
29/9/2025
Den Boogerd uit Zelem wint de BioVLAM 2025. Het biobedrijf van Maarten Gelders en Nia Ponsaerts overtuigde jury en publiek met hun beheer van hoogstamboomgaarden, innovatieve fruitrassen en aandacht voor biodiversiteit.

24/9/2025
Bioboer Lieven Devreese van CSA-boerderij Het Polderveld in Knokke-Heist won in de categorie ‘Beste mannelijke bioboer’. Daarmee bekroont de jury zijn unieke samenwerking met ziekenhuis AZ Zeno. Het is de eerste keer dat een Belgische bioboer deze prijs wint.

23/9/2025
Voor wie nog niet toe is aan elektrisch rijden, zijn er gelukkig nog genoeg andere opties om milieuvriendelijker te reizen. Denk bijvoorbeeld aan hybride auto's of auto's op groen gas. Deze voertuigen stoten minder CO2 uit en dragen dus bij aan een schonere lucht. Bovendien zijn ze vaak ook nog eens zuiniger in verbruik, wat weer goed is voor de portemonnee. Dus als je nog twijfelt over elektrisch rijden, zijn er genoeg alternatieven om toch een steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld.

17/9/2025
De almaar oplopende cijfers over mentale problemen en burn-out zetten de overheidsfinanciën zwaar onder druk en bezorgen ook ondernemers steeds meer kopbrekens. Meer inzetten op preventieve gezondheid zou voor heel wat soelaas kunnen zorgen. En dat begint met gezonde lokale voeding die afkomstig is van een gezonde bodem.

17/7/2025
Het is van groot belang om tijdens buitenactiviteiten, zoals wandelen, trailrunning of off-road rijden, op de aangewezen paden te blijven om schade aan het milieu te beperken. Het volgen van de aangewezen routes helpt erosie te voorkomen en de natuurlijke habitat te beschermen. Het is tevens cruciaal om geen afval achter te laten en respect te tonen voor de lokale regelgeving en natuur. Door verantwoordelijk en respectvol om te gaan met het buitenleven, kunnen we de schoonheid van de natuur behouden en toekomstige generaties laten genieten van ongerepte landschappen.

3/7/2025

2/7/2025
Tijdens de laatste week van juni 2025 werden de winnaars van de Groente- en Fruitambassadeur 2025 gelauwerd in de categorieën buurtsupers, speciaalzaken/marktkramers en hoevewinkels. De wedstrijd is ondertussen al aan zijn elfde editie toe.

4/6/2025
De campagne 'Een handje zomer' richt zich op jonge volwassenen en promoot het consumeren van aardbeien, blauwe bessen, bramen en frambozen. Met een mix van online en offline communicatie, zoals TikTok en promotiemateriaal bij telers, wordt het zomergevoel verspreid in België, Nederland en delen van Duitsland. De focus ligt op geluksmomenten met fruit, dat lokaal geteeld en duurzaam geproduceerd wordt. Ondanks de groei van de zachtfruitproductie in België blijft de consumptie onder jongvolwassenen achter, daarom speelt de campagne in op hun waarden van versheid, gezondheid en gemak.

30/4/2025
Hoe krijg je verse, biologische groenten rechtstreeks van het veld op het bord van bewoners in een woonzorgcentrum? Bij Zorgband Leie en Schelde gingen ze de uitdaging aan samen met Plukboerderij Grondig, in het kader van het ZoBio-project.
4/12/2024
Hoe overtuig je consumenten om vaker te kiezen voor bio? Ondanks de groeiende interesse in duurzaamheid en dierenwelzijn blijft de vraag naar biologische producten lager dan verwacht. Nudging kan hier verandering in brengen.

2/12/2024
Marijke Van Ranst van BioForum vzw deelt haar inzichten na een inspirerend bezoek aan de Dordogne, waar schoolkeukens werken met 100% biologische en 70% lokaal geproduceerde ingrediënten. Wat kunnen grootkeukens hiervan leren?

19/6/2024
In juni werden de winnaars van de Groente- en fruitambassadeur 2024 gelauwerd in drie categorieën: buurtsupers, speciaalzaken/marktkramen en nieuw in deze editie is de categorie hoevewinkels.

23/6/2023
Greenyard, toonaangevende en wereldwijde leverancier van groenten en fruit, wil de transitie naar duurzame en gezonde voeding een serieuze versnelling hoger krijgen. Om dat doel te bereiken, sloot het bedrijf een vijfjarencontract af met We're Smart.

22/6/2022
Carrefour Market Scheldewindeke kaapte dit jaar de prijs van 'Groentevakman' weg. De buurtwinkel werd daardoor beloond voor de vriendelijkheid van het personeel en voor de nadruk die gelegd wordt op vers en lokaal in de afdeling groenten en fruit.

24/6/2021
Bereide aardappelproducten blijven het goed doen in de retail, zelfs nu buitenshuis eten opnieuw tot de mogelijkheden behoort. Lekker genieten is ook na corona de leuze. Vooral het assortiment voor oven en airfryer zit in de lift.

10/6/2020
Dossier groenten en fruit

28/4/2020
Zowel de groente- als de fruitaankopen daalden in 2019 met 1% in volume. Dat leert VLAM uit de cijfers, die het marktonderzoeksbureau GfK Belgium via zijn panel van 5 000 Belgische gezinnen, verzamelde. De cijfers hebben enkel betrekking op thuisverbruik. De verse groenten waren gemiddeld duurder waardoor de groentebestedingen stegen. Vers fruit daarentegen werd gemiddeld goedkoper waardoor de fruitbestedingen daalden. Qua distributie was er vorig jaar weinig verandering op de groente- en fruitmarkt. Hypermarkten en grotere supermarkten bleven marktleider gevolgd door hard discount.

24/4/2020
VLAM voerde in samenwerking met GfK Belgium, iVox, de Marktmaker en InSites Consulting een onderzoek naar de aardappel in onze Belgische keuken. Daaruit bleken enkele opvallende resultaten.

13/9/2018
Het segment beautycareproducten doet het behoorlijk goed. Algemeen gezien blijven de cijfers de voorbije jaren constant. Toch beweegt er heel wat intern op deze markt met grote verschuivingen tussen de verschillende retailers, waarbij vooral de drugstores en hard discounters aandeel winnen. Op het vlak van assortiment en prijssetting zien we een spagaat tussen premiumproducten en -merken enerzijds en 'prijsvechter'-merken en promoties anderzijds. Nadia Goessens (customer marketing manager) en Eva Braem (sales director BELUX) van Henkel Beauty Care schetsen de opportuniteiten voor de retailsector.