consumentenvoorkeuren VLEESVERVANGERS
vergeet de flexitariër niet
Het is geen geheim dat de vleesconsumptie van de Belg jaar na jaar afneemt. De steeds grotere interesse in alternatieven en vleesvervangers zal ook u wel gevoeld hebben. Toch hoeft het geen of-of verhaal te zijn. Heel wat consumenten zeggen niet voorgoed vaarwel tegen hun stukje vlees, maar geven de voorkeur om af te wisselen tussen vegetarische/veganistische maaltijden en een maaltijd met vlees. Hoe kan u als slager hierop inspelen?
basisproducten blijven scoren
Mensen gaan weer vaker zelf achter het fornuis staan - zeker in tijden van lockdown - en willen experimenteren met vegetarische en vegan maaltijden. Betrouwbare basisfoods zijn dan een solide fundering om gerechten mee te beginnen. De klant weet wat hij heeft aan gekende producten zoals quorn, burgers, balletjes ... Zeker de nieuwkomers die enkel het vlees uit hun klassieke recepten willen vervangen, zijn gebaat bij dit gamma. Wie zelf wat meer creatief aan de slag wil, opteert dan weer voor tofu, tempeh en seitan. Burgers blijven populair en worsten zitten in de lift. Tot slot hebben ook basisbroodbeleg en spreads frequenter een vaste stek in de boodschappentas van uw klant.
Meer dan de helft van de Belgen koopt vleesvervangers op basis van 'gekende' ingrediënten zoals erwten, noten, tarwe, rijst, bonen, paddenstoelen
herkenbaarheid troef
Het is uitermate belangrijk dat de aangeboden producten in eerste instantie herkenbaar zijn. De consument wil zijn eetpatroon best aanpassen, maar doet dat het liefst op een zachte manier, vertrekkende vanuit wat hij (her)kent. Dat geldt ook voor het ingrediëntenlijstje.
vertrekkende vanuit wat hij (her)kent. Deze chipolata van Greenway speelt daar op in
MIMIC MEAT
100% plantaardige producten die lijken op de vleesvariant scoren het best bij de flexitariërs. Door het vlees te vervangen met een plantaardig alternatief dat dezelfde eigenschappen heeft, wordt een plantaardig dieet eenvoudig. Wanneer wordt geneigd naar een 'vleesuitstraling' bij vegetarische of vegan producten, zien sommige fabrikanten ook grote vleesindustriëlen meestappen in het verhaal. En het wordt makkelijker om echte vleeseters te overtuigen van plantaardige alternatieven.
de klok rond plantaardig
Een andere opvallende evolutie is dat de consument plantaardige producten niet meer beperkt tot één maaltijd. Ontbijt, snacks en tussendoortjes, apero, ready meals ... De klant opteert steeds meer voor vegetarische of vegan alternatieven. Zorg er dan ook voor dat u beleg, snacks en kant-en-klare veggie/vegan in uw aanbod heeft. Denk maar aan vegetarische alternatieven zoals een plantaardige préparé, grillworst of vegan pulled pork op basis van jackfruit.
duurzaam en authentiek
De belangrijkste motivatoren om de overstap naar plantaardig te maken, komen allemaal voort uit een besef dat we duurzamer moeten omspringen met bronnen, het milieu en ons eigen lichaam. Dat is ook duidelijk te merken als de consumentenvoorkeuren onder de loep worden genomen.
Bioline is ervan overtuigd dat de consument bewuster is geworden en zoekt naar pure en natuurlijke producten. "Onze producten zijn 100% biologisch: de focus ligt op puur en onbewerkt; het respect voor het milieu is een absolute kernwaarde". Maar ook u als slager kan als geen ander die transparantie en 100% natuurlijke producten garanderen, zeker als u zelf experimenteert met een eigen assortiment.
Kwaliteit
In de voeding geldt een algemene teneur van een hervonden waardering voor puurheid en authenticiteit. De klant zal voorkeur geven aan lokale producten met kwalitatieve ingrediënten die verantwoord geteelt zijn en waar zo weinig mogelijk additieven bij betrokken zijn, zonder aan smaak in te boeten. Een aanbod met kleine ecologische voetafdruk is daarbij erg aanlokkelijk.
