WijnenPremium

Canapé

INGEDIEND DOOR: Canapé Group
NAAM EN VOORNAAM: Ellen Van Bochaute
TELEFOONNUMMER: 0478/982958
E-MAILADRES: ellen@canape-apero.be
PROJECT: Nieuwe winkel van Canapé in Wijnegem Shop Eat Enjoy met de focus op aperitieven en lunchen/dineren op basis van aperitiefgerechtjes.
DOELSTELLING(EN): In de nieuwe winkel wilden we onze aperobags verkopen: kant-en-klare of zelf samen te stellen aperobags. Bij de winkel hoort een terras waar de klant alles ook kan proeven. Met deze winkel willen we ons merk verder uitdragen en meer merkbekendheid verwerven. 
LOCATIE VAN HET PROJECT: Wijnegem Shop Eat Enjoy, eerste verdieping, recht tegenover de Hema (ingang 4).
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Canapé, Maaike Meyers, Exid.
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Exid.
BUDGETTERING
Uiteindelijke budget: € 180.000

Canapé

ARCHITECTUUR/DESIGNCanapéCanapé

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

  • Stijl/merkidentiteit: We noemen onze stijl graag 'premium nonchalant': laagdrempelig maar met premium materialen, warm en met wat 'ballen'. Deze stijl trekken we door in ons eten, in de drankjes en in het interieur;
  • Winkel: Het ontwerp is functioneel opgevat. Hoe past een operationele keuken en een winkel in een kleine ruimte? Centraal staat een toog van waaruit zowel het terras als de winkel worden bediend. Onze belangrijkste producten staan centraal in de winkel, nl. aperosalsa's;
  • Terras: Het terras moest een plek worden waar je gewoon even wil gaan neerploffen. We kozen voor een zwart aluminium frame dat onze plek afbakent en een terracotta gekleurde tegel dat onze klanten een buitengevoel geeft, aangezien het outdoor terras zich in het shopping center bevindt. Aperitieven is vaak een moment van ontspanning, een quality-moment, een kort vakantie gevoel. Dat ontspannen gevoel willen we creëeren aan de hand van het terras.

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

De architectuur werd functioneel opgevat. Alles werd op maat gemaakt en de indeling is zo efficiënt mogelijk. Links is onze horeca kant en de rechterkant van de winkel is de retail kant waar mensen producten kunnen proeven en kopen. Centraal staat de grote toog van waaruit we ons terras kunnen zien en de mensen in de winkel kunnen bedienen. Achter de toog hangen onze lege aperobags, klaar om gevuld te worden.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

Het was een uitdaging om zowel een functionele keuken, als een bar, als een winkel in één kleine ruimte te verkrijgen: alle praktische uitdagingen die bij een shoppingcenter horen.

Canapé brunch

INVULLING RUIMTECanapé aperitiefhapjesCanapé proevertjes

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

  • Bar & keuken;
  • Centrale toog;
  • Winkel.

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

  • Rechts is de route voor de klant;
  • Links is de route voor het bedienend personeel.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

  • We kozen in de winkel voor een mooie blikvanger van Vibia boven de centrale toog;
  • Op het terras kozen we voor lampenslingers, een element dat in onze andere zaak ook terugkomt en het ontspannen gevoel, het buitengevoel, de warme momenten samen met anderen, vertegenwoordigt;
  • Boven de winkel hangt een neon van ons logo. Ook dit is een echt Canapé element.

Hoe is de etalage opgevat?

De etalage vertegenwoordigt onze belangrijkste boodschappen:

  • Canapé is een concept van Jeroen De Pauw en draait rond aperitieven;
  • De Aperobag is hier te koop of zelf samen te stellen.

Canapé

KEUZE MATERIALENCanapé lichtenCanapé groen

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

  • Hout & staal;
  • Dekton toonblad met marmer-look;
  • Cognac leer;
  • Oranje, groene en blauwe Kvadrat stoffen: Maarten Baas stoelen & Frederik Delbart Archiduc canapés.

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

Er heerst een contrast van warme en koude materialen. Ook deze spanning komt terug in onze andere zaak.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Ja, onze doelgroep bestaat voornamelijk uit 30-50 jarigen (met of zonder kinderen) die houden van lekker eten en open staan voor nieuwe dingen. De materialen, de kleuren en de stijl is gekozen met hen in het achterhoofd.

KLEUREN

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

De terracotta tegels benadrukken het vakantiegevoel, het buitengevoel. Het heeft iets zuiders, iets warms. Groen is één van onze hoofdkleuren. Onze thuisbasis is namelijk het park van Tervuren en groen is een knipoog naar die plek. Het groen is zeer uitgesproken en voegt wat 'ballen' toe aan het interieur. Daarnaast is zwart een deel van onze huisstijl.

VERLICHTING

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

De Vibia Match lampen boven de centrale toog zijn een eye catcher. Op het terras hangen er lampenslingers. De rest van de verlichting in de winkel is functioneel.

AFWERKING

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

We hebben gekozen voor kwalitatieve materialen, we hebben gespeeld met verschillende texturen en met oog voor detail hebben we alles afgewerkt. Leuke details zoals de handgrepen van de kasten, het bord waarop al onze zakken hangen, de houten latjes van toog, ... zijn daar ook een voorbeeld van.

Canapé logo

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine