
SPEEL IN OP SPECIFIEKE THEMA'S MET PANKLAAR VLEES
Zo kunt u zich onderscheiden van supermarkten
De consument heeft steeds minder tijd om te koken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat panklare vleesproducten het goed doen. Verras uw klant met een ruim en wisselend aanbod, met ruimte voor thematische producten en aandacht voor de allerkleinsten. Bied meerwaarde door te kiezen voor kwalitatief vlees, waarbij traditie en herkomst centraal staan.
TIJDSGEBREK DOET KIEZEN VOOR PANKLAAR
Panklare vleesbereidingen passen perfect in de huidige tendens waarbij gezinnen het steeds drukker hebben en weinig tijd hebben om uitgebreid te koken. De klant hoeft enkel nog het vlees te bakken en klaar. Sommige producten worden door de leverancier aangeboden in een ovenschaaltje. De consument hoeft het enkel in de oven te plaatsen. Maar zo heeft hij toch het gevoel zelf iets te hebben bereid.
BRENG VARIATIE IN UW AANBOD
Binnen het aanbod van panklaar vlees kunnen we naast de klassiekers nog twee piekperiodes onderscheiden.
Klassiekers
De klassiekers doen het het hele jaar door goed, al zien we wel een trend naar meer gehaktbereidingen in de duurdere maanden, bijvoorbeeld bij de start van het schooljaar of na de feestperiode. Grote stukken vlees, zoals gebraad of rosbief, zijn wat op hun retour. In de plaats zien we wel meer creatieve panklare bereidingen, zoals een stukje panklaar vlees met een vulling.
Barbecue
Tijdens het barbecueseizoen zien we ook andere producten in de koeltoog opduiken. Denk aan minibarbecueworstjes, aangepaste marinades ... Varieer ook met de kruiding: kies bijvoorbeeld voor tuinkruiden, curry, paprika, een zuiderse toets ...
Eindejaar
Tijdens de eindejaarsperiode pakken leveranciers uit met feestelijke combinaties, zoals met veenbessen, appel …
Kortere thematische periodes
Door variatie in uw assortiment te stoppen, kunt u zich ook makkelijker onderscheiden van de supermarkt. Zeker voor kortere periodes is het voor de industrie logistiek en administratief moeilijker om kort op de bal te spelen. Als slager kunt u uitpakken met specifieke panklare bereidingen rond Valentijn, Pasen of Halloween.
Eigen ideeën
Denk ook aan streekgebonden variaties of de bereidingen die eigen zijn aan uw zaak, waarvoor uw klanten terugkeren.
TRENDS
Gezond
Gezonde voeding wordt een steeds groter issue. Fabrikanten van vleesproducten zijn zich hiervan bewust en hebben hun producten aangepast. Zo worden er zo weinig mogelijk additieven gebruikt - sommige fabrikanten werken echt op clean labels - en ook het zoutgehalte is gereduceerd.
Kwaliteit en herkomst
De consument gaat meer en meer nadenken over de herkomst van zijn vlees. Lokaal, milieu en dierenwelzijn worden belangrijke aankoopcriteria. Er is dan ook een groeiende vraag naar kwalitatief vlees, al dan niet gelinkt aan een label. De slager heeft hier zeker een streepje voor, omdat hij als geen ander de passie rond een product kan overbrengen. Leveranciers ondersteunen slagers met allerlei POS-materiaal en promotieacties, waarmee de ambacht en de kwaliteit van het product in de verf gezet kunnen worden.
Traditie en ambacht
Consumenten grijpen ook terug naar traditionele gerechten. Zo wordt bloedworst opnieuw gesmaakt.
Culinaire liefhebbers kiezen ook voor minder bekende snitten, zoals de presa en pluma van het varken.
Voorgegaarde producten
Voorgegaarde vleesproducten winnen terrein. Ze bieden een niet onbelangrijk voordeel op het vlak van voedselveiligheid: het vlees is reeds door en door gegaard. De consument moet het enkel nog verwarmen en aankleuren. 
Kidsgamma
Ook het aparte assortiment voor kinderen is steeds opvallender aanwezig in de slagerij. Fabrikanten bieden deze aan in kleinere porties en met andere smaken en vaak ook in een voor kinderen aantrekkelijk uiterlijk.
Sharing
Ook sharingvleesproducten bieden heel wat mogelijkheden binnen het assortiment panklaar. Een nieuwigheid hier is de kebab @home.
Hybride producten
Ten slotte maken hybride producten nu echt wel hun opmars. In deze vleesproducten is tot 50% van het vlees vervangen door plantaardige alternatieven. Dit kan door plantaardige vleesvervangers, maar ook door groenten. Naast de ecologische voordelen kunnen ook de extra groenten/vezels, minder vet en minder calorieën verkoopargumenten zijn.
COLLEGA AAN HET WOORD
Dieter Hemelsoet - Klasseslager Hemelsoet, Kluizen
“Panklaar blijft een goed verkoopbare productgroep. Qua omzet ligt vers vlees nog iets hoger dan panklaar: ongeveer 25% vers vlees ten opzichte van 15% panklaar. Wij variëren in principe iedere dag. De vaste producten zoals blinde vinken, cordon bleus, hamburgers, kaashamburgers ... worden aangevuld met 'inspiratie van de dag'. Zo hebben we onder meer steak Hawaï, kippenburger, lamsworst … in het assortiment. Uiteraard variëren we ook naargelang van de seizoenen. Zo bieden wij in het barbecueseizoen een totaal ander assortiment aan, met meer brochettes en spiesjes en meer gemarineerde producten. Ook voor kinderen hebben we af en toe specifieke bereidingen. Zo is er een kinderburger in de vorm van een gezichtje, een kinderlolly in de vorm van gehakt op een stokje en ons klavertjevier. Dit zijn vier verschillende gekleurde gehaktballetjes. We kopen ook enkele panklare kipproducten in van Maïski en Chicken Masters."
