Alcoholvrije drankenPremium

5 OPVALLENDE TRENDS IN ZOMERDRANKJES

LOKAAL, natuurlijk en gezonder sleutel tot succes

zomerdrank

We zagen het meermaals pronken op de voorpagina van de kranten, “40% van de Belgen drinkt gezonder omwille van de coronacrisis”, zo blijkt uit de cijfers van de VIWF, de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie. De schreeuw om innovatie en vernieuwing klinkt alsmaar luider vanuit de hoek van de steeds meer geïnformeerde consument. Om in te spelen op de huidige marktontwikkeling, trachten drankproducenten in te zetten op drie belangrijke tendensen: de drang naar lokale, natuurlijke én gezondere alternatieven. 

SCHREEUW OM INNOVATIE

Met een gespannen sociaal klimaat als achtergrond en een koopkracht die slechts op halve toeren draait, is het belangrijk om veranderende consumptiepatronen te begrijpen en nieuwe producten aan te bieden die in lijn liggen met de huidige overtuigingen. Wie het marktaanbod in trendy frisdranken de voorbije jaren op de voet volgde, weet dat de term ‘gezond’ al even scoort bij de klant. En dat wordt bevestigd door de cijfers van VIWF. Bijna 60% van wie minder suiker consumeert, doet dit in eerste instantie door minder gesuikerde frisdranken te drinken. Wereldwijd gaan consumenten op zoek naar een verantwoord alternatief voor suikerrijke drankjes en spelers in de frisdrankindustrie beseffen steeds meer dat er voor hen een belangrijke rol is weggelegd.

zomerdrank
Het merk White Claw, marktleider en fenomeen in Amerika, steekt nu ook de oceaan over en gaat dit voorjaar België overspoelen

5 TRENDS IN ZOMERDRANKJES VAN 2021

1. Hard seltzers

zomerdrank
De OYESTER hard seltzers worden afgetopt met een korreltje zeezout uit de Oosterschelde voor extra smaakbeleving

Reeds in 2019 waren de hard seltzers furore aan het maken in de Verenigde Staten en ook bij ons veroveren de hippe drankjes stilaan de contreien. Hard seltzer is vergelijkbaar met bruiswater met fruitaroma en een alcoholpercentage van 4 à 5%. De caloriearme en glutenvrije drankjes bevatten geen toegevoegde suikers en vormen het perfecte alternatief voor licht bier. En dat verklaart meteen het succes, de opkomst hangt namelijk nauw samen met de trend om mindful te genieten, wat bij de millennials en generatie Z steeds meer de norm wordt.

De hard seltzers vliegen over de toonbank en steeds meer merken zetten hier sterk op in. Jet Import is bijvoorbeeld verdeler van White Claw, pionier in de categorie met binnenkort drie verfrissende smaken op Belgische grondgebied: Raspberry, Lime en Black Cherry. Brouwerij Haacht bracht de hard seltzer Nayrobi met citroensmaak op de markt en Neobulles sprong mee op de kar met de introductie van Lano, verkrijgbaar in citroen-limoen-kaffirlimoen en framboos met een vleugje viooltjes. De in Tilburg gevestigde start-up PYKE bracht evenzeer een unieke hard seltzer uit, ontstaan uit een ambachtelijk brouwproces van enkele weken met gebruik van champagnegist, beschikbaar in mango, grapefruit en lemon. Ook OYESTER surft mee op de trend, met een licht sprankelend mineraalwater met fruitaroma en 4% graanalcohol, verkrijgbaar in de pomelo punch met grapefruit, pomelo en mandarijn en tropical punch met ananas, mango, passievrucht en sinaasappel.