Gezondheid
Deze trend waait nu al een behoorlijke tijd doorheen de winkelschappen. Zeker na corona denkt de klant steeds meer na over zijn gezondheid en hoe hij of zij die kan verbeteren. Producten hoog in proteïne en vezels maar lager in koolhydraten en vetten staan dan ook veelvuldig op het boodschappenlijstje. Het liefst zo vers mogelijk. De waardering voor pure ingrediënten en grondstoffen zien we ook weer opduiken in de context van een gezonde maaltijd.
Verpakking
De consument draagt niet enkel duurzaam voedsel hoog in het vaandel, hij hecht ook meer belang aan de verpakking waarin dat voedsel zit. Zoveel mogelijk recycleerbaar en liefst zonder schadelijke stoffen (zoals weekmakers en dergelijke), dat scoort punten bij uw klant. Verlies echter gebruiksgemak niet uit het oog.
Een fabrikant geeft aan dat het concept van hoevewinkels in de lift zit. Daarbij valt verpakking deels weg omdat shoppers die zelf voorzien. In het kader van de voorkeur voor vers en duurzaam, is een dergelijk concept dan ook het proberen waard.
33% van de Belgen vindt dat vervangproducten naast het vlees in de schappen zou moeten liggen
Bij Abinda is de verpakking in glazen bokalen een grote troef: "de bokaaltjes kunnen hergebruikt of gerecycleerd worden. Hier spelen we in op de consument die milieubewust leeft of wilt leven en zo ook de ecologische voetafdruk wilt verminderen".
Ook Aoste heeft een duurzame verpakking, bestaande uit 85% papier. "Met deze verpakking wordt het voor de duurzame consument gemakkelijk om zijn of haar afval correct te scheiden", klinkt het.
Flexitariër, vegetariër, vegan?
Belangrijk om te vermelden wanneer het om consumentenvoorkeuren gaat, is dat u niet elke klant die zijn oog laat vallen op plantaardige voeding, over één kam kan scheren. Wat elke groep prefereert, kan in sommige gevallen variëren. Wat voor u als slager vooral belangrijk is, is om niet op één doelgroep te focussen, maar uw aanbod zo breed mogelijk te maken zodat elke doelgroep zijn gading vindt. Bovendien zal de zogenaamde flexitariër - personen die enkele keren per week bewust vegetarisch of veganistisch willen eten - wellicht voor een nog belangrijkere doelgroep worden. Dat geldt zeker voor gezinnen waarvan er bijvoorbeeld 1 of 2 mensen niet elke dag naar een stukje vlees snakken.

Presentatie
Qua presentatie zijn de meningen verdeeld. Vegetariërs en vegans zullen hun producten liever niet terugvinden in of naast het vleesschap, terwijl flexitariërs net daar gaan zoeken. Door het aanbod bij het vlees te plaatsen, zullen vleeseters er ook sneller van overtuigd geraken om een plantaardige vervanger uit te proberen. Laat het net daar zijn dat u een grote troef kan uitspelen! Leg uw eigen assortiment veggie hamburgers naast de gekende hamburgers op basis van vlees. Zo stimuleert u ook uw klanten om eens beide te proberen.
Enkele opvallende cijfers
- 2% van de Belgen consumeert dagelijks vleesvervangers. 27% consumeert 1 tot enkele keren per week vleesvervangers, en 22% consumeert 1 tot enkele keren per maand vleesvervangers.
- Vleesvervangers die gemaakt zijn op basis van 'gekende' ingrediënten zoals erwten, noten, tarwe, rijst, bonen, paddenstoelen scoren het best. Meer dan de helft van de Belgen zouden vleesvervangers op basis van deze producten kopen. Producten op basis van minder gekende ingrediënten zoals algen en lupine zouden door minder Belgen aangekocht worden.
- Producten om basis van kweekvlees zouden door 10 % van de Belgen gekocht worden, 1/4 van de Belgen heeft nog nooit van kweekvlees gehoord.
(Cijfers uit iVOX consumenten bevraging 2020, van EVA vzw (www.evavzw.be) en Next Food Chain)
NEXT FOOD CHAIN
Next Food Chain is het eerste bedrijfsnetwerk rond plantaardige voeding in Vlaanderen. Het netwerk streeft ernaar om van plantaardige voeding de vanzelfsprekende keuze te maken, van het veld, in de retail en tot op het bord. In het netwerk brengen we spelers uit de hele voedselketen samen en zetten we een nieuwe dynamiek in gang. Interesse in de werking ? www.nextfoodchain.be