JAPANS GEINSPIREERDE SAUZEN ZIJN NIEUWSTE TREND
Convenience blijft key, maar artisanale perceptie wordt steeds belangrijker
In de markt van de sauzen kunnen we verschillende trends waarnemen. Een ding hebben ze echter allemaal gemeen: convenience en 'lekker gezond' worden hoog in het vaandel gedragen. Smaken zijn trouwens ook voortdurend in beweging. Vandaag zien we dat de Aziatische - en vooral Japanse - invloeden erg groot zijn. Ook de zuiderse flavours blijven de Belg bekoren, net als de sauzen waar wat extra pit in zit.
TRENDS
Convenience
Zowel de consument als de handelaar is meer dan ooit op zoek naar convenienceproducten. Kant-en-klare sauzen zijn dus bijzonder in trek, want ze zijn makkelijk in gebruik, multi-inzetbaar en eenvoudig te bewaren. Wat we echter wel zien, is dat een artisanale perceptie steeds belangrijker wordt. Werken met kwalitatieve ingrediënten wordt dus een must om die heerlijke artisanale smaak te bekomen.
Natuurlijke alternatieven

De consument is meer en meer bezig met zijn gezondheid en voeding. Vandaar wordt in deze markt veel werk verricht om smaakversterkers en klassieke bewaarmiddelen te vervangen door natuurlijke - en veelal gezondere - alternatieven. Ook wordt er bij de productie zo min mogelijk gebruikgemaakt van e-nummers.
Gezondere ingrediënten
Parallel gezien daarmee gaan fabrikantenook werken met gezondere ingrediënten. Denk bijvoorbeeld maar aan hummus als vervanger van sauzen op basis van mayonaise of boter, of nog sauzen op basis van yoghurt, zoals bijvoorbeeld tzatziki. Ook groenten komen meer in the picture te staan, en worden dus vaker toegevoegd aan sauzen.
Gluten- en allergenenvrij
Daarnaast zien we dat er de laatste jaren hard wordt gewerkt om nieuwe producten te ontwikkelen die gluten- en allergenenvrij zijn, aangezien steeds meer mensen hiervoor een intolerantie hebben.
SMAKEN
Japanse invloeden
De Aziatische - en dan vooral de Japanse - keuken is bijzonder trendy. In Engeland voorspellen Waitrose en The Daily Telegraph dat 2018 het jaar van de 'Japanese Dude Food' wordt met een speciale focus op waguy rundvleesburgers, gefrituurde tofoe en yakitori kippenvleesstokjes. Bij die Japanse keuken horen uiteraard ook de nodige sauzen: denk soja, teriyaki, ponzu (ideaal bij gyoza en carpaccio), tonkatsu (voor varkenslapjes op Japanse wijze) enz. Ook andere Aziatische sauzen scoren, denk maar aan dimsumsaus, satésaus, pindasaus enz.
Zuiderse flavours

Naast die Aziatische invloeden, is ook de zuiderse keuken erg populair in ons land. Spaanse sauzen, zoals salsa brava om te serveren bij patatas bravas, winnen dus zeker terrein. Op het vlak van tapenades zijn vandaag de gegrilde tomaten- en de paprikatapenade erg in trek. Mooi alternatief vinden we in Oost-Europa en de Balkanlanden: de Ajvar/Haivar, een saus op basis van paprika, kruiden, look en aubergines.
Spicy is hot
De pittige trend bij het koken blijft groeien.En aangezien de consument steeds op zoek is naar nieuwe culinaire ervaringen, heeft hij ook graag de keuze tussen verschillende pikante smaken en pepers die een complexere smaak bieden dan alleen het pikante gedeelte. Ditis dan ook de reden waarom er een groeiende vraag is naar Chipotle-, Habanero- en jalapeño pepers (volgens trendforecaster Kalsec). Ook bij de pasta- en brasseriesauzen heeft onderzoek aangewezen dat de jeugd vooral de meer pikantere sauzen apprecieert, zoals een arrabiatasaus.
VERPAKKINGEN

Pouches
Er wordt meer en meer gewerkt met zakverpakkingen of pouches. Dit soort verpakking is makkelijk te hanteren, neemt minder plaats in beslag in de koelcel en zorgt voor heel wat minder afval in vergelijking met emmers.
Pompsystemen
Ondanks de stijgende populariteit van zakverpakkingen, zien we dat sauzen toch nog heel vaak verpakt worden in emmers of bidons. Hierdoor kun je wel gebruikmaken van een pompsysteem, en met één duw op de pomp de gewenste dosage toevoegen aan de bereiding.
Dockingstations
Ook handig zijn de dockingstations die voornamelijk worden gebruikt in broodjesbars en frituren. Je kunt er immers snel en hygiënisch met verschillende tubes saus werken.
VOOR U SAMENGEVAT
• Convenienceproducten zijn bijzonder in trek, maar de artisanale perceptie wordt ook steeds belangrijker.
• Smaakversterkers, klassieke bewaarmiddelen en e-nummers worden waar mogelijk vervangen door natuurlijke alternatieven.
• Aziatische en zuiderse sauzen zijn erg populair in ons land.
• De 'pittige' trend blijft groeien en onderzoek heeft uitgewezen dat de consument een uitgebreid 'spicy' sauzengamma apprecieert.
• Er wordt meer gewerkt met pouches, al zijn emmers of bidons - al dan niet met een pompsysteem - nog alom tegenwoordig.
