trends in Paté: een wijde wereld aan mogelijkheden
Zeg nooit zomaar paté tegen paté. De laatste jaren is het aanbod immers sterk uitgebreid. Fabrikanten pakten uit met allerlei recepten en verrassende smaken, voor elk moment van de dag, van het ontbijt tot het diner met vrienden: op belegde broodjes, als beleg voor hapjes, op tapasplanken … En zo opent zich een wijde wereld aan boeiende combinaties met andere voeding: dranken, konfijten … Benieuwd naar de vele mogelijkheden? Lees dan zeker verder.
MARKTsituatie
Mooi stabiele verkoop
Sinds 2018 verkopen patés stabiel, zelfs met een lichte stijging in volume, aldus marktonderzoeksbureau GfK. Alle patés samen maken 3,5 tot 4% van het totale volume charcuterie uit, maar de productcategorie wordt dus steeds populairder bij het Belgische publiek.
Gestuwd door enkele trends
Vanwaar dat blijvende/stijgende succes van paté? Volgens fabrikant Dessomville hechten mensen weer meer belang aan ambacht en lokale productie. En natuurlijk aan ecologie. Paté is een duurzaam product, merkt collega-patémaker De Beauvoorder op, gemaakt met ingrediënten die anders verloren gaan.
En dan was er nog dat coronavirus, waardoor mensen meer thuis kookten en genoten, en daarbij de slager herontdekten. Mogelijk liggen patés wel moeilijker in de markt bij jonge mensen, denkt Dessomville. Maar daar proberen de fabrikanten iets aan te doen, met vernieuwing én door mee te surfen op consumptietrends. We nemen u mee langs enkele boeiende tendensen.
GROENTEPATÉS komen opzetten
Prijswinnende innovatie
Een opvallende innovatie van de laatste jaren zijn de groentepatés. Met Atelier du Jardin lanceerde De Beauvoorder deze volledig plantaardige patés. Iets wat het bedrijf de Gouden Tavola opleverde, een award die tweejaarlijks culinaire vernieuwingen bekroont.
Net als vleespatés zijn groentepatés van De Beauvoorder voldoende smeuïg om te smeren, maar tegelijk vast genoeg om in blokjes te snijden. U kunt ze dus eten van het ontbijt over de aperitief tot het avondeten. Bijvoorbeeld op een toast, maar evengoed als voorgerecht. Of als ingrediënt in een slaatje of pasta.
NIEUWE SMAKEN veroveren de markt
Nieuw doorheen de seizoenen
Tegelijkertijd zoeken fabrikanten voortdurend naar trendy nieuwe smaken. Enerzijds volgen ze daar sterk de seizoenen, waarbij ze seizoensproducten inzetten. Zo verkoopt Dessomville in de zomer bijvoorbeeld paté met limoncello, met chorizo, kalkoen en ananas, of meloen en serranoham. De Beauvoorder biedt dan bijvoorbeeld een paté met tomaat en chili.
In de herfst vindt u onder meer een paté met noten bij De Beauvoorder, paté met pompoen bij Detry, en natuurlijk heel wat wildpatés, die het nog altijd goed doen. Of wat dacht u van Dessomville's paté met truffel en champagne voor het eindejaar?
Karamel en grof zeezout
De Beauvoorder lanceert eind augustus–begin september dan weer een fijne smeerpaté met karamel en grof zeezout. Oorspronkelijk enkel bedoeld voor Nederland, maar na succesvolle interne testen ook in België. Bijvoorbeeld lekker op een toastje met een zoete witte wijn.
Verrassende smaken
Andere speciale patés volgen dan weer thema's, op soms erg verrassende manieren. Zo lanceert Dessomville in september een paté met snoepgoed, wanneer de kinderen terug naar school trekken. Of wat dacht u van een paté op basis van gin met veenbessen – een gin die Dessomville zelf op de markt bracht toen het bedrijf 50 jaar bestond?
De Beauvoorder brengt dan straks weer een zoetzure paté, naar aanleiding van het WK voetbal. Best pittig, in de hoop dat onze nationale ploeg straks ook pittig zal spelen. Ook Detry experimenteert met speciale smaken, ondertussen al meer dan tien jaar, maar dan eerder voor het buitenland, zoals Groot-Brittannië en Frankrijk.
CULINAIR GEBRUIK
Op tapasplanken
Niet alleen het aanbod aan patés is gevarieerd: we eten ze ook vaker. Bijvoorbeeld op een tapasplank, iets waarop zeer veel slagers momenteel inzetten, merkt Dessomville op. Een ideale manier om jonge mensen patés te laten ontdekken. En dan niet louter de klassiekers, maar ook nieuwe smaken. Of groentepaté op een prikkertje. Of volgens de seizoenen, bijvoorbeeld met wildpaté in het najaar. Natuurlijk wil het oog ook wat: als de paté past bij porto, waarom die niet in een pipetje erbij plaatsen?
Op broodjes
Tegelijkertijd suggereerde Dessomville naar de winter toe al broodjes met paté en eventueel mangochutney aan broodjeszaken. Of wat dacht u van een brioche gevuld met boerenpaté met abrikozen, een idee van Detry.
Als hapje
En natuurlijk hoort paté ook thuis op hapjes, voor bij het aperitief. Dessomville verlekkert zich bij Gentse kletskoppen met paté en wat konfijt op. Met crackers en de eerder aangehaalde konfijten opent zich hier een zee aan mogelijkheden, aldus ook De Beauvoorder.
Paté is een dankbaar en simpel te verwerken product, met tal van mogelijkheden voor de creatieve foodies
FOODPAIRING
Zo belanden we bij foodpairing, wat zeker ook nog een trend is, met paté. Dus lanceren fabrikanten vaak niet alleen een paté, maar scheppen ze daar ook een verhaal en beleving rond, door combinaties te suggereren.
Met dranken
Wat dacht u bijvoorbeeld van paté met een passend bier: vaak donker gerstenat, maar soms ook de juiste triple of een bleker bier, zoals bij vogelpaté met curry, een suggestie van Dessomville. Of wat dacht u van deze ideeën van De Beauvoorder: een eendenmousse met muskaatwijn, fazantenpaté met Grand Marnier, everzwijn- en reepaté gecombineerd met kirsch.
Met konfijt en chutney
Op de markt vindt u vandaag ook veel soorten konfijt, die bij paté passen: met calvados, mango ... en – momenteel zeer populair – gember. Gemberkonfijt heeft een uitgesproken smaak, maar past zo bij klassieke patés, zoals boerenpaté.
Of misschien vallen uw klanten wel voor een Ardeense paté, met daarover een chutney van ananas gekaramelliseerd met kastanjehoning uit de Provence, overgoten met een gel van kokosroom op smaak gebracht met tonkabonen? Een suggestie van Detry.
Zoek het niet te ver
Natuurlijk is het belangrijk om passende smaken te suggereren, die elkaar versterken. U kunt gerust teruggrijpen naar evergreens uit de klassieke keuken. Bijvoorbeeld paté met meloen en serranoham, samen met een glaasje porto.
Detry zoekt het ook letterlijk niet te ver, en suggereert combinaties met lokale producten uit de streek van Aubel, van fabrikanten die dezelfde gevoeligheden en/of waarden delen. Denk aan paté gecombineerd met Luikse siroop of met cider.
PRESENTATIE
Wat moet er zeker in uw schap liggen?
Vaste waarden in de toog zijn boerenpaté, naast smeer- en blokpaté, aangevuld met appelpaté van Dessomville en Detry, of beauberrypaté met veenbessen en peren van De Beauvoorder. Dit aanbod kunt u dan uitbreiden met seizoensgebonden patés. Daarbovenop stelt u per maand een paté met een verrassende smaak of een themapaté in de kijker. Want de consument is op zoek naar herkenning, maar af en toe ook een nieuwe smaaksensatie.
Aangepaste decoratie
Mogelijk zijn de terrines ook aangepast gedecoreerd, naargelang het seizoen en thema. Denk bijvoorbeeld aan cranberrypaté met halloweendecoratie van De Beauvoorder. Of hun sinterklaaspaté met peperkoek, met een sinterklaasfiguurtje op. Maar ook met chilipepers, olijven, veenbessen … vaak met de hand belegd, bijvoorbeeld bij Detry. Dat alles om uw klanten te verleiden, met bekende én nieuwe smaken.