"De opkomst van hard seltzers hangt nauw samen met de trend om mindful te genieten, wat bij de millennials en generatie Z steeds meer de norm wordt"

zomerdrank
PYKE wordt gebrouwen met natuurlijke extracten voor een authentiek smaakprofiel

2. Kombucha

Bij de theeliefhebbers klinkt Kombucha al even bekend in de oren, en hoewel het drankje al eeuwen bestaat, zien we de populariteitscurves nu pas sterk de hoogte in gaan. Kombucha heeft een friszure smaak en wordt gemaakt door water, thee en suiker te fermenteren. De vele vooropgestelde gezondheidsclaims – zoals een versterkte immuniteit, verbeterde spijsvertering en een boost van het energielevel – zijn niet allemaal wetenschappelijk bewezen, maar door de sterke suikerreductie is dit zeker een gezond en tevens geliefd alternatief voor frisdranken. Populaire kombuchaproducenten verkopen varianten met gember, citroen en framboos, maar ook mango, appel, cranberry en ananas duiken vaker op, denk maar aan Captain Kombucha, Carpe Diem of Yugen.

zomerdrank

Kombucha heeft een friszure smaak en wordt gemaakt door water, thee en suiker te fermenteren

3. Flavoured waters

Bij de zoektocht naar suikervrije alternatieven botsen consumenten regelmatig op smaakwaters. Deze drankjes zijn suikervrij en bevatten geen zoetstoffen of kleurstoffen, maar geven dankzij de toevoeging van aroma’s wel een tikkeltje extra smaak ten opzichte van zuiver water. De grote diversiteit in verrassende, exotische smaakjes speelt perfect in op de consument die het belang van hydrateren inziet, zin heeft in een drankje met fruitsmaak, en tegelijkertijd let op het aantal calorieën. Hoewel het verkochte volume van gearomatiseerde waters sinds 2013 steeds is blijven toenemen, heeft deze categorie zijn hoogtepunt op Belgisch grondgebied nog niet bereikt. In veel andere landen zijn de smaakwaters beter ingeburgerd, wat een mooie indicatie is van het potentieel. Wilt u dus een groot publiek bereiken, met de jongste generatie als koploper, dan doet u er goed aan een brede waaier aan smaken in uw aanbod op te nemen.

zomerdrank

De grote diversiteit in exotische smaakwaters speelt perfect in op de bewuste consument

4. Functionele drankjes

zomerdrank
De HOLY SHOTS met gember zitten boordevol vitamines als dagelijkse immuniteitsversterker

Steeds vaker durven consumenten te denken in termen van ‘ik heb het nodig’ in plaats van ‘ik heb er zin in’, waarna ze op zoek gaan naar een drankje om een specifieke reden. Meer energie, een rustgevend gevoel, een sterkere immuniteit of gewoon eens een detox, het zijn stuk voor stuk gezondheidsvoordelen waar de drukbezette consument van vandaag wel oren naar heeft. Een bekend voorbeeld zijn de kurkuma- of gembershots met ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen. Zoals de HOLY SHOTS, superfoodshots van 60 ml met gember en citroen of gember, ananas en kurkuma. En ook de grotere varianten vinden steeds vaker de weg naar de hedendaagse consument. Extra vitamines en mineralen klinken bij veel consumenten namelijk als muziek in de oren en COVID-19 heeft dat effect alleen maar versterkt.

5. Duurzaam en lokaal

De moderne consument verlangt een betrouwbaar en traceerbaar product in de rekken te vinden. Waar ligt de oorsprong van het drankje, welke ingrediënten bevat het en wie is de maker? De kritische koper is steeds beter geïnformeerd over de mogelijkheden en hecht extra belang aan lokale, ambachtelijke initiatieven met een verhaal. De impact van ons koopgedrag dringt namelijk bij steeds meer Belgen door en dat werd de laatste maanden des te duidelijker. Consumenten shopten meer dan ooit lokaal om de kleine handelaars te ondersteunen. Een limonade op basis van een aloud recept, waarbij bovendien elk aspect van de productie – van de verpakking tot de fabriek om de flesjes te vullen – Belgisch is? Het wordt steeds vaker met open armen ontvangen.

Hoe drankenproducenten daar goed op kunnen inspelen, illustreert Coca-Cola door Chaudfontaine opnieuw extra op de kaart te zetten als puur Belgisch en uniek natuurlijk mineraalwatermerk. De 60 jaar durende reis van het bronwater door België wordt extra in de kijker geplaatst, om de kernwaarden ‘natuurlijk’ en ‘lokaal’ te benadrukken. Bovendien breiden ze het gamma uit met bio-limonades, momenteel verkrijgbaar in de smaken Lemon Mint en Dark Berries en later ook in smaak Orange.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Jade Lambrecht14 december 2020

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine