Bereide vleeswarenPremium

VARIEREN MET SMEERSALADES DOET OMZET STIJGEN

INSPIREER MET DIVERSE CONSUMPTIEMOGELIJKHEDEn

befood
Pure Noordzeekrab Origin in de hoofdrol (BeFood)

Belgische consumenten blijven tuk op smeersalades. De klassiekers staan met stip op één, en voor kwaliteit wordt iets dieper in de portemonnee getast. Gezondere varianten zijn ook binnen brood- en toastsalades een trend. Maar klanten laten zich vooral graag leiden door innovatieve smaken, bijkomende toepassingen en extra consumptiemomenten. Door seizoenen en commerciële thema’s te volgen brengt u de nodige afwisseling. Ten slotte versterkt u uw ambachtelijk karakter met creatieve toppings en een originele presentatie.

NOG STEEDS GROEIPOTENTIEEL

Positieve evolutie

Acht op de tien consumenten koopt regelmatig smeersalades en de consumptie stijgt nog elk jaar. De voorkeuren van onze landgenoten geven om het even welk ander broodbeleg het nakijken, met inbegrip van charcuterie. En er is nog groeipotentieel. De markt vertoont het voorbije jaar weliswaar een lichte daling in volume, maar een lichte stijging qua omzet. Covid-19 heeft zeker bij slagers en traiteurs een positieve impact op de omzet. Door het opgelegde telewerk smeren we vaker thuis een broodje voor de lunch in plaats van er eentje te bestellen. Opvallend is wel dat stappen gezet worden richting vers voorverpakte producten. Daarbij worden de bestelporties kleiner; momenteel geniet 150 gram in plaats van 200 de voorkeur.

kip curry
Een volwaardige lunch met kip Caesar (Hamal)

Klassiekers zijn het populairst

Traditionele smaken en ingrediënten bepalen als vanouds de top 10: de alomgekende klassiekers gaan het vlotst over de toonbank. Kip-curry, tonijn, surimi-krab, vleessalade en kip-andalouse staan in de top vijf. Ze worden op de voet gevolgd door pikante tonijn, kip Hawaï en ham-prei. Al deze smeersalades zijn inmiddels al jarenlang ingeburgerd. Afhankelijk van het DNA van de winkel legt iedereen zijn accenten: slager, traiteur, foodstore,... De visspecialist focust dan bijvoorbeeld op vissalades, kingkrab, zalm.

Top 10 smeersalades
- kip-curry
- tonijn
- surimi (krab-surimi)
- vlees
- kip-andalouse
- tonijn pikant
- kip Hawaï
- ham-prei
- pita
- champignons à la grecque

Plaatselijke accenten

Verschillen in voorkeuren naargelang de ligging van de winkel blijven beperkt. In de steden zien we de opkomst of terugkeer van hoog gepositioneerde vleesateliers, health foodstores, luxe broodjeszaken. Het platteland daarentegen blijft overwegend traditioneel, maar ook daar wordt er meer en meer ingehaakt op de trends die stilaan hun weg vinden vanuit de steden. Voorvloeiend uit het corona-debacle merken we dat het accent zowel in de steden als in de dorpen meer op ‘lokaal’ ligt.

tapa foods
Aspergesalade met gerookte zalm, een prima seizoensalade (Tapafoods)

TRENDS IN CONSUMENTENVOORKEUREN

Veelzijdige toepassingen

Wat eten we vandaag? De vraag van de dag. Consumenten worden maar wat graag geïnspireerd. Wijs hen op de brede toepassingen. Klassiek is smeersalade op de boterham. Durf suggesties aan te reiken voor diverse soorten broodjes, baguettes en wraps. Sommige saladesoorten smaken bij uitstek op wit brood, andere op bruin. Nog andere komen het best tot hun recht in combinatie met pitten en zaadjes. Sommige varianten zijn naast broodbeleg ook heerlijk als snel hapje voor ongedwongen aperitiefmomenten, of als dip met toastjes of broodstengels. Andere varianten, vooral groentesalades, doen het goed als bijgerecht.

