenschappen.

29/11/2017
De laatste jaren zetten steeds meer gemotiveerde varkenskwekers toprassen met specifieke eigenschappen op de kaart onder hun eigen label of merknaam. Die labels scheppen herkenbaarheid en vertrouwen tussen kweker, slager en consument.

27/4/2017
Video: Duroc lanceert Rouge Een vijftal jaar geleden brachten varkenshouders Bart Mouton en Filip Van Laere het merk Duroc d’Olives op de markt. Hun drijfveer was om tegen de gangbare stroom van het zo goedkoop mogelijk produceren in te varen en regelrecht te kiezen voor kwaliteit en gezondheid. Altijd op zoek naar beter begonnen Mouton en Van Laere vorig jaar te experimenteren met een Duroc-Duroc-kruising. De eerste tests van deze zuivere kruising resulteerden in vlees met een nog intensere smaak. Met die 100 procent Duroc-formule wil het team een belangrijke groep mensen aanspreken: vleesliefhebbers met fijnproeversambities, slagers die hun klanten altijd iets speciaals willen bieden, chefs die graag uitpakken met iets unieks op de menukaart. Zo is Duroc d’Olives Rouge geboren.Op 24 april stelden ze dan ook heel graag hun Rouge voor in Boury in Roeselare.