belfoods
Soorten zoals deze Italia Deluxe met kabeljauw passen uitstekend bij brood met zaadjes (BeFood)

Betere kwaliteit

Kwaliteit en herkomst spelen een steeds prominentere rol bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Met kwaliteit wil de consument terug naar de basis: puur natuur en eerlijke ingrediënten. Daarvoor betaalt hij ook graag iets meer. Die betere kwaliteit betekent bijvoorbeeld een hoger percentage aan vlees in de kipsla zodat er een perfecte verhouding is tussen saus en stukjes.

charles
Breng variatie in uw koeltoog met deze nieuwe fricandon spécial (Charles) 

Gezondheid

Net als in de rest van de markt is gezondheid ook binnen deze categorie een trend. Denk aan minder calorieën, suiker en zout, of vegetarisch op basis van vlees- of visvervangers. Al deze varianten winnen aan marktaandeel.

GOEDVERKOPEND ASSORTIMENT OPBOUWEN

Basis

Een goed basisassortiment sluit aan bij de verwachting van het cliënteel van een specifieke winkel. Daarnaast is frequent vernieuwen de boodschap. Het credo is ‘less is more’: minder referenties, grootser uitgestald maar vaker wisselend. Dus naast het vaste aanbod meer in & outs. Met kant-en-klare producten doet u een fikse besparing qua werkuren. De leveranciers maken het u gemakkelijk en passen hun assortiment maandelijks tot bijna wekelijks aan naargelang de vraag en de nieuwste tendenzen. Het is daardoor eenvoudig om telkens uit te pakken met een ‘salade van de maand', bijvoorbeeld. Of in het weekend een exclusievere variant in de kijker te zetten. Want dynamiek in de verstoog is noodzakelijk.

charles
Een weekendsalade als ei met spek mag niet ontbreken (Charles)

Speel met seizoenen en thema’s

De klassieke smaken kennen op zich geen piekmomenten en belanden quasi dagelijks op tafel. Om uw aanbod wat verrassender te maken, zorgt u voor voldoende afwisseling. Zet elk nieuw jaargetijde volop in de verf en opteer voor streekeigen groente- en fruitvarianten zoals asperges, pompoen en appels, bepaalde vissoorten en salades die het wildseizoen aankondigen. Ook door meer in te spelen op het ‘koop lokaal’-verhaal zet u seizoensgebonden grondstoffen en aanverwante producten voorop. Daarnaast doen salades geïnspireerd op jaarlijks terugkerende commerciële thema’s het steeds beter: Valentijn, Pasen, terug naar school, Halloween, de kerst- en eindejaarsperiode,...

 Zomerse piek van rauwkost

Aansluitend op de traditionele salades is er gewoonlijk meer interesse in frisse smaken van zodra betere weersomstandigheden zich aankondigen. Dat kan al direct na de winter; in de lente gaat de consument voor lichte en keuzes. Vooral in de warmere maanden verloopt de verkoop van bijvoorbeeld aardappel- en groentesalades in stijgende lijn. Ze zijn ideaal bij de barbecue of tijdens feestjes in de tuin. Bovendien vormen ze een goede een basis voor koude schotels.

ONDERSCHEID U VAN DE CONCURRENTIE

Persoonlijk contact, de consument (h)erkennen en aanspreken, zijn ervaringen en interesses kennen. Zet hier maximaal op in en gebruik uw ambacht als troef. Geef de producten een persoonlijke touch. Denk na over toevoegingen of een visueel aantrekkelijke garnering. Kies voor ingrediënten die al in de salade verwerkt werden, of pimp naar eigen inzicht met groentjes of een andere topping. Verfijn uw presentatie door gebruik te maken van blokken. Uniforme dragers en opvallende recipiënten zijn een must. Vul vooraf meeneempotjes van verschillende formaten. Deze doen het prima als impulsaankoop. Zorg voor een selectie aan voorverpakte schaaltjes met diverse salades gecombineerd met crackers, dipstokjes of toastjes. Breng ten slotte sfeer en beleving in uw winkelpunt. Wat denk u bijvoorbeeld van proevertjes?

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Luc Vandenbroeck18 maart 2021

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